SME
Streda, 8. júl, 2020 | Meniny má IvanKrížovkyKrížovky

Chyby z postupu pri Kia by sa podľa MF nemali opakovať

BRATISLAVA 16. septembra (SITA) - Situácia, ktorá nastala v súvislosti s budovaním závodov spoločností Kia Motors a Hyundai Mobis pri Žiline, by sa podľa Ministerstva financií v budúcnosti už nemala opakovať.

Ako uviedol poradca ministra financií a zastupujúceho ministra hospodárstva Peter Papanek, vláda sa totiž z chýb, za ktorými podľa neho stojí predovšetkým zlé manažovanie projektu bývalým vedením rezortu hospodárstva, poučila a v budúcnosti sa ich chce vyvarovať. Kabinet sa pritom podľa Papanka aj na základe skúseností z investície Hyundai/Kia riadi, okrem už vypracovanej metodiky pre investičné stimuly, niekoľkými základnými princípmi. Prvým je lepší výber lokalít, ďalej je to uplatňovanie vyvlastňovania aj pre diaľnice, nepristupovanie na časovú tieseň zmluvných termínov a napokon zefektívnenie procesu vyvlastňovania.

Skryť Vypnúť reklamu

Podľa poradcu ministra financií a hospodárstva už počas posledných mesiacov bolo zrejmé, že štátny rozpočet bude musieť vynaložiť na projekt Hyundai/Kia podstatne viac, ako sa pôvodne prezentovalo vláde. "Rozhodujúcim dôvodom zvýšenia realizačných nákladov na projekt je jeho zlá príprava, keď sa úsilie slovenských strán sústredilo na získanie investície, a nie aj na vytvorenie predpokladov pre splnenie záväzkov, ktoré boli zakomponované v návrhoch investičných zmlúv," dodal Papanek.

Dôkazom je podľa neho aj skutočnosť, že bývalý minister hospodárstva Pavol Rusko nedokázal splniť riadny termín výkupu pozemkov v zmysle uznesenia vlády, keď termín na ukončenie výkupu bol stanovený na 31. augusta minulého roku. "Následne namiesto konania v zmysle uznesenia vlády začať vyvlastňovať, predkladal návrhy, ktoré boli pre vládu netransparentné a jednoznačne neakceptovateľné, ako zámeny pozemkov," uviedol Papanek.

Skryť Vypnúť reklamu

Vláda tak podľa Papanka v súčasnosti pre významné investície preferuje ich umiestnenie v lokalitách, kde väčšinu pozemkov vlastní štát alebo spravuje zo zákona Slovenský pozemkový fond (SPF). "Ak je nevyhnutné vykúpiť pre dané lokality aj pozemky od súkromných vlastníkov, robí sa tak v dostatočnom predstihu alebo sa termíny naplánujú tak, aby sa v prípade neochoty predať pozemky za ich všeobecnú hodnotu mohlo spustiť vyvlastňovanie s dostatočnou časovou rezervou," uviedol poradca ministra. Takýto postup s vyvlastňovaním by mal pritom platiť, po zohľadnení schválených trás a podielov pozemkov štátu alebo SPF, aj pre diaľnice, čo umožňuje schválená novela stavebného zákona.

Pristúpenie na priskoré zmluvné termíny pri investícii Hyundai/Kia podľa Papanka bolo čiastočne vynútené aj zo strany investora. "Ten mal striktné predstavy o geopolitickej polohe lokality pre závod a o začiatku výroby na jeseň 2006, čo musela vláda pri rokovaní s investorom akceptovať, inak by riskovala stratu tejto investície," dodal. Z tohto dôvodu však nebolo možné investorovi prezentovať lokality, kde by bol nižší počet vlastníkov na úkor štátu alebo SPF.

Skryť Vypnúť reklamu

V prípade Hyundai/Kia vláda vôbec prvýkrát pristúpila k vyvlastňovaniu pozemkov z titulu verejného záujmu definovaného významnou investíciou, čo prinieslo prvé praktické skúsenosti s takýmto typom vyvlastňovania. Zároveň sa ukázalo množstvo problémov a prekážok pri vyvlastňovaní v súvislosti s neexistenciou jednotnej metodiky ani na úrovni Ministerstva výstavby a regionálneho rozvoja SR, pričom sa spochybňovala významná investícia ako verejný záujem. "Účastníci podávali množstvo účelových námietok v konaní, čo vyústilo do potreby novely stavebného zákona, ktorá mala zrýchliť a zefektívniť tento proces," dodal Papanek.

Za dôležité pritom označil, že v súčasnosti už tieto skúsenosti existujú a vláda vie ako odhadnúť časové rámce pre obdobné investície alebo stavbu diaľnic. "Navyše, dnes už Slovenská republika nie je v takej subtílnej polohe voči investorom, pretože niekoľko obrovských strategických investorov už získala a nemusí ďalších získavať za každú cenu," konštatoval Papanek.

Skryť Vypnúť reklamu

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Ako si správne vybrať akumulátorovú techniku?
  2. Skvelý program pre deti? Pomôže výzva Gesto pre rodičov
  3. Krížovkársky magazín Lišiak opäť v denníku SME
  4. Samsung „zdivočel“. Za nákup ponúka späť až 2 tisícky
  5. Ázii dali košom. Tieto bicykle sa celé vyrábajú na Slovensku
  6. Poznáte zaujímavosti Malty? Tieto lákajú turistov najviac
  7. Lokálne nákupy vo VIVO! Markete
  8. Kedysi ovocie chutilo inak. Rozmanitosť sa zachovala na dedinách
  9. Zmenia sa Vysoké Tatry na lunapark?
  10. Za päť rokov chce mať päť reštaurácií
  1. Samsung „zdivočel“. Za nákup ponúka späť až 2 tisícky
  2. Krížovkársky magazín Lišiak opäť v denníku SME
  3. Garmin pridáva technológiu solárneho dobíjania
  4. Discover even more with the Spectacular Slovakia bundle offer
  5. Najviac slovenských dodávateľov vlastnej značky má COOP Jednota
  6. Ázii dali košom. Tieto bicykle sa celé vyrábajú na Slovensku
  7. Nechceli ich pustiť na pozemok
  8. Užite si sedem dobrých rokov s hypotékou
  9. Skvelý program pre deti? Pomôže výzva Gesto pre rodičov
  10. V Poprade pribudnú byty, Barbora už rastie
  1. Ázii dali košom. Tieto bicykle sa celé vyrábajú na Slovensku 37 883
  2. Kedysi ovocie chutilo inak. Rozmanitosť sa zachovala na dedinách 22 690
  3. Za päť rokov chce mať päť reštaurácií 20 561
  4. Zmenia sa Vysoké Tatry na lunapark? 16 982
  5. 15 miest v Grécku, na ktoré sú domáci najpyšnejší 13 363
  6. Ťažšie sa vám dýcha? Možno máte vlhký dom 12 968
  7. Poznáte zaujímavosti Malty? Tieto lákajú turistov najviac 12 898
  8. Tieto chyby sú pri zateplení fasády najčastejšie – vyhnite sa im 10 771
  9. Magazín denníka SME: Leto v Čechách a na Morave 10 711
  10. Leto na Slovensku: Mimoriadny 48-stranový magazín týždenníkov MY 9 905
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Cynická obluda

Oficiálne odhodenie zábran

Rozumnejším ľuďom to bolo jasné už dávno pred voľbami a tí ostatní dostali včera šancu aspoň troška vytriezvieť.

Obvinený Norbert Bödör prichádza na Špecializovaný trestný súd
NADÁCIA ZASTAVME KORUPCIU

Kollárovo Fun Radio vysielalo reklamu škole, na ktorej získal podozrivý titul

Koľko škola zaplatila, to neprezradila.

Boris Kollár stále tvrdí, že svoj titul získal v súlade so zákonom.
Dobré ráno

Dobré ráno: Sudca Truban pustil Bödöra, jeho rodina pritom tiež dostala dotáciu

Sudca kandiduje na šéfa Špecializovaného súdu.

Podcast Dobré Ráno.

Neprehliadnite tiež

NADÁCIA ZASTAVME KORUPCIU

Kollárovo Fun Radio vysielalo reklamu škole, na ktorej získal podozrivý titul

Koľko škola zaplatila, to neprezradila.

Boris Kollár stále tvrdí, že svoj titul získal v súlade so zákonom.

Volkswagen pracuje na plánoch pre závody, Bratislava by mala získať

Rámcové rozhodnutie o pridelení projektov by mohlo podľa automobilky padnúť počas leta.

Vstupná brána do automobilky Volkswagen Slovakia.
Deviata schôdza NR SR.

Nezamestnanosť v Česku v júni mierne vzrástla

Medzimesačne sa nezamestnanosť zvýšila celkovo v 40 okresoch.

Ilustračné foto