Štokholm/Bratislava 19. júla (TASR) - Švédsky koncern Electrolux ukončil 1. polrok 2005 s hrubým ziskom 2,9 miliardy švédskych korún (SEK), čo je v prepočte 12 miliárd Sk.
V sledovanom období tržby spoločnosti dosiahli 63,7 miliardy SEK a medziročne vzrástli o 1,3 miliardy SEK. Príjmy z prevádzkovej činnosti pod tlakom trvalo vysokých cien materiálov poklesli z 3,9 miliardy SEK na 3,2 miliardy SEK. Impulzom rastu tržieb bolo oživenia trhov v Severnej a Latinskej Amerike v 2. štvrťroku. Pod celkové výsledky koncernu sa podpísal aj proces reštrukturalizácie, spojený s revitalizáciou výrobných kapacít.
"Dosiahnuté výsledky zodpovedajú našim očakávaniam. Pokles príjmov z prevádzkovej činnosti a ziskovej marže je výsledkom dramatického rastu cien materiálov a komponentov. Negatíva tohto vývoja nedokážeme kompenzovať ani cenovými úpravami výrobkov," konštatoval prezident Electroluxu Hans Straberg.
Ceny materiálových vstupov vzrástli medziročne takmer o 2,3 miliardy SEK, asi polovicu ich rastu spoločnosť kompenzovala vnútornou optimalizáciou procesov a nákladovej štruktúry. K úprave cien pristúpil Electrolux v krajinách Severnej a Latinskej Ameriky a v Austrálii. Podmienky v Európe umožňovali zvýšenie cien len na vybraných trhoch a v určitých produktových kategóriách.
"Naše vyhliadky do konca roka ostávajú nezmenené. Predpokladáme medziročne mierne nižšie príjmy z prevádzkovej činnosti, rast cien vstupov aj dopytu a pozitívny dopad úpravy cien," avizuje Straberg.
V rámci ohlásenej reštrukturalizácia Electrolux v Európe realizuje plán konsolidácie výrobných kapacít. Tento proces zahŕňa zatvorenie závodu na výrobu chladničiek v Španielsku, kosačiek v Taliansku a zníženie počtu zamestnancov vo výrobe chladničiek tiež v Taliansku. Hoci Electrolux redukuje časť vybraných prevádzok, súbežne investuje, a to 2,8 miliardy SEK do výstavby 9 nových výrobných stredísk.
Electrolux je najväčší svetový výrobca domácich spotrebičov, lesnej a záhradnej techniky. Do jeho skupiny patria značky AEG - Electrolux, Zanussi a Husqvarna. Každý rok zákazníci v 150 krajinách sveta kúpia viac ako 55 miliónov spotrebičov s logom Electrolux. Vlani skupina dosiahla predaj v hodnote 121 miliárd SEK, zamestnávala vo svete 72 000 pracovníkov.
(1 SEK = 4,139 SKK)