BRATISLAVA 12. augusta (SITA) - Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) dajú podľa hovorkyne Nely Blaškovej do prenájmu svoje zdravotnícke zariadenie, pretože sa chcú venovať len aktivitám súvisiacim s hlavným predmetom svojej činnosti, a tým je predaj a správa železničnej dopravnej cesty. "Poskytovanie zdravotnej starostlivosti nie je core business ŽSR. Zároveň sme toho názoru, že správa “vlastných” zdravotných zariadení má byť súčasťou takého systému, kde platia rovnaké pravidlá na zdravotníckom trhu," uviedla Blašková. Podľa nej fungovanie na rezortnom princípe, respektíve rezortné financovanie by mohlo viesť v budúcnosti k deformácii tohto trhu .
ŽSR očakávajú od prenájmu železničných polikliník v Bratislave, v Žiline, v Košiciach a vo Zvolene úsporu nákladov a možnosť investovať ušetrené prostriedky do hlavnej činnosti, ako aj príjem z prenájmu budov. "Zatiaľ sme v prechodnom legislatívnom štádiu, kedy čakáme na splnenie podmienok zo strany budúcich nájomcov. Žiadne zo štyroch zdravotníckych zariadení nie je ešte reálne v prenájme," dodala Blašková. ŽSR podpísali v marci tohto roku nájomné zmluvy s budúcimi nájomcami železničných polikliník. "Táto nájomná zmluva nadobudne účinnosť až po získaní potrebných licencií, pravdepodobne v septembri," uviedla Blašková. Prenájom a uzatvorenie uvedených zmlúv bude na dobu určitú, na päť rokov. "Ak by sa ŽSR v budúcnosti rozhodli predať zdravotnícke zariadenia, predpokladáme, že bude otvorená súťaž v zmysle platnej slovenskej legislatívy. Súčasní nájomcovia však nebudú v takejto situácii uprednostnení," konštatovala Blašková.
Železnice tak reagovali na vyjadrenia poslanca strany Smer - sociálna demokracia Juraja Blanára, podľa ktorého je prenájom železničných zdravotníckych zariadení nevýhodný. Poslanec vyzval v piatok vedenie Ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií SR, ŽSR a železničného zdravotníctva, aby odpovedali, či je potrebné dávať do prenájmu moderné zrekonštruované železničné zdravotnícke zariadenia. "Do rekonštrukcie železničných zdravotníckych zariadení dal štát stovky miliónov, potom sa tvári, že sú na záťaž, dá ich do prenájmu a ešte bude doplácať," povedal Blanár. Podľa neho na prevádzku týchto zariadení budú ŽSR stále doplácať približne 113 mil. Sk, aj keď budú v prenájme. "Ďalším krokom bude pravdepodobne privatizácia uvedených železničných zdravotníckych zariadení," dodal Blanár.