BRATISLAVA 28. septembra (SITA) - Vláda SR uložila na stredajšom rokovaní ministrovi hospodárstva do 15. októbra znížiť požiadavky na dodatočné verejné výdavky pre investíciu Hyundai/Kia, ktoré sú podľa Správy o súčasnej situácii a možných rizikách ďalších vplyvov projektu Hyundai/Kia na verejné financie v objeme 5,8 mld. Sk. "Predpokladám, že suma reálnych výdavkov navyše sa môže pohybovať okolo 3 mld. Sk," povedal na tlačovej besede minister financií a dočasný minister hospodárstva Ivan Mikloš. Minister chce znižovať dodatočné výdavky vo všetkých položkách. Vláda pri schvaľovaní investície Hyundai/Kia predpokladala, že verejné výdavky budú vo výške 7,4 mld. Sk.
Na tzv. inú podporu štátu, čo zahŕňa výstavbu infraštruktúry a inžinierskych sietí, sú požiadavky na dodatočné výdavky v objeme 1,6 mld. Sk. "Čiastočne je táto suma objektívne daná vzhľadom na zvýšenie kapacít investície z 200 tis. áut ročne na 300 tis. áut. V tejto sume je zahrnutých aj 400 mil. Sk na doplatenie pozemkov pod infraštruktúru," dodal Mikloš. Na regionálny rozvoj mesta Žiliny sú dodatočné požiadavky vo výške 1,8 mld. Sk. Z uvedenej položky sa financujú školiace stredisko, poliklinika, policajná stanica a ubytovanie. "Rokujeme na znížení tejto sumy a tieto zariadenia sa budú realizovať formou návratnej finančnej pomoci," uviedol Mikloš. Minister chce rokovať s investorom aj o forme vyplatenia dodatočnej štátnej pomoci vo výške 690 mil. Sk. "Táto položka je objektívne daná kvôli rozšíreniu kapacít výroby. Štátnu pomoc chceme riešiť formou daňových úľav, ktoré nevytvárajú nevyhnutnú potrebu použitia prostriedkov zo štátneho rozpočtu," uviedol Mikloš. Doplatenie za pozemky pod závod automobilky si vyžiada 380 mil. Sk a regionálny rozvoj obcí ďalších 200 mil. Sk.
Mikloš chce kryť dodatočné výdavky na investíciu Hyundai/Kia hlavne v tomto roku z lepšieho vývoja verejných financií, ako sa predpokladal. "Časť týchto dodatočných výdavkov, približne vo výške 500 mil. Sk, však budeme musieť kryť v budúcom roku," dodal Mikloš. Podľa neho táto investícia mohla byť pre Slovensko lacnejšia. "Som presvedčený, že keby existovali lepšie pravidlá a lepší manažment na ministerstve hospodárstva, mohli sme mať za také isté peniaze viac investícií a viac nových pracovných miest," uzavrel Mikloš.