BRATISLAVA 27. júla (SITA) - Deficit verejných financií Slovenska by mal podľa návrhu rozpočtu verejnej správy na roky 2006 až 2008 dosiahnuť podľa metodiky ESA 95 v budúcom roku 2,9 % hrubého domáceho produktu (HDP) bez započítania nákladov dôchodkovej reformy. "Pokles deficitu z tohtoročnej úrovne 3,4 % HDP zároveň znamená, že navrhovaný rozpočet plní podmienky reformovaného Paktu stability a rastu, podľa ktorého je nevyhnutné znižovať štrukturálny deficit o najmenej 0,5 percentuálneho bodu ročne, až pokiaľ sa verejné financie nedostanú do takmer vyrovnanej pozície," skonštatoval minister financií Ivan Mikloš. Podiel hrubého verejného dlhu na HDP, ktorý na konci roku 2002 dosahoval 43,3 % HDP by mal do konca roku 2006 klesnúť na úroveň 38,3 %. Hoci časť tohto vývoja spôsobilo vytvorenie štátnej pokladnice, MF konštatuje, že vzhľadom na rýchly rast ekonomiky a klesajúci deficit, verejné financie začínajú znižovať finančné bremeno budúcich generácií.
Realizácia navrhovaného štátneho rozpočtu (ŠR) je podľa MF dôležitým predpokladom k tomu, aby Slovensko udržateľným spôsobom naplnilo maastrichtské kritérium zníženia deficitu verejných financií na úroveň 3 % HDP. Bez nákladov vzniku kapitalizačného piliera by SR tento cieľ splnila už v roku 2006, zahrnutie nákladov dôchodkovej reformy posunie pokles na trojpercentnú úroveň na rok 2007. Z vývoja ekonomiky a zo zámerov hospodárskej politiky vyplýva, že aj všetky ostatné kritéria bude možné splniť v roku 2007 a preto Slovensko bude pripravené na zavedenie eura v roku 2009. V predloženom návrhu ŠR pre rok 2007 je navrhovaný deficit vo výške 3 % HDP. Na základe reformovaného Paktu stability a rastu bude možné splniť maastrichtské kritériá aj pri deficite o niečo vyššom ako je 3-percentná úroveň, pri udržaní jeho klesajúceho trendu. Rozpočet na rok 2007 preto poskytuje aj niekoľkomiliardovú rezervu pre prípad neočakávaného vývoja verejných financií.
Deficit VF by v roku 2006 nemal prekročiť plánovanú úroveň 2,9 % HDP, vhodné by bolo jeho mierne zníženie. "Rast domáceho dopytu je totiž veľmi silný najmä vďaka výraznému rastu miezd a zamestnanosti, čo v budúcom roku spôsobí pozitívnu produkčnú medzeru," vysvetľuje MF. Dôležité bude taktiež, aby sa v roku 2006 nečerpali zdroje neminuté v roku 2005 a tiež to, aby sa prípadné nadpríjmy nepoužili v budúcom roku na zvyšovanie výdavkov, ale na zníženie deficitu VF. Rovnako bude treba postupovať aj v roku 2007, aby nehrozilo prehrievanie ekonomiky.
Rozhodujúcou otázkou pri tvorbe ŠR bude aj v tomto roku štruktúra výdavkov. Rozdelenie financií medzi jednotlivé oblasti by malo reflektovať politické priority vlády, ktoré sa jednoznačne formulovali v Stratégii konkurencieschopnosti Slovenska do roku 2010. Najväčšou neistotou pri tvorbe rozpočtu na roky 2006 až 2008, ktorý sa týka najmä rokov 2007 a 2008, bolo neschválenie základného rámca európskeho rozpočtu - Finančnej perspektívy na roky 2007 až 2013. Keďže v súčasnosti nie je známe koľko zdrojov bude môcť SR v týchto rokoch získať a ani to, do ktorých oblastí budú tieto prostriedky smerovať, nebolo ich možné zakomponovať do predloženého rozpočtu. Predpokladaný objem financií je v navrhovanom rozpočte vyčlenený v kapitole všeobecná pokladničná správa, pričom ich konkrétne rozdelenie bude možné až po schválení finančnej perspektívy všetkými členskými štátmi
Druhou neznámou vo vývoji VF je odhad záujmu občanov o účasť v druhom pilieri dôchodkového systému. Koľko občanov sa rozhodne pre vstup do nového systému bude známe až 30. júna 2006, kedy skončí lehota určená na rozhodovanie. Keďže sa očakáva, že účasť občanov bude vyššia, v roku 2006 sa predpokladá dopad reformy dôchodkového systému na deficit VF vo výške 1,4 % HDP.
Návrh ŠR je postavený na dynamickom raste hospodárstva v najbližších troch rokoch na úrovni v priemere 5,7 % ročne, pri inflácii menej ako 2,2 % a rast zamestnanosti by mal každoročne vzrásť o 0,8 až 0,9 %. Rast reálnych miezd by mal prevýšiť v roku 2006 úroveň 4 %, dôchodky by sa mali zvýšiť v priemere o 4,4 % a spotreba domácností by mala vzrásť o 4,9 %. Daňové a odvodové zaťaženie poklesne podľa MF medzi rokmi 2002 a 2006 z 32,5 % HDP na 29,2 % HDP, je medzi tromi najnižšími v Európskej únii. Vo finančnom vyjadrení to znamená približne 50 mld. Sk. Pri príprave predloženého návrhu rozpočtu sa významne využívalo programové rozpočtovanie, ktoré by malo byť aj v nasledujúcich rokoch hlavným nástrojom na zefektívňovanie verejných výdavkov a tiež ich transparentnosti.