Praha 25. júla (TASR) Najväčšie české cestovné kancelárie ponúkajú svojim klientom, ktorí mali v najbližšom čase namierené do Egypta či dokonca konkrétne do letoviska Šarm aš-Šajch, celý rad bezplatných možností, ako svoju cestu odložiť na neskôr, alebo si zvoliť iné miesto dovolenky. Mnohí Česi však naďalej chcú ísť na dovolenku práve do tejto lokality. Potvrdil to prieskum v kanceláriách Čedok, Fischer a Firo-tour.
"Cestujúci môže využiť tri varianty: môže si svoju dovolenku posunúť na neskorší termín, alebo môže využiť ponuku a odletieť do iného letoviska v Egypte. A v prípade, že by nechcel do Egypta vôbec, tak potom si môže vybrať z našej ponuky dovoleniek a môže odletieť do ktorejkoľvek inej destinácie v ktorejkoľvek inej krajine. Všetko je to bez akéhokoľvek poplatku, všetky zmeny sú zdarma," uviedol pre TASR hovorca CK Fischer Dan Plovajko.
Podľa hovorcu CK Firo-tour Libora Diepolta klientom, ktorí už nechcú cestovať do Egypta, ponúkajú hlavne Tunis, Turecko, Grécko a Španielsko.
Ako TASR uviedol hovorca CK Čedok Tomáš Brejcha, ak si klient zvolí namiesto zaplateného zájazdu do Egypta lacnejší zájazd inam, rozdiel v cene mu vrátia. Rovnaký prístup potvrdila aj CK Fischer.
České ministerstvo zahraničných vecí (MZV) už v sobotu upozornilo občanov, že im neodporúča prípadnú cestu do egyptského letoviska Šarm aš-Šajch a Naama Bay. Turisti by sa v prípade cesty do tejto lokality mali o aktuálnej situácii informovať na ministerstve v Prahe alebo na zastupiteľskom úrade ČR v Káhire. Toto stanovisko však podľa hovorcu MZV ČR Víta Kolářa nemá pre cestovné kancelárie ani pre občanov záväzný charakter.
Najväčšie české cestovné kancelárie nemajú so stornovaním zájazdov takmer žiadne problémy. V prípade spoločnosti Firo-tour, ktorá mala ešte v sobotu v Šarm aš-Šajchu až 500 klientov, si väčšina klientov zvolila inú lokalitu a iba v dvoch prípadoch klienti zájazd stornovali. Firo-tour im vrátil peniaze bez storno poplatku.
V prípade Čedoku a spoločnosti Fischer platí pri posudzovaní storno poplatkov individuálny prístup ku klientovi. Ak by si však klient napríklad z dôvodu nezhody termínov kancelárie s presným termínom svojej dovolenky iný zájazd nevybral, Fischer by mu prostriedky vrátil v plnej výške. V Čedoku by sa však storno mohlo za istých okolností nevyplatiť: v čase od 6 do 3 dní pred odletom môže byť storno poplatok až 80-%, ak zostávajú iba dva dni, je storno poplatok až vo výške 100 %.
CK Fischer aj Čedok zaznamenali, že ich klienti v lokalite Šarm aš-Šajch väčšinou neprejavili záujem o predčasný návrat domov. O túto lokalitu dokonca trvá záujem. Fischer vo štvrtok 28. júla vypraví do Šarm aš-Šajchu vopred plánovaný charterový let. Zo 124 klientov o zmenu destinácie požiadalo iba 25. Charterový let pre vyše 150 klientov Čedoku je do Šarm aš-Šajchu plánovaný na piatok 29. júla.