Berlín 18. septembra (TASR) - Podľa expertov vyvolá stúpajúca cena pohonných látok vlnu bankrotov medzi nízkonákladovými aerolíniami. Vysoká cena kerozínu už v nadchádzajúcich týždňoch urýchli konsolidáciu tejto brandže, povedal letecký expert poradenskej spoločnosti Mercer Dieter Schneiderbauer pre nemecký denník Die Welt. Denník uverejní túto reportáž v pondelňajšom vydaní. "Dá sa predpokladať, že mnohým, vzhľadom na vysoké ceny kerozínu, dôjdu peniaze."
Náklady na letecký benzín sa v priebehu posledného roka a pol takmer zdvojnásobili. V minulom týždni sa v Rotterdame chvíľu platilo viac ako 700 USD, v prepočte 21 934 SKK, za tonu kerozínu. Začiatkom roka stála tona kerozínu 463 USD. Podľa Schneiderbauera je medzi 60 nízkonákladovými aerolíniami mnoho spoločností, ktoré musia prekonať prvotné straty a nemôžu si dovoliť zaistiť palivo zabezpečovacími obchodmi. Z konsolidácie budú profitovať vedúce spoločnosti na trhu: "Ryanair a Easyjet zvýšia svoj podiel na trhu."
Aby znížili dosah nárastu výdavkov, aj nízkonákladové spoločnosti zvýšili ceny. Okrem toho sa zväz nízkonákladových aerolínií European Low Fare Airlines Association (ELFAA) sťažuje na zvyšujúcu sa štátnu reguláciu brandže, ktorá smeruje k pomoci etablovaným aerolíniám. "Kyvadlo sa vracia nesprávnym smerom," povedal prezident ELFAA Stefan Vilner pre nemecký nedeľník Welt am Sonntag. Myslel tým nové pravidlá náhrady v prípade meškania alebo vypadnutia letu, predlohy zmlúv medzi nízkonákladovými prepravcami a letiskami, plánovanú daň na letenky na pomoc tretiemu svetu, rovnako ako z pohľadu zväzu laxný prístup Európskej únie k štátnej pomoci pre ich konkurentov, napríklad Alitaliu.
Výkonný riaditeľ najväčších európskych nízkonákladových aerolínií Ryanair, Michael OLeary povedal, že letecký trh sa opäť vracia k regulácii, ktorej cieľom je pomôcť starým drahým aerolíniám. Podľa neho je však naopak potrebná ďalšia liberalizácia, ktorá by zvýšila konkurencieschopnosť.
Informovala o tom nemecká agentúra DPA.