Bratislava 12. septembra (TASR) - Diaľničné prepojenie Bratislavy a Žiliny nebude hotové do novembra 2006, hoci sa k tomu Slovensko zaviazalo v investičnej zmluve s automobilkou Kia Motors. Ako na dnešnej tlačovej konferencii informoval minister dopravy, pôšt a telekomunikácií Pavol Prokopovič, problémom je stavba cesty v úseku Sverepec - Považská Bystrica - Vrtižer, ktorá bude hotová pravdepodobne až v lete 2007.
"Dôvodom meškania je oneskorené vydanie územného rozhodnutia mesta Považská Bystrica až v máji tohto roku, čo je približne o rok neskôr, než sa pôvodne plánovalo. Hoci sme prípravné práce dokázali skrátiť z jedného roka na 8 mesiacov, táto časová strata sa už dohnať nedá," vyhlásil Prokopovič. Tento diaľničný úsek by sa tak podľa neho mal začať fyzicky stavať v januári budúceho roka. Ostatné úseky diaľnice by mali byť hotové načas.
Hlavným problémom bude križovatka v centre Považskej Bystrice, ktorá bude brzdiť predovšetkým kamiónovú dopravu. Denne by pritom brány automobilky malo opustiť približne 300 nákladných áut. Ministerstvo preto predložilo predstaviteľom Kia Motors 2 alternatívy na riešenie situácie. Prvou je podľa Prokopoviča možnosť voziť kamióny medzi Žilinou a Bratislavou vlakom. Konkrétne ceny a podmienky prepravy by už vznikli v rokovaniach so Železničnou spoločnosťou Cargo Slovakia, a. s.
Druhou alternatívou je výstavba nadchodu cez spomínanú križovatku alebo cestného pruhu určeného výlučne pre kamióny. "Tieto alternatívy prerokujeme s predstaviteľmi automobilky na osobnom stretnutí, ktoré by sa malo uskutočniť do dvoch týždňov. Možnosťou je aj kombinácia týchto alternatív," vyhlásil Prokopovič. Podľa neho by mala cesta spomínaný počet kamiónov zvládnuť bez problémov, keďže aj v súčasnosti ich denne po nej prejde približne 2 000. Cena, ktorú by si vyžiadala úprava križovatky, ešte nie je známa, keďže konkrétne riešenie vzíde zo štúdie, ktoré pripravuje Výskumný ústav dopravný v Žiline. To, že kamióny budú musieť jazdiť cez mesto, je podľa Prokopovičom problém, za ktorý sú zodpovední predstavitelia mesta, ktorí územné rozhodnutie schválili v súčasnej podobe.
Diaľnica cez Považskú Bystricu by mala viesť podľa plánu ponad mesto na estakádach, najprv v polovičnom profile. Ostatné diaľničné úseky by mali byť podľa Prokopoviča dokončené v plnom profile. Problémov s výkupom pozemkov sa Prokopovič neobáva, keďže novela stavebného zákona umožňuje rýchle vyvlastnenie pôdy.