Bratislava má novú dominantu nad Dunajom - Most Apollo

Bratislava 4. septembra (TASR) - Hlavné mesto SR Bratislava má novú dominantu nad Dunajom - Most Apollo. Prehliadku tejto technicky a esteticky príťažlivej ...

Bratislava 4. septembra (TASR) - Hlavné mesto SR Bratislava má novú dominantu nad Dunajom - Most Apollo. Prehliadku tejto technicky a esteticky príťažlivej stavby dnes môžu prvý raz absolvovať Bratislavčania a návštevníci mesta, 5. septembra most začne slúžiť motoristom, bicyklistom a chodcom.

Most Apollo má pomôcť riešiť vnútromestskú dopravu a prispieť k odľahčeniu ostatných mostov, najmä Prístavného mosta; na rozdiel od 4 funkčných mostov má Most Apollo prispieť aj k lepšiemu využívaniu rekreačného územia v Petržalke pre všetkých obyvateľov mesta.

Pri príležitosti otvorenia Mosta Apollo prináša TASR chronológiu jeho prípravy a výstavby, ktorá trvala 31 mesiacov a 2 dni. Výstavba sa rozbehla 2. februára 2003, pôvodný dátumu však bol 2. júla 2002.

rok 1976 - plán výstavby mosta bol už súčasťou Smerného územného plánu mesta Bratislavy s výhľadom výstavby v roku 2000 21. januára 1998 - magistrát hlavného mesta SR Bratislavy schválil výstavbu piateho mosta cez Dunaj, námestník primátora pre dopravu Ján Kotuľa to oznámil novinárom

10. novembra 1999 - Generálny investor Bratislavy vypracoval prvý projektový zámer na štátnu expertízu a predložil ju na posúdenie Ministerstvu výstavby a verejných prác SR 28. januára 2000 - primátor hl. mesta SR Jozef Moravčík oboznámil premiéra SR Mikuláša Dzurindu o problémoch komunikačných sietí mesta; zo strechy Presscentra si prezreli miesto plánovaného mosta v smere predĺženia Košickej ul. (odtiaľ pracovný názov Most Košická) a v Petržalke sa komunikácia mala napojiť na Dolnozemskú ul. 30. januára 2001 - investorom stavby mosta sa z rozhodnutia magistrátu hl. mesta SR stala spoločnosť Metro, a. s., Bratislava; jej akcionármi sú magistrát (66 %) a MDPT SR (34 %) 15. marca 2001 - vláda SR schválila štátnu záruku na bankový úver pre potreby financovania Mosta Košická; náklady na most vyčíslili na 3,6 mld. Sk, na financovaní stavby sa po 50 % podieľal štátny rozpočet a Európska investičná banka (EIB) 9. apríla 2001 - generálny riaditeľ a. s. Metro Miroslav Kovalčík zverejnil inzerát o uchádzačov na konzultanta a zhotoviteľa stavby v európskom a tuzemskom vestníku verejného obstarávania 4. mája 2001 - viceprezident EIB Wolfgang Roth, primátor hl. mesta Jozef Moravčík a generálny riaditeľ a. s. Metro Miroslav Kovalčík sa v Bratislave dohodli na pokračovaní pôvodného harmonogramu výstavby mosta, ktorú pribrzdili výhrady ochranárov 10. decembra 2001 - zahraničným konzultantom medzi EIB a tuzemskými aranžérmi sa stala britská firma Mounsell 11. februára 2002 - ukončilo sa kreovanie členov výberovej komisie na posúdenie ponúk uchádzačov na zhotoviteľa stavby mosta; prácu komisie sprevádzali pochybnosti, vytýkala sa jej neobjektívnosť a lobingové záujmy zo strany jedného z neúspešných uchádzačov tendra

18. marca 2002 - definitívny termín predloženia súťažných projektov na výstavbu Mosta Košická po tom, ako bol pôvodný termín 4. marca predĺžený 10. júna 2002 - v rámci medzinárodnej súťaže na Realizáciu diela výstavby piateho mosta cez Dunaj v predĺžení Košickej ul. výberová komisia posúdila štyri ponuky uchádzačov na zhotoviteľa stavby: jedna bola sólo zahraničná ponuka Skanska - DSH Consortium a tri so slovenskou účasťou: Inžinierske stavby Košice-Ganz-HDS Consortium; ZIPP Bratislava a Alpine Mayreder Bau JV; združenie Doprastav & MCE Voest Linz. Víťaz tendra sa nemohol zverejniť, chýbal súhlas EIB so záverečnou hodnotiacou správou o tendri 5. septembra 2002 - EIB po zdĺhavom posúdení vyjadrila na druhýkrát súhlas so správou výberovej komisie tendra na zhotoviteľa Mosta Košická; potvrdila víťaza tendra - združenie s lídrom Doprastav, ktoré ponúklo najnižšiu cenu 2,253 mld. Sk a záväzok, že most postaví za 28 mesiacov 10. októbra 2002 - združenie Alpine, ZIPP a Sibamac, ktoré malo výhrady k práci komisie, a v tendri neuspelo s umiestnením na 2. mieste, podalo na Okresnom súde Bratislava I. žalobu na investora a prieťahy v konaní, neskôr podalo odvolanie proti zamietnutiu jeho návrhu na vydanie predbežného opatrenia vo veci Mosta Košická; združenie chcelo dosiahnuť, aby Metro a víťaz tendra Doprastav nepodpísali zmluvu o diele 29. októbra 2002 - primátor Bratislavy Jozef Moravčík žiada listom predstavenstvo a. s. Metro, aby odvolalo predsedu predstavenstva Miroslava Kovalčíka. Ako dôvod uviedol zodpovednosť za prieťahy vo výberovom konaní; novým predsedom Predstavenstava a. s. Metro sa po hlasovaní akcionárov stal Ladislav Csáder 16. decembra 2002 - súd nevyhovel združeniu Alpine; investorská spoločnosť Metro a dodávateľ stavby Doprastav podpísali zmluvu o dielo na stavbu Mosta Košická 2. februára 2003 - rozbehnutie výstavby mosta a tiež rekonštrukcií priľahlých cestných komunikácií; odhalenie príliš zastaraných inžinierskych sietí, neraz ani nevyznačených v pôvodnej projektovej dokumentácii; autorom projektu mosta je spoločnosť Dopravoprojekt, a. s., Bratislava v spolupráci s a. s. Kerammorpojekt, Žilina 21. júna 2003 - betonáž posledného piliera č. 10 v toku Dunaja

17. septembra 2004 - začalo sa ojedinelé a technicky náročné otáčanie hlavného mostného poľa upevneného na ľavej strane Dunaja s využitím tzv. naplavovania, za pomoci niekoľkých súlodí na jediný pilier v toku č. 10 pri pravom brehu; otáčanie skomplikovali posuvné klzné materiály, ktoré sa museli vymeniť; operácia sa spomalila a v noci pre zlú viditeľnosť pozastavila

23. septembra 2004 - úspešne sa zavŕšil presun hlavného mostného poľa po rieke súlodím na pilier v toku, vzdialený 40 m od pravého brehu v Petržalke 13. až 17. júna 2005 - na moste sa uskutočnila statická a dynamická zaťažovacia skúška, jej výsledok potvrdil kvalitné a bezpečné prevedenie jednotlivých objektov stavby a dodržanie parametrov vyznačených v technickej dokumentácii

30. júna 2005 - mestské zastupiteľstvo po vypísaní ankety pre názov mosta a následných zdĺhavých diskusiách schválilo názov Most Apollo, podľa rovnomennej rafinérie minerálnych olejov; rafinéria postavená v 20. rokoch minulého storočia na území v blízkosti novej stavby mosta, bola počas 2. svetovej vojny zbombardovaná 4. septembra 2005 - slávnostné otvorenie Mosta Apollo za účasti verejnosti a hostí

5. septembra 2005 - Most Apollo otvorený pre motoristov, linky MHD a súbežné lávky pre cyklistov a chodcov 21. septembra 2005 - Doprastav si vo francúzskom letovisku Nice prevezme za Most Apollo jednu z cien, ktorú mu udelila Európska federácia oceľových konštrukcií

ku zll

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Profesionálne sa predaj nehnuteľností dá robiť jedine exkluzívne
  2. Zažite zmenu s najpredávanejším SUV Hyundai Tucson
  3. Mimoriadna kvalita unikátnych Kia SUV modelov
  4. Výnimočný obchod robia výnimoční zamestnanci
  5. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  6. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  7. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  8. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  9. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  10. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  1. Obyvatelia si zabezpečujú domácnosti bezpečnostnými dverami
  2. Slováci sa hojne stávajú majiteľmi nehnuteľností v cudzine
  3. Prečo mamy lákali deti na mobil, kľúče či diaľkové ovládanie?
  4. Zažite zmenu s najpredávanejším SUV Hyundai Tucson
  5. Neviete si rady s vaším ročným vyúčtovaním? Pomôže vám FiiFree
  6. Nadácia Orange ocenila Detský čin roka
  7. Výnimočný obchod robia výnimoční zamestnanci
  8. Mimoriadna kvalita unikátnych Kia SUV modelov
  9. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  10. Aj vy môžete mať pekný trávnik, poradí vám expert
  1. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal? 18 069
  2. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy) 16 549
  3. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 7 466
  4. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 6 989
  5. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 6 507
  6. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 6 342
  7. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 5 174
  8. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 4 871
  9. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke? 3 968
  10. Mimoriadna kvalita unikátnych Kia SUV modelov 3 305

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Má anorexiu a 26 kilogramov. Jej manžel je zúfalý, lebo jej nikto nevie pomôcť

Povedali mi, že s takouto diagnózou nepochodíte nikde na Slovensku. Nikto vám ju nezoberie, spomína manžel na reakciu samosprávy.

DOMOV

Kaliňák lákal na byty za symbolické ceny

Asi tretinovú zľavu na byt dostal aj bývalý policajný viceprezident.

Neprehliadnite tiež

Daniari: Remetu podozrievame z väčších machinácií

Má ísť o sumu nie 1,1 milióna eur, ale približne tri milióny eur.

Tsakalotos poprel správy, že Grécku hrozí v júli bankrot

Reagoval na článok, že Grécko možno nebude schopné uhradiť dlhy, ktorým vyprší splatnosť.

Érsek zrušil Počiatkov projekt za desiatky miliónov eur

Projekt nebol financovateľný z eurofondov.

V bratislavskom Volkswagene hrozí ostrý štrajk

Ďalšie kolo kolektívneho vyjednávania sa uskutoční v piatok 2. júna.