SME

Kedy vyrazia vodíkové autá na cesty? Ešte to potrvá

Modely vodíkového auta aj autobusu sme už predstavili

Model automobilu na vodík Toyota Mirai.Model automobilu na vodík Toyota Mirai. (Zdroj: TASR/AP)

Modrý športiak na vodíkový pohon, ktorý na svetovej výstave EXPO 2020 v Dubaji predstavilo Slovensko, vzbudil záujem. Vybavený je jedinečnou nádržou, ktorú vyvinuli odborníci z Technickej univerzity v Košiciach (TUKE) v spolupráci s inovatívnymi slovenskými firmami.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Zatiaľ ide však iba o koncept, teda nepojazdný model, na ktorom sa ukazujú niektoré nové technológie. Spolu s konceptom vodíkového autobusu však Slovensko ukazuje, že má ambíciu stať sa jedným z lídrov vo vývoji a využívaní vodíkových technológií v cestnej doprave.

SkryťVypnúť reklamu

Základnou výhodou využitia vodíka v doprave je nulová produkcia emisií pri jeho reakcii v palivovom článku. Športiak, ako aj autobus sú vybavené nízkotlakovými metal hydridovými nádržami.

Tento koncept skladovania vodíka si vyžaduje inteligentný manažment teploty, ktorý teplo nielen odoberá, ale aj dodáva. Hlavnou výhodou tohto riešenia je vysoká bezpečnosť a relatívne nízka energetická náročnosť skladovania v porovnaní s vysokotlakovými zásobníkmi.

"Autobus je kompletne funkčný a zajtra môže byť nasadený. Dúfam, že ešte v tomto volebnom období budeme mať na Slovensku jedno stredne veľké mesto, kde sa nám podarí nahradiť vodíkovými autobusmi miestnu mestskú hromadnú dopravu," povedal minister hospodárstva Richard Sulík.

Slovenský Zväz automobilového priemyslu (ZAP SR) je ohľadom využívania vodíkových technológií v oblasti mobility a automobilového priemyslu na Slovensku opatrnejší.

SkryťVypnúť reklamu

"Súčasný stav vývoja a efektivity technológií vodíkových pohonov nie je na takej úrovni, aby bola pripravená na masové využívanie," hovorí Ján Pribula, generálny sekretár ZAP SR, podľa ktorého sa aktuálne javí v automobilovom priemysle omnoho efektívnejšie elektrickú energiu priamo "natlačiť" do batérií.

V prípade, že sa efektivita vodíkových technológií zvýši, v prípade, že na výrobu vodíka sa použijú obnoviteľné zdroje energie, dá sa podľa neho očakávať masovejšie uplatnenie v rôznych módoch dopravy. Kde však v tom čase bude vývoj batériových technológií, aké budú dojazdy, nabíjací čas a podobne sa dá len ťažko predvídať.

"To všetko bude ovplyvňovať uplatnenie vodíka v automobilovej doprave, predovšetkým rozsah jeho využitia v osobných automobiloch," hovorí Pribula.

SkryťVypnúť reklamu

Vodíkový autobus

Prvý slovenský prototyp vodíkového autobusu vyrobila firma Rošero P zo Spišskej Novej Vsi na východnom Slovensku v spolupráci so Strojníckou fakultou TUKE. V pôvodne elektrickom autobuse nahradili časť elektrických batérií nádržami či zásobníkmi na vodík, ktorý sa potom využíva ako hlavný zdroj energie na pohon elektromotora.

Vodík je vtláčaný do zásobníka naplneného práškovou kovovou zliatinou pod tlakom jeden až tri megapascaly (MPa). Keďže vodík je chemicky viazaný priamo v štruktúre materiálu, nepodieľa sa na zvyšovaní tlaku v zásobníku a pracovný tlak sa pohybuje maximálne na hodnote tri MPa, vysvetľuje výkonný riaditeľ spoločnosti Rošero P Dalibor Dravecký.

V súčasnosti sa vo vozidlách vodík skladuje pri tlakoch od 35 MPa do 70 MPa. Takéto tlaky predstavujú nebezpečenstvo výbuchu pri prerazení skladovacej nádoby. Jedinečná technológia použitá v prototype autobusu tomuto riziku predchádza.

SkryťVypnúť reklamu

Rošero P chce obrovské množstvo poznatkov, ktoré nazbierali pri vývoji prototypu autobusu, využiť v krátkom čase v sériovej výrobe.

Koncept vodíkového športiaka MH2

Úlohou konceptu auta (concept car), ktoré ešte nie je plne funkčným prototypom, je ukázať možnosti budúcich technológií, ktoré budú aplikované v praxi v najbližších rokoch. MH2 je prvý koncept slovenského vodíkového auta. Spoločne ho vytvorili Strojnícka fakulta Technickej univerzity Košice a Matador Group a je tak ukážkou efektívnej spolupráce medzi akademickým prostredím a súkromným domácim sektorom.

Podobu futuristického športového auta mu dal dizajnér Branislav Maukš, ktorý okrem iných významných automobiliek pracoval aj pre Ferrari. Zrýchlenie z 0 na 100 km/h by MH2 malo dosiahnuť za štyri sekundy. Maximálna rýchlosť vodíkového konceptu je približne 250 km/h.

SkryťVypnúť reklamu

"Samotný tvar MH2 je veľmi aerodynamický a svojou muskulatúrou pripomína štartujúceho atléta na štartovom rošte. Športový koncept MH2 symbolizuje jedinečný, funkčný dizajn, ktorý v prípade hydrogen concept car-u umožňuje dosiahnutie koeficientu odporu pod hodnotu 0,2, čo predlžuje samotný dojazd vozidla," hovorí Branislav Maukš.

V skupine Matador už dlhodobo veria vodíkovému pohonu a sám Štefan Rosina, prezident spoločnosti Matador Group, je veľkým fanúšikom vodíka, lebo ho považuje za jeden z úspešných alternatívnych pohonov v mnohých dopravných prostriedkoch.

"V Matador Group sme mali už niekoľko rokov ambíciu vytvoriť vlastné auto," hovorí Rosina s tým, že prelomové veci vznikajú často v spolupráci. "Sme radi, že tento vodíkový koncept MH2 sme zostrojili s TUKE - Strojníckou fakultou, pretože sme cítili spoločnú ambíciu, ktorú pociťovalo veľké množstvo šikovných ľudí na oboch stranách."

SkryťVypnúť reklamu

Vodíkový pohon by podľa Matador Group mohol byť využívaný aj v kamiónoch, vlakoch, lodiach, ale aj v lietadlách.

Vodíkový výskum a vývoj v Košiciach

Technická univerzita v Košiciach sa vývoju vodíkových technológií venuje už približne desať rokov.

"Začali sme vyvíjať vlastné nízkotlakové zásobníky, ktoré sú využité aj v autobuse, aj v MH2. Nie sú úplne identické, ale principiálne sú podobné," hovorí Tomáš Brestovič, ktorý sa vodíkovým technológiám na TUKE venuje od samého začiatku s tým, že vodíková technológia v MH2 je funkčná.

Vyvíjajú nové typy zliatin na uchovávanie vodíka a vyvíjajú také technické riešenia technológie zásobníkov, aby chemická reakcia na uskladnenie a potom na odoberanie vodíka zo zásobníka bola dostatočne rýchla. Ich ideou je vyvíjať metal hydridové zásobníky v modulovej skladbe, aby tak boli použiteľné aj pre dron, ako aj pre vlak.

SkryťVypnúť reklamu

Zatiaľ čo nízkym tlakom, pri ktorom nádrže pracujú, eliminovali jednu z nevýhod vodíka, teda výbušnosť, sú tu ďalšie nevýhody, ktoré bude treba vyriešiť. Tými sú v súčasnosti relatívne nízka účinnosť vodíkového pohonu a vysoká hmotnosť zásobníkov.

"Vodíkové technológie majú budúcnosť, ale potrebujú čas," hovorí Juraj Sinay, koordinátor vodíkových technológií na Slovensku a profesor na Technickej univerzite v Košiciach. Nedostatky či nevýhody existujúcich vodíkových technológií vníma ako výzvu pre vedcov a vývojárov. "Rozhodujúce je to, že chceme mať bezemisnú spoločnosť a dnes neexistuje žiadny iný prvok ako nosič energie a sčasti aj ako zdroj energie, ktorý by bol klimaticky taký neutrálny ako vodík."

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

KURZY

Koľko dostanem za 1 euro (28. 3. 2024)
USD 1.082
AUD 1.660
CZK 25.319
JPY 163.520
CAD 1.471
GBP 0.858
HUF 395.400
PLN 4.315
CHF 0.981
SEK 11.506

Zobraziť kompletný kurzový lístok

Komerčné články

  1. Špičkové pokrytie v záhrade či v pivnici? Takto internet rozšírite do každého kúta
  2. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  3. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  4. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  5. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  6. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  7. Do ZWIRN OFFICE sa sťahuje špičková zubná klinika 3SDent
  8. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  1. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  2. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  3. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  4. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  5. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  6. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  7. Dobrovoľníci z MetLife vysadili nové stromy a kríky
  8. MISSia splnená. Projekt Kesselbauer ožíva spokojnými majiteľmi
  1. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 30 704
  2. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 529
  3. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 16 155
  4. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 10 747
  5. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 005
  6. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 9 838
  7. McDonald's reštaurácia Košice Jazero ukončuje svoju prevádzku 7 810
  8. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 7 549
  1. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  2. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  3. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  4. Milan Dubec: Kedy klesnú ceny nehnuteľnotí v Žiline?
  5. Jozef Drahovský: Budú od januára jazdiť kamióny po diaľniciach bez platenia mýta?
  6. Jozef Drahovský: Zákaz nedeľného predaja, cirkev, ego a zdravý rozum
  7. Adam Austera: Ako sa aktuálne darí najvýznamnejším dodávateľom vakcín proti Covid-19?
  8. INESS: Lieky bude treba platiť inak
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 45 585
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 490
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 364
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 11 741
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 356
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 344
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 7 994
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 419
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Ilustračná fotografia.

Analytik upozornil, že ceny sú vysoko aj v porovnaní s dlhodobým priemerom.


TASR
Ilustračné foto

Otváracie hodiny konkrétnej pobočky si môžu ľudia skontrolovať na webe.


TASR
Ilustračné foto.

Zdravotná poisťovňa priblížila, že minuloročný zisk predstavuje 0,76 percenta z predpísaného poistného.


TASR
Ilustračné foto

Železnice cestujúcim odporúčajú, aby si cestovné lístky zakúpili čím skôr.


TASR
  1. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  2. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  3. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  4. Milan Dubec: Kedy klesnú ceny nehnuteľnotí v Žiline?
  5. Jozef Drahovský: Budú od januára jazdiť kamióny po diaľniciach bez platenia mýta?
  6. Jozef Drahovský: Zákaz nedeľného predaja, cirkev, ego a zdravý rozum
  7. Adam Austera: Ako sa aktuálne darí najvýznamnejším dodávateľom vakcín proti Covid-19?
  8. INESS: Lieky bude treba platiť inak
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 45 585
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 490
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 364
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 11 741
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 356
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 344
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 7 994
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 419
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťZatvoriť reklamu