BRATISLAVA 22. júla (SITA) - Rast maloobchodného predaja najviac obmedzuje konkurencia. Vyplýva to z júnového konjunkturálneho prieskumu, ktorý vykonal Štatistický úrad (ŠÚ) SR. Zo všetkých faktorov, ktoré obmedzujú rast, sa konkurencia podieľa až 42 percentami. Ďalším významným faktorom je podľa ŠÚ nízky dopyt s 21 % a z 13 % je to legislatíva. "Nespokojnosť s legislatívou súvisí najmä s vysokou daňou z pridanej hodnoty (DPH) na potraviny, vysokými odvodmi a vstupom obchodných reťazcov na domáci trh," konštatuje ŠÚ. Podľa analytika pre prieskum trhu agentúry Terno Ľuboša Drahovského sa znižuje obrat obchodných spoločností s domácim kapitálom na úrok zahraničných reťazcov. "Drží sa domáci reťazec Coop Jednota, ostatní pociťujú poklesy kvôli tzv. hard-diskontu," skonštatoval pre agentúru SITA Drahovský.
V júni sa podľa Drahovského obraty v maloobchodných prevádzkach zvýšili. Dôvodom boli podľa neho končiace letné výpredaje, ale aj zvýšený nákup potravín. "Slováci sa stále predzásobujú v slovenských obchodoch na dovolenky," dodal. V najbližších troch mesiacoch očakáva 69 % opýtaných firiem zlepšenie podnikateľskej situácie, takmer štvrtina neočakáva žiadne zmeny. Optimistické hodnotenia sú od respondentov všetkých sektorov maloobchodného predaja, najmä z neelektrického zariadenia domácností a z ostatného maloobchodu. Vďaka týmto mimoriadne priaznivým očakávaniam vzrástol indikátor dôvery v maloobchode v júni oproti máju o 8,3 bodu. Súčasnú podnikateľskú situáciu označilo za dostatočnú 27 % respondentov a 60 % za primeranú sezóne.
Prevahu pozitívnych hodnotení dosiahli všetky sektory maloobchodného predaja okrem predaja potravín, nápojov a tabaku, kde firmy pociťujú negatívny vplyv vznikajúcich nových prevádzok zahraničných obchodných reťazcov. "V prihraničných oblastiach pokračuje nákupná migrácia obyvateľov za lacnejšími potravinami do zahraničia," dodáva ŠÚ. Slováci podľa Drahovského spájajú rozdielnu cenu potravín a pohonných látok s výhodným nákupom. Relatívne malé záporné saldo, to znamená viac negatívnych hodnotení ako pozitívnych, zaznamenali firmy predávajúce neelektrické zariadenia domácností.
Väčšina obchodníkov (89 %) pokladá zásoby tovarov za primerané. Vysoké sú najmä zásoby širokosortimentných predajní, supermarketov a zásielkového obchodu. Požiadavky na dodávateľov bude zvyšovať 69 % firiem. Zvyšovanie požiadaviek signalizujú obchodníci zo všetkých sektorov maloobchodného predaja, najmä zo sektora neelektrického zariadenia domácností a ostatného maloobchodu. Požiadavky na dodávateľov nepredpokladajú meniť predovšetkým respondenti širokosortimentných predajní a obchodných reťazcov.
V porovnaní s májom vzrástlo v júni saldo zamestnanosti v maloobchode o dva percentuálne body. Zvyšovanie sa očakáva najmä v sektore textilu, odevov, obuvi, motorových vozidiel a ostatného maloobchodu. Naopak prepúšťať budú obchodníci v sektore predaja potravín, nápojov, tabaku, širokosortimentných a zásielkových predajov a zariadenia domácností. Znižovanie počtu zamestnancov signalizuje menej ako štvrtina opýtaných obchodníkov.
Až 65 % opýtaných obchodníkov neplánuje podľa ŠÚ meniť ceny. O znížení cien uvažujú najmä obchodníci s textilom, odevmi, obuvou a motorovými vozidlami. "Obchodníci ani nemôžu zdražovať tovar, pretože ceny diskontov ich nepustia. Ceny základných potravín a drogérie sa nebudú meniť," skonštatoval Drahovský. Vzrásť by podľa neho mohli len ceny značkových tovarov alebo produktov zdravej výživy.