VÚC a MF začali rozhovory o rozpočtoch samosprávnych krajov pre rok 2006

Bratislava 19. júla (TASR) - Odhady niektorých čísiel v štruktúre rozpočtov, zvlášť výdavkov samosprávnych krajov (SK) pre rok 2006, ktoré predstavilo ...

Bratislava 19. júla (TASR) - Odhady niektorých čísiel v štruktúre rozpočtov, zvlášť výdavkov samosprávnych krajov (SK) pre rok 2006, ktoré predstavilo Ministerstvo financií (MF) SR, nie sú podľa županov korektné. Aj všetky finančné dopady súvisiace s fiškálnou decentralizáciou by podľa ich názoru nemali uhrádzať iba kraje, ale by sa mal zapojiť aj štát. Tieto a ďalšie svoje názory na nový rozpočet a na dopady fiškálnej decentralizácie prezentovali dnes zástupcovia SK na rokovaní s ministrom financií SR Ivanom Miklošom.

V tejto súvislosti SK voči názorom MF považujú za sporné najmä otázky financovania dopravy vo verejnom záujme, školstva a sociálnych vecí. Nie všetky SK však majú poradie dôležitosti týchto otázok zhodné.

Predseda Nitrianskeho samosprávneho kraja (NSK) Milan Belica sa domnieva, že najpálčivejšia je pre kraj otázka údržby ciest, krytia straty dopravy vo verejnom záujme, nákladov na školstvo. "V Národnej rade SR poslanci prijímajú zákony, ktoré pre SK dávajú úlohy a nám zvyšujú nápor na príjmy v oblasti originálnych kompetencií. Nikto nám však nedáva viac peňazí." Nie našou vinou, dodal, sa zvyšujú rôzne poplatky, napríklad valorizácia miezd, poplatky v základných umeleckých školách či jazykových školách.

Upozornil tiež na rozdielny prístup SK vo financovaní dopravy vo verejnom záujme, pričom ročná strata NSK v tejto oblasti predstavuje 150 miliónov Sk. V Bratislavskom samosprávnom kraji (BSK) podľa jeho predsedu Ľuba Romana je to 75 miliónov Sk, ale súvisí to aj s tým, že "BSK má len jedného dopravcu a ľahšie sa nám s ním komunikuje ako tam, kde ich je viac." Roman upozornil, že už vo svojich nových rozpočtoch budú musieť kraje počítať s nárastom cien nafty a benzínu a teda doplácanie dopravy vo verejnom záujme nás bude medziročne stáť viac o 10 až 15 %."

O poplatkoch za dopravu sa BSK a Trnavský samosprávny kraj (TSK) podľa Romana už dohodli: poplatky si rozdelia tak, že linky, ktoré sú na území toho ktorého kraja budú dotovať jednotlivo, a ak prechádza linka z jedného do druhého kraja, tieto kilometre bude doplácať jeden kraj. "Začína to fungovať."

Iný postup vo veci presadzuje Belica. "V doprave vo verejnom záujme musí štát prijať jasný zákon, aby sme občanom nerobili prekážky pri prejazde z jedného kraja do druhého." Model BSK a TSK je administratívne náročný, obdobne ako v prípade najnovšej dane z motorových vozidiel a nevie, ako sa bude praktizovať. "Som presvedčený, že straty v doprave vo verejnom záujme by mal kryť štát, vyplýva mu to z Ústavy SR. Pokiaľ ich štát nebude kryť, SK sa veľmi ťažko budú s touto situáciou vyrovnávať."

Na adresu zdravotníctva Belica povedal, že dlhy v tomto odvetví sú relatívne vysoké, aj keď sme výrazne znížili tempo ich navyšovania. "V tejto infraštruktúre sú jasné úspory, ale SK, najmä veľké, snáď s výnimkou BSK, nie sú schopné tieto dlhy úplne zastaviť."

Belica pripomenul aj problematiku mobility osôb v SK. "Ak mám zvyšovať a zabezpečovať zamestnanosť v kraji, musím pracovnú silu uviesť do pohybu a mobilitu osôb v kraji zabezpečiť." Spresnil, že SK musia nútiť tých, ktorí sú zamestnaní, aby si zvyšovaním cien lístkov na autobusovú dopravu platili aj sociálne služby, to by štát mal uhrádzať, ide o prenesenú kompetenciu, uzavrel Belica.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  2. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou
  3. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  4. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  5. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  6. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  7. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou
  8. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a.
  9. I cez prázdniny testujte elektrobicykle
  10. 5 dôvodov, prečo sa prihlásiť na konferenciu ENERGOFÓRUM®
  1. Nenaleťte pochybným predajcom jazdeniek
  2. Cíťte sa v priestore príjemne
  3. Ktorý odšťavovač má najvyššiu výťažnosť?
  4. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  5. Ako si vybrať wc a umývadlo?
  6. Poslanec M. Borguľa bojuje proti netransparentnému tendru
  7. Grantová výzva na vykonávanie činností informačných centier
  8. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou
  9. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  10. Funguje predaj realít aj bez maklérov?
  1. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade 5 657
  2. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky 4 931
  3. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku 3 596
  4. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami 3 477
  5. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou 3 093
  6. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou 2 490
  7. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 2 272
  8. I cez prázdniny testujte elektrobicykle 2 007
  9. Máte už vybranú dovolenku na júl? 1 118
  10. Chcete vedieť všetko o vašej krvi? Čaká vás 6000 typov vyšetrení 998

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Vášáryová: Musíme ukázať, že sme ďalej ako Poľsko a Maďarsko

Slovensko musí ukázať, že je iné ako susedné krajiny, hovorí bývalá veľvyslankyňa v Poľsku MAGDA VÁŠÁRYOVÁ.

KOMENTÁRE

O pamiatky sa nestaráme, iba tárame o národe a vlasti

U Ťapákovcov je pre istotu zamknuté.

Neprehliadnite tiež

Nový šéf regulačného úradu: Úrad chcem trochu otvoriť verejnosti

Jahnátek povedal, že tvorba cien by nemala byť Pandorina skrinka, z ktorej niečo vylezie.

Únia je proti jednostranným sankciám USA voči Rusku, poškodia aj jej firmy

Sankcie majú byť nástrojom na zablokovanie manévrovacieho priestoru pre pozitívnejšiu politiku prezidenta Donalda Trumpa voči Kremľu.

Železničiari sa chystajú nakúpiť nové rovnošaty za takmer tri milióny eur

Národný dopravca plánuje nakúpiť napríklad štyritisíc dámskych sák, dvetisíc malých šatiek a šálov, či desaťtisíc blúzok.

Štátna poisťovňa priznala časový sklz pri plnení ozdravného plánu

Poisťovňa v rámci ozdravného plánu šetrí aj na elektrine, plyne, prenájme, kancelárskych potrebách, údržbe či opravách.