VÚC a MF začali rozhovory o rozpočtoch samosprávnych krajov pre rok 2006

Bratislava 19. júla (TASR) - Odhady niektorých čísiel v štruktúre rozpočtov, zvlášť výdavkov samosprávnych krajov (SK) pre rok 2006, ktoré predstavilo ...

Bratislava 19. júla (TASR) - Odhady niektorých čísiel v štruktúre rozpočtov, zvlášť výdavkov samosprávnych krajov (SK) pre rok 2006, ktoré predstavilo Ministerstvo financií (MF) SR, nie sú podľa županov korektné. Aj všetky finančné dopady súvisiace s fiškálnou decentralizáciou by podľa ich názoru nemali uhrádzať iba kraje, ale by sa mal zapojiť aj štát. Tieto a ďalšie svoje názory na nový rozpočet a na dopady fiškálnej decentralizácie prezentovali dnes zástupcovia SK na rokovaní s ministrom financií SR Ivanom Miklošom.

V tejto súvislosti SK voči názorom MF považujú za sporné najmä otázky financovania dopravy vo verejnom záujme, školstva a sociálnych vecí. Nie všetky SK však majú poradie dôležitosti týchto otázok zhodné.

Predseda Nitrianskeho samosprávneho kraja (NSK) Milan Belica sa domnieva, že najpálčivejšia je pre kraj otázka údržby ciest, krytia straty dopravy vo verejnom záujme, nákladov na školstvo. "V Národnej rade SR poslanci prijímajú zákony, ktoré pre SK dávajú úlohy a nám zvyšujú nápor na príjmy v oblasti originálnych kompetencií. Nikto nám však nedáva viac peňazí." Nie našou vinou, dodal, sa zvyšujú rôzne poplatky, napríklad valorizácia miezd, poplatky v základných umeleckých školách či jazykových školách.

Upozornil tiež na rozdielny prístup SK vo financovaní dopravy vo verejnom záujme, pričom ročná strata NSK v tejto oblasti predstavuje 150 miliónov Sk. V Bratislavskom samosprávnom kraji (BSK) podľa jeho predsedu Ľuba Romana je to 75 miliónov Sk, ale súvisí to aj s tým, že "BSK má len jedného dopravcu a ľahšie sa nám s ním komunikuje ako tam, kde ich je viac." Roman upozornil, že už vo svojich nových rozpočtoch budú musieť kraje počítať s nárastom cien nafty a benzínu a teda doplácanie dopravy vo verejnom záujme nás bude medziročne stáť viac o 10 až 15 %."

O poplatkoch za dopravu sa BSK a Trnavský samosprávny kraj (TSK) podľa Romana už dohodli: poplatky si rozdelia tak, že linky, ktoré sú na území toho ktorého kraja budú dotovať jednotlivo, a ak prechádza linka z jedného do druhého kraja, tieto kilometre bude doplácať jeden kraj. "Začína to fungovať."

Iný postup vo veci presadzuje Belica. "V doprave vo verejnom záujme musí štát prijať jasný zákon, aby sme občanom nerobili prekážky pri prejazde z jedného kraja do druhého." Model BSK a TSK je administratívne náročný, obdobne ako v prípade najnovšej dane z motorových vozidiel a nevie, ako sa bude praktizovať. "Som presvedčený, že straty v doprave vo verejnom záujme by mal kryť štát, vyplýva mu to z Ústavy SR. Pokiaľ ich štát nebude kryť, SK sa veľmi ťažko budú s touto situáciou vyrovnávať."

Na adresu zdravotníctva Belica povedal, že dlhy v tomto odvetví sú relatívne vysoké, aj keď sme výrazne znížili tempo ich navyšovania. "V tejto infraštruktúre sú jasné úspory, ale SK, najmä veľké, snáď s výnimkou BSK, nie sú schopné tieto dlhy úplne zastaviť."

Belica pripomenul aj problematiku mobility osôb v SK. "Ak mám zvyšovať a zabezpečovať zamestnanosť v kraji, musím pracovnú silu uviesť do pohybu a mobilitu osôb v kraji zabezpečiť." Spresnil, že SK musia nútiť tých, ktorí sú zamestnaní, aby si zvyšovaním cien lístkov na autobusovú dopravu platili aj sociálne služby, to by štát mal uhrádzať, ide o prenesenú kompetenciu, uzavrel Belica.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Najvyššie ocenenie štvrtýkrát pre Martinus
  2. Šokujúce: ako sa každý Slovák dokáže ľahko naučiť po anglicky
  3. Katarína (28): Z bývania na Nobelovej mám dobrý pocit
  4. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy?
  5. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie
  6. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne
  7. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  8. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  9. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji
  10. Inteligencia vo všetkom
  1. Znížená sadzba pri pôžičke v mBank už len štyri dni
  2. Odborníci poradia, komu sa oplatí využívať obnoviteľné zdroje
  3. Katarína (28): Z bývania na Nobelovej mám dobrý pocit
  4. Šokujúce: ako sa každý Slovák dokáže ľahko naučiť po anglicky
  5. Poslanci dnes dali jasne najavo, že plot na námestí nechcú
  6. HB Reavis so silnými výsledkami za rok 2016
  7. 3 šťavnaté spôsoby, ako povzbudiť výkon mozgu
  8. Najvyššie ocenenie štvrtýkrát pre Martinus
  9. Budúcnosť EÚ a inteligentných miest
  10. Todos predstaví 4 americké premiéry na Autosalóne
  1. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family 15 257
  2. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz 8 723
  3. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie 6 729
  4. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji 6 301
  5. 5 krokov k vlastnému bývaniu 5 828
  6. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne 4 651
  7. Nové auto alebo radšej jazdenka? 9 rád pre správne rozhodnutie 4 394
  8. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy? 3 914
  9. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo 2 804
  10. Moderný bungalov očami mladých architektov 1 492

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Prečo Slováci nechcú prísť na MS? Na vine nie sú hráči, tvrdí Staňa

Hokejová reprezentácia nemá pred majstrovstvami sveta ani jedného hráča z NHL.

SVET

Populisti majú ďaleko od porážky. Francúzsku hrozí katastrofa

Macron stále nemá víťazstvo vo voľbách isté.

PLUS

Kňažko: Usadilo sa tu klamstvo a zakráda sa k nám aj strach

Keď nie ste aktívny v obrane svojich práv, prídete o ne.

SVET

Preteky v zbrojení? KĽDR sa vyhráža útokmi, Trump presúva armádu

Američania chcú posilniť Južnú Kóreu.

Neprehliadnite tiež

Deutsche Bank viac ako zdvojnásobila svoj zisk

Výsledok prekvapil analytikov.

Rizikom chudoby boli na Slovensku ohrozené státisíce ľudí

V porovnaní s rokom 2015 došlo k miernemu nárastu.

Nezmyselné zákazy aj bezbrehé rozdávanie peňazí. Sedem príkladov, kedy Smer pochybil

Pod vedením ministrov či poslancov za stranu Smer už bolo napísaných, aj prijatých veľa nezmyselných zákonov.

Richter zavádza 90-ročných dôchodcov, penzie všetkým nezvýši

Minister práce sľubuje, že zvýši penzie najstarším dôchodcom. Viac dostane len každý štvrtý.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop