Viedeň 7. júla (TASR) - Západné obchodné spoločnosti stavajú čoraz viac na expanziu do východnej Európy. Ako vyplýva z prieskumu trhu, ktorý uskutočnila rakúska spoločnosť RegionPlan, región láka zatiaľ nenasýteným trhom, vyššou mierou rastu a zvyšujúcou sa kúpnou silou.
Najlákavejšími 5 lokalitami pre expanziu pobočiek medzinárodných obchodných spoločností sú momentálne Bukurešť, Sofia, Záhreb, Moskva a Kyjev. Na Slovensku, Slovinsku, v Poľsku, Česku a Maďarsku už dosiahla hustota predajní v mestách západnú úroveň. Celoplošné pokrytie, aké sa vyskytuje v Rakúsku, však možno očakávať až najskôr za 10 rokov.
Do východnej Európy smerujú predovšetkým firmy z Rakúska, Nemecka, Francúzska, Talianska, Británie a Švédska. Za bránu na východ sa rovnako ako doteraz považuje Rakúsko. Zahraničné spoločnosti, ako napríklad C&A, Rewe a Deichmann, uskutočňujú expanziu cez Rakúsko. Medzi rakúskych priekopníkov sa počíta drogéria DM s 415 predajnými miestami, Billa, resp. Rewe s 210 predajňami a Spar, resp. Aspiag so 170 obchodnými miestami vo východnej Európe. Silno zastúpené sú aj firmy Leder & Schuh (Humanic), bauMax a Palmers.
Priekopníci v prenikaní na nové východoeurópske trhy však musia znášať aj mimoriadne vysoké riziká, zdolávať byrokratické prekážky, nejasnou právnou situáciou a príležitostne s lokálnymi partnermi s "nie celkom čestnými úmyslami".
Pionieri v tomto regióne, ako Ikea, Metro, Rewe a Tesco, ktorí sa už úspešne etablovali na trhoch krajín bezprostredne susediacimi s Rakúskom, sa vydávajú do vzdialenejších a "rizikovejších" oblastí. Expanzia v Rumunsku, Bulharsku a Chorvátsku sa zatiaľ nachádza v prvej fáze - otváranie predajní v hlavných mestách. Do zorného poľa manažérov sa pritom už dávnejšie dostali trhy Ukrajiny, Srbska a Čiernej Hory, Bosny a Hercegoviny a Moskva.
Informovala o tom rakúska agentúra APA.