New York 4. augusta (TASR) - Prevzatie 3. najväčšieho výrobcu športovej obuvi na svete Reebok dvojkou v branži spoločnosťou adidas povedie na globálnom trhu s celkovým obratom 33 miliárd USD, v prepočte 1,05 bilióna SKK, k ďalekosiahlym zmenám. Pre menších konkurentov, ako Puma či americký výrobca športovej obuvi New Balance Athletic Shoe, bude transakcia podľa vyjadrenia pozorovateľov z branže znamenať silný tlak.
Ako ďalej dnes analyzuje nemecká tlačová agentúra DPA, hlavným motívom adidasu pri kúpe spoločnosti Reebok za 3,8 miliardy USD, alebo 59 USD za akciu, je získať silnejšiu pozíciu na americkom a svetovom trhu voči nepopierateľnej jednotke v branži, spoločnosti Nike. Výsledok prinesie enormné zmeny predovšetkým na americkom trhu so športovou obuvou, na ktorý pripadá takmer polovica celosvetového obratu.
Menší výrobcovia, ktorí sa chcú presadiť na tomto trhu, budú musieť veľmi veľa investovať, vysvetľujú znalci amerického trhu. Dôvod: adidas a Reebok budú mať podľa odhadov v USA dohromady podiel 21 % a na svetovom trhu 25 %. New Balance má podiel na svetovom trhu asi 10 %, pričom americké firmy sú silné predovšetkým na domácom trhu. Puma už v súčasnosti hľadá akvizície.
Nike vedie stále na domácom trhu s podielom 36 % a na globálnom má 33-% podiel. Najväčší európsky výrobca športových potrieb adidas bol v USA s doterajším trhovým podielom 8,9 % relatívne slabý a bol dokonca až za Reebokom s jeho trhovým podielom 12,2 %, ako aj za firmou New Balance.
Spoločnosti adidas sa v uplynulých 20 rokoch nikdy poriadne nepodarilo spopularizovať svoju technologicky vysoko kvalitnú športovú obuv vo veľkých amerických mestách u mladých ľudí tak ako americkým výrobcom, píše ďalej DPA. Reebok sa naproti tomu zdôraznením tzv. hip-hop kultúry a s odvážnym dizajnom v minulých rokoch v USA dobre presadil.
Zakladateľ spoločnosti Reebok Paul B. Fireman, ktorý kúpil značku Reebok na konci 70. rokov a v roku 1979 založil Reebok International ako drobnú americkú obuvnícku firmu, si príde na svoje. S manželkou vlastní ešte okolo 17 % akcií Reeboku a za podiely dostane približne 650 miliónov USD. Akcie Reeboku za jeden deň vyleteli nahor o 30 % a vo štvrtok sa kótovali na 57,14 USD/akciu.
adidas a Reebok vďaka širšej ponuke a väčšej spoločnej údernej sily pravdepodobne budú mať vo veľkých amerických reťazcoch so športovou obuvou, ako Foot Locker, ako aj v obchodných domoch a špecializovaných obchodoch, možnosť výhodnejšie umiestniť svoje topánky a ďalšie športové výrobky, domnievajú sa odborníci. Tam mala doteraz jednoznačne náskok firma Nike.
Aj v reklame môžu adidas a Reebok vystupovať oveľa premyslenejšie. Nike podľa denníka USA Today vynaložil vlani na reklamu v USA 85 miliónov USD. adidas minul 47 miliónov USD a Reebok 26 miliónov EUR, uzatvára analýzu nemecká agentúra DPA.
(1 USD = 31,827 SKK)