Bratislava 13. júla (TASR) - Za porušenie zákazu reklamy tabakových výrobkov a sponzorstva, ktorého účelom alebo vedľajším výsledkom je ich reklama, budú môcť štátne orgány vyrúbiť pokutu až do výšky 10 miliónov Sk. Vyplýva to z novely zákona o reklame z dielne Ministerstva hospodárstva (MH) SR, ktorú na dnešnom rokovaní schválila vláda SR.
V prípade sponzorstva sankcia nebude postihovať šíriteľa reklamy, ale sponzora. Teda osobu, ktorá poskytla finančný, vecný príspevok alebo iné plnenie na akciu, ktorej efektom je aj reklama tabakových výrobkov. Zákaz reklamy sa rozširuje o zákaz používania ochrannej známky, emblému, názvu alebo iného výrazného znaku tabakového výrobku v reklame.
Novela rozširuje kompetencie dozoru nad dodržiavaním zákazu reklamy spomínaných výrobkov zo Štátnej veterinárnej a potravinovej správy (ŠVPS) aj na Slovenskú obchodnú inšpekciu (SOI). Podľa názoru rezortu hospodárstva je ustanovenie dvoch orgánov opodstatnené dôležitosťou chráneného spoločenského záujmu.
Nová úprava zlaďuje slovenskú legislatívu s právom Európskej únie (EÚ), keďže zapracúva do nášho práva európsku smernicu týkajúcu sa reklamy a sponzorstva tabakových výrobkov. Novela by mala byť účinná od 1. decembra 2005.