Bratislava 9. septembra (TASR) - Systém elektronického výberu mýta by sa mal na slovenských diaľniciach sprevádzkovať začiatkom roku 2007. Oznámil to dnes novinárom generálny riaditeľ a. s. Národná diaľničná spoločnosť (NDS) Dušan Faktor.
V súčasnosti NDS za účasti poradcu pripravuje podmienky tendra pre systém elektronického výberu mýta. Spomedzi uchádzačov hodnotiteľská komisia vyberie víťaza - dodávateľa novej technológie.
"Výberové konanie by sme mali spustiť ešte do konca tohto roku a lehota na predkladanie ponúk bude do jari budúceho roka," avizuje Faktor.
Na otázku, či je stále v hre nemecký a rakúsky systém elektronického mýta, alebo i ďalšie, riaditeľ povedal: "Držíme sa stále dohodnutej filozofie, že nebudeme špecifikovať technológiu v podmienkach tendra. To znamená, že budeme definovať iba náš cieľ a uchádzači budú ponúkať takú technológiu, s ktorou sa budú snažiť zvíťaziť s cenou." Vyhrá technológia, ktorá dokáže vyberať mýto s čo najmenšou maržou, to znamená "s najmenším poplatkom, ktorý budeme odvádzať tomu združeniu, ktoré bude tento systém realizovať".
Riaditeľ podotkol, že plánované výnosy z diaľničných nálepiek v sume 1,5 miliardy Sk budú určite prekročené a dosiahnu viac ako 1,8 miliardy Sk. V prípade tohto výkonnostného mýta, konštatoval ďalej, bude nárast o mýto, ktoré zaťaží predovšetkým dopravcov prenášajúcich tovary. "Budeme spoplatňovať nákladné autá nad tri a pol tony a už v prvom roku očakávame z elektronického výberu mýta sumu viac ako 3,5 miliardy Sk," dodal Faktor.
Zatiaľ sú podľa jeho informácií k dispozícii štúdie, ktoré hovoria, že by mali byť spoplatnené nákladné vozidlá vo výške zhruba 4 Sk na kilometer, ale uvažuje sa aj o odstupňovaní tak, ako je to v Rakúsku: pre ťažšie vozidlá bude táto sadzba vyššia, a to až do 8 Sk/km. "Zatiaľ sa uvažuje o jednotnej sadzbe pre celú diaľničnú sieť, odstupňovanú iba od hmotnosti vozidla, pretože to je základné kritérium, ktoré v konečnom dôsledku vplýva na deštrukciu ciest."
V tejto súvislosti Faktor potvrdil, že v prvom období NDS neuvažuje so spoplatnením osobných automobilov, možno v roku 2009, ale predpokladá sa, že najskôr od roku 2012. Na margo spoplatnenia tejto kategórie áut povedal, že si netrúfa v takom dlhom časovom predstihu stanoviť sadzbu.
Faktor vyhlásil, že NDS bude robiť všetko okolo nového systému elektronického výberu mýta tak, aby sa jeho prevádzka mohla rozbehnúť od začiatku roku 2007.