PRÍSPEVKY CUKROVAROV DO REŠTRUKTURALIZAČNÉHO FONDU, Z KTORÉHO BUDÚ HRADENÉ KOMPENZÁCIA PESTOVATEĽOM CUKROVEJ REPY A CUKROVAROM, V KONEČNOM DÔSLEDKU ZAPLATÍ SPOTREBITEĽ

ASSS nesúhlasí so zachovaním kvót pre výrobu cukru

BRATISLAVA 13. júla (SITA) - Asociácia spracovateľov a spotrebiteľov sladidiel (ASSS) víta reformu cukrového režimu, má však vážne výhrady voči zachovaniu národných kvót výroby cukru. Predstavitelia asociácie ...

BRATISLAVA 13. júla (SITA) - Asociácia spracovateľov a spotrebiteľov sladidiel (ASSS) víta reformu cukrového režimu, má však vážne výhrady voči zachovaniu národných kvót výroby cukru. Predstavitelia asociácie zároveň zdôraznili, že samotné zníženie cien cukru, tak ako to v júni prezentovala v poslednom návrhu komisárka Európskej únie (EÚ) pre poľnohospodárstvo a vidiecky rozvoj Mariann Fischerová-Boelová, nestačí. Ako ďalej informoval predseda komunikačného výboru ASSS Juraj Hohoš, navrhovaná reforma neprinesie očakávané oživenie konkurencie na trhu so sladidlami. Členské štáty EÚ sa majú k návrhu Európskej komisie (EK) vyjadriť do novembra tohto roku.

ASSS má tiež námietky voči výške príspevku do reštrukturalizačného fondu. Z neho bude EÚ hradiť náklady spojené so zatvorením nekonkurencieschopných cukrovarov a s kompenzáciou farmárov postihnutých zatvorením spracovateľských závodov. EK predpokladá, že producenti cukru prispejú do tohto fondu celkovou sumou 4 mld. eur. V sezóne 2006/2007 by sa mala referenčná cena cukru podľa návrhu EK udržať na úrovni tejto sezóny vo výške 631,9 euro za tonu, z toho by mali cukrovary odvádzať z každej tony cukru do reštrukturalizačného fondu 126,4 euro. Podľa J. Hohoša sa tak v konečnom dôsledku budú na tvorbe fondu podieľať samotní spotrebitelia, aj keď sa až dosiaľ podieľali na neprimeranej ziskovosti cukrovarov, ktoré predávali cukor za umelo udržované vysoké ceny už dlhé roky. Súčasná podoba reformy predpokladá postupné zníženie cien cukru do sezóny 2009/2010 o 39 % zo súčasných 631,9 euro/t na 385,5 euro/t. Príspevok do reštrukturalizačného fondu by mal v cukrovarníckej sezóne 2007/2008 predstavovať 91 euro/t a rok neskôr 64,5 euro/t. Súčasná svetová cena cukru pritom predstavuje 260 USD/t.

Asociácia spotrebiteľov sladidiel prezentovala svoje stanovisko písomnou formou aj Ministerstvu pôdohospodárstva SR, ktoré reformu podporuje. ASSS spolupracuje a prezentuje svoje návrhy aj v európskom výbore priemyselných spracovateľov sladidiel (CIUS) so sídlom v Bruseli a argumentuje aj so stanoviskom Svetovej obchodnej organizácie (WTO), ktorá so súčasným cukrovým režimom platným už 37 rokov, nesúhlasí. Reforma trhu s cukrom prinesie zánik mnohých cukrovarov, v krajinách s najnižšou efektivitou výroba cukru zanikne, vo väčšine ostatných objem produkcie klesne, čo sa dotkne aj slovenských farmárov. Producenti cukru si však myslia, že znižovanie cien cukru sa konečnej cene sladených výrobkov neprejaví. Asociácia však argumentuje, že ak by v súčasnosti platili trhové zákony, ceny cukru by boli po vlaňajších prebytkoch nižšie ako vlani, napriek rekordnej cukornatosti a výrobe cukru sú však v medziročnom porovnaní ešte vyššie.


(1 EUR = 38,841 SKK)

(1 USD = 31,902 SKK)


Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  4. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  6. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  8. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  9. Jarné prázdniny pri mori?
  10. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta
  1. Profesijný rast študentov médií sa začína už počas vysokej školy
  2. Paneurópska vysoká škola otvára špecializované kurzy IT
  3. Medzinárodná súťaž FIRST LEGO League na Fakulte informatiky PEVŠ
  4. S profesorom Michalom Miovským o prevencii závislostí
  5. Poslanci nevzdávajú boj proti herniam, chcú prísnu reguláciu
  6. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  7. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017
  8. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  9. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  10. Dokázali by ste nakúpiť so zavretými očami?
  1. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 9 985
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 7 849
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 7 091
  4. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 329
  5. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 6 246
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 5 956
  7. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 4 670
  8. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 4 661
  9. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 484
  10. Jarné prázdniny pri mori? 2 869

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Za hladomorom nie je len príroda, ale najmä ľudia

OSN po šiestich rokoch znovu vyhlásila hladomor. Okrem Juhosudáncov môže byť v ohrození až dvadsať miliónov ľudí.

PLUS

Mnohí mlčia, on nie. Služba vlasti z neho spravila lovca ľudí

Tóth tvrdí, že si z vojenčiny priniesol domov traumu.

EKONOMIKA

Land Rover z Nitry budú rozvážať Nemci, Cargo neuspelo

Štátny prepravca rokuje s Deutsche Bahn Cargo.

EKONOMIKA

Kotleba zamestnával načierno

Kraj prišiel o vyše 20 miliónov eur z eurofondov.

Neprehliadnite tiež

Holjenčíkovho nástupcu oslabia, vláda rozdelí funkcie

Nový predseda Úradu pre reguláciu sieťových odvetví už nebude šéfom regulačnej rady.

Sberbank ruší kreditky aj niektoré účty. Chystá sa na spojenie s Primou?

Ľuďom prišiel list, že musia minuté peniaze z kreditky zaplatiť do dvoch mesiacov.

Prečo je pre ľudí dobré, že začali ceny opäť rásť?

Výška prídavkov a dávok by sa mala rozmraziť a ich suma by mala opäť začať rásť.

Land Rover z Nitry budú rozvážať Nemci, slovenské Cargo v súťaži neuspelo

Štátny nákladný prepravca rokuje s Deutsche Bahn Cargo o subdodávkach na slovenskom a českom úseku.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop