Bratislava/New York 14. februára (TASR) - V roku 2002 očakáva americká spoločnosť Taylor Nelson Sofres (TNS) CMR, ktorá sa zaoberá reklamou a marketingovou komunikáciou, nárast objemu inzercie v USA o 1,5 %. To predstavuje nárast na 96,1 miliardy USD z predbežne odhadovaných 94,6 miliardy USD v roku 2001.
"Keď zhodnotíme rok 2001, zistíme, že reklamný priemysel pociťoval nepriaznivý dopad zhoršenej ekonomickej situácie, ktorá spôsobila, že objem reklamných výdavkov zaznamenal najväčší pokles za posledné roky," hodnotí vývoj prezident spoločnosti TNS CMR David Peeler. "Udalosti z 11. septembra spolu so stavom v ekonomike taktiež urýchlili neustály pokles objemu inzercie ku koncu roka."
Vo všeobecnosti bol rok 2001 oveľa slabší, ako sa očakávalo. Podľa TNS CMR dosiahol objem inzercie v roku 2000 vo všetkých médiách 104,5 miliardy USD. Prvotné odhady spoločnosti CMR naznačujú, že celoročné reklamné výdavky klesli o 9,4 % na 94,6 miliardy USD, čo je ďaleko najhorší celoročný stav za posledných desať rokov.
Vzhľadom na kvartálny vývoj v minulých rokoch, je predpoklad, že v prvej polovici tohto roka bude pokračovať mierny pokles výdavkov. Tento pokles však bude oveľa menší, ako bol v druhom polroku 2001. Reklamný priemysel očakáva mierny nárast v súvislosti s významnými udalosťami, ako sú zimné olympijské hry, ktoré sa konajú v prvom štvrťroku 2002. TNS CMR predpokladá, že obrat nastane v treťom štvrťroku 2002. Výdavky v roku 2002 vzrastú vo všetkých veľkých médiách, pričom percentuálne najväčší rast dosiahne reklama na internete.
* tan zll