DETROIT 6. júla (SITA, Reuters) - Americká automobilová spoločnosť General Motors (GM) vyhlásila, že predlžuje platnosť svojho programu zliav, ktorý mal pôvodne skončiť už 5. júla, až do 1. augusta. Program zliav, na základe ktorého automobilka rozšírila zamestnanecké zľavy na svoje automobily pre všetkých zákazníkov, priniesol spoločnosti v júni zvýšenie predaja medziročne až o 41 %. Jún sa tak z hľadiska predaja stal najlepším mesiacom pre GM za posledných 19 rokov. Súčasne sa trhový podiel GM na americkom trhu zvýšil na úkor ostatných amerických automobiliek.
Predaj spoločnosti Chrysler vzrástol v júni len o 1 % a predaj najväčšieho konkurenta General Motors, spoločnosti Ford, klesol o 2,5 %. Ford, ktorý tento rok už dvakrát znížil ziskové prognózy, tak evidoval pokles predaja už trinásty mesiac za sebou. Ford v reakcii na kroky GM uvádza vlastný program zliav na podporu predaja. Ako uviedol hovorca Fordu David Reuter, program zliav Fordu bude podobný ako program GM, pričom táto akcia bude tiež trvať do 1. augusta, nebude sa však týkať najpredávanejších typov vozidiel. "Urobíme obrovskú reklamnú kampaň, ktorá bude trvať celý mesiac," vyhlásil Reuter. Trh očakáva, že k masívnemu zlacňovaniu produkcie sa po GM a Forde pridá aj tretia veľká americká automobilka, Chrysler.
Americké automobilky držia 57,5 % domáceho trhu, ich podiel sa však neustále znižuje kvôli agresívnemu nástupu ázijských výrobcov. Automobilky Toyota Motors a Nissan Motors v júni dosiahli, podobne ako General Motors, dvojciferný nárast predaja. Analytici sa obávajú, že masívne zľavy, ktoré americké automobilky poskytujú zákazníkom v mene záchrany predaja a trhových podielov budú mať negatívny vplyv na ich hospodárske výsledky. Podľa GM sa síce náklady na podporu predaja v júni v porovnaní s májom nezvýšili, podľa analytikov však naopak tieto náklady vzrástli medzimesačne až o 11 %.
GM dosiahol za prvý štvrťrok konsolidovanú stratu 1,1 mld. USD. Najväčší svetový výrobca automobilov na domácom trhu bojuje nielen s konkurenciou zo strany japonských automobiliek, ale aj s vysokými nákladmi na zdravotné zabezpečenie súčasných a bývalých zamestnancov. V tomto roku by tieto náklady mali dosiahnuť úroveň 5,6 mld. USD. Automobilka v rámci dlhodobého plánu znižovania výroby plánuje do roku 2008 zavrieť niekoľko tovární v USA a prepustiť celkovo 25 tis. zamestnancov.
(1 USD = 32,118 SKK)