Bratislava má novú dominantu nad Dunajom - Most Apollo

Bratislava 4. septembra (TASR) - Hlavné mesto SR Bratislava má novú dominantu nad Dunajom - Most Apollo. Prehliadku tejto technicky a esteticky príťažlivej ...

Bratislava 4. septembra (TASR) - Hlavné mesto SR Bratislava má novú dominantu nad Dunajom - Most Apollo. Prehliadku tejto technicky a esteticky príťažlivej stavby dnes môžu prvý raz absolvovať Bratislavčania a návštevníci mesta, 5. septembra most začne slúžiť motoristom, bicyklistom a chodcom.

Most Apollo má pomôcť riešiť vnútromestskú dopravu a prispieť k odľahčeniu ostatných mostov, najmä Prístavného mosta; na rozdiel od 4 funkčných mostov má Most Apollo prispieť aj k lepšiemu využívaniu rekreačného územia v Petržalke pre všetkých obyvateľov mesta.

Pri príležitosti otvorenia Mosta Apollo prináša TASR chronológiu jeho prípravy a výstavby, ktorá trvala 31 mesiacov a 2 dni. Výstavba sa rozbehla 2. februára 2003, pôvodný dátumu však bol 2. júla 2002.

rok 1976 - plán výstavby mosta bol už súčasťou Smerného územného plánu mesta Bratislavy s výhľadom výstavby v roku 2000 21. januára 1998 - magistrát hlavného mesta SR Bratislavy schválil výstavbu piateho mosta cez Dunaj, námestník primátora pre dopravu Ján Kotuľa to oznámil novinárom

10. novembra 1999 - Generálny investor Bratislavy vypracoval prvý projektový zámer na štátnu expertízu a predložil ju na posúdenie Ministerstvu výstavby a verejných prác SR 28. januára 2000 - primátor hl. mesta SR Jozef Moravčík oboznámil premiéra SR Mikuláša Dzurindu o problémoch komunikačných sietí mesta; zo strechy Presscentra si prezreli miesto plánovaného mosta v smere predĺženia Košickej ul. (odtiaľ pracovný názov Most Košická) a v Petržalke sa komunikácia mala napojiť na Dolnozemskú ul. 30. januára 2001 - investorom stavby mosta sa z rozhodnutia magistrátu hl. mesta SR stala spoločnosť Metro, a. s., Bratislava; jej akcionármi sú magistrát (66 %) a MDPT SR (34 %) 15. marca 2001 - vláda SR schválila štátnu záruku na bankový úver pre potreby financovania Mosta Košická; náklady na most vyčíslili na 3,6 mld. Sk, na financovaní stavby sa po 50 % podieľal štátny rozpočet a Európska investičná banka (EIB) 9. apríla 2001 - generálny riaditeľ a. s. Metro Miroslav Kovalčík zverejnil inzerát o uchádzačov na konzultanta a zhotoviteľa stavby v európskom a tuzemskom vestníku verejného obstarávania 4. mája 2001 - viceprezident EIB Wolfgang Roth, primátor hl. mesta Jozef Moravčík a generálny riaditeľ a. s. Metro Miroslav Kovalčík sa v Bratislave dohodli na pokračovaní pôvodného harmonogramu výstavby mosta, ktorú pribrzdili výhrady ochranárov 10. decembra 2001 - zahraničným konzultantom medzi EIB a tuzemskými aranžérmi sa stala britská firma Mounsell 11. februára 2002 - ukončilo sa kreovanie členov výberovej komisie na posúdenie ponúk uchádzačov na zhotoviteľa stavby mosta; prácu komisie sprevádzali pochybnosti, vytýkala sa jej neobjektívnosť a lobingové záujmy zo strany jedného z neúspešných uchádzačov tendra

18. marca 2002 - definitívny termín predloženia súťažných projektov na výstavbu Mosta Košická po tom, ako bol pôvodný termín 4. marca predĺžený 10. júna 2002 - v rámci medzinárodnej súťaže na Realizáciu diela výstavby piateho mosta cez Dunaj v predĺžení Košickej ul. výberová komisia posúdila štyri ponuky uchádzačov na zhotoviteľa stavby: jedna bola sólo zahraničná ponuka Skanska - DSH Consortium a tri so slovenskou účasťou: Inžinierske stavby Košice-Ganz-HDS Consortium; ZIPP Bratislava a Alpine Mayreder Bau JV; združenie Doprastav & MCE Voest Linz. Víťaz tendra sa nemohol zverejniť, chýbal súhlas EIB so záverečnou hodnotiacou správou o tendri 5. septembra 2002 - EIB po zdĺhavom posúdení vyjadrila na druhýkrát súhlas so správou výberovej komisie tendra na zhotoviteľa Mosta Košická; potvrdila víťaza tendra - združenie s lídrom Doprastav, ktoré ponúklo najnižšiu cenu 2,253 mld. Sk a záväzok, že most postaví za 28 mesiacov 10. októbra 2002 - združenie Alpine, ZIPP a Sibamac, ktoré malo výhrady k práci komisie, a v tendri neuspelo s umiestnením na 2. mieste, podalo na Okresnom súde Bratislava I. žalobu na investora a prieťahy v konaní, neskôr podalo odvolanie proti zamietnutiu jeho návrhu na vydanie predbežného opatrenia vo veci Mosta Košická; združenie chcelo dosiahnuť, aby Metro a víťaz tendra Doprastav nepodpísali zmluvu o diele 29. októbra 2002 - primátor Bratislavy Jozef Moravčík žiada listom predstavenstvo a. s. Metro, aby odvolalo predsedu predstavenstva Miroslava Kovalčíka. Ako dôvod uviedol zodpovednosť za prieťahy vo výberovom konaní; novým predsedom Predstavenstava a. s. Metro sa po hlasovaní akcionárov stal Ladislav Csáder 16. decembra 2002 - súd nevyhovel združeniu Alpine; investorská spoločnosť Metro a dodávateľ stavby Doprastav podpísali zmluvu o dielo na stavbu Mosta Košická 2. februára 2003 - rozbehnutie výstavby mosta a tiež rekonštrukcií priľahlých cestných komunikácií; odhalenie príliš zastaraných inžinierskych sietí, neraz ani nevyznačených v pôvodnej projektovej dokumentácii; autorom projektu mosta je spoločnosť Dopravoprojekt, a. s., Bratislava v spolupráci s a. s. Kerammorpojekt, Žilina 21. júna 2003 - betonáž posledného piliera č. 10 v toku Dunaja

17. septembra 2004 - začalo sa ojedinelé a technicky náročné otáčanie hlavného mostného poľa upevneného na ľavej strane Dunaja s využitím tzv. naplavovania, za pomoci niekoľkých súlodí na jediný pilier v toku č. 10 pri pravom brehu; otáčanie skomplikovali posuvné klzné materiály, ktoré sa museli vymeniť; operácia sa spomalila a v noci pre zlú viditeľnosť pozastavila

23. septembra 2004 - úspešne sa zavŕšil presun hlavného mostného poľa po rieke súlodím na pilier v toku, vzdialený 40 m od pravého brehu v Petržalke 13. až 17. júna 2005 - na moste sa uskutočnila statická a dynamická zaťažovacia skúška, jej výsledok potvrdil kvalitné a bezpečné prevedenie jednotlivých objektov stavby a dodržanie parametrov vyznačených v technickej dokumentácii

30. júna 2005 - mestské zastupiteľstvo po vypísaní ankety pre názov mosta a následných zdĺhavých diskusiách schválilo názov Most Apollo, podľa rovnomennej rafinérie minerálnych olejov; rafinéria postavená v 20. rokoch minulého storočia na území v blízkosti novej stavby mosta, bola počas 2. svetovej vojny zbombardovaná 4. septembra 2005 - slávnostné otvorenie Mosta Apollo za účasti verejnosti a hostí

5. septembra 2005 - Most Apollo otvorený pre motoristov, linky MHD a súbežné lávky pre cyklistov a chodcov 21. septembra 2005 - Doprastav si vo francúzskom letovisku Nice prevezme za Most Apollo jednu z cien, ktorú mu udelila Európska federácia oceľových konštrukcií

ku zll

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  2. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  3. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  4. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  5. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  6. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  7. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  8. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  9. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  10. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  1. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  2. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  3. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  4. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  5. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  6. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  7. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  8. Svadba v kraji lietajúceho mnícha Cypriána
  9. Vecný dar pre Detské kardiocentrum v Bratislave
  10. VZN o hazarde sa dá zachrániť
  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 10 555
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 10 489
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 8 476
  4. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 6 743
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 623
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 4 956
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 966
  8. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 3 403
  9. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet 2 930
  10. Jarné prázdniny pri mori? 2 486

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Mika svoju kapacitu podľa SNS vyčerpal. Nahradiť by ho mohol Rezník

Bývalá šéfka Markízy Zuzana Ťapáková sa po kauze Evka ako kandidátka na riaditeľku RTVS už nespomína.

KULTÚRA

Tajná služba si objednala vraždu. Na film Únos bolo treba odvahu

Politické trilery u nás nevznikajú.

Neprehliadnite tiež

Po Trumpovej dcére chcú Číňania pomenovať obrúsky aj alkohol

Ivanka Trumpová zaujala čínske firmy, keď navštívila čínsku ambasádu vo Washingtone.

Kmotrík sa posilňuje v susednom Česku. Kúpil tretiu najväčšiu sieť trafík

Za väčšinový podiel v tarfikovej sieti Valmont zaplatil približne 22 miliónov eur. V súťaži sa stretol so štyrmi uchádzačmi

Fico chce potraviny, aké majú v Rakúsku, navrhuje summit V4

Pri testovaní najhoršie obstáli sladené nápoje, koreniny, syry, čaje a mäsové výrobky.

Chaos okolo cien elektriny pokračuje. Koľko vlastne zaplatíte po novom?

Začiatkom roka v niektorých prípadoch stúpli ceny za elektrinu neúmerne. Po politickom tlaku preto z postu šéfa regulátora odstúpil Jozef Holjenčík.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop