SME
Štvrtok, 2. december, 2021 | Meniny má BibiánaKrížovkyKrížovky

Kedy vyrazia vodíkové autá na cesty? Ešte to potrvá

Modely vodíkového auta aj autobusu sme už predstavili

Model automobilu na vodík Toyota Mirai.Model automobilu na vodík Toyota Mirai. (Zdroj: TASR/AP)

Modrý športiak na vodíkový pohon, ktorý na svetovej výstave EXPO 2020 v Dubaji predstavilo Slovensko, vzbudil záujem. Vybavený je jedinečnou nádržou, ktorú vyvinuli odborníci z Technickej univerzity v Košiciach (TUKE) v spolupráci s inovatívnymi slovenskými firmami.

Zatiaľ ide však iba o koncept, teda nepojazdný model, na ktorom sa ukazujú niektoré nové technológie. Spolu s konceptom vodíkového autobusu však Slovensko ukazuje, že má ambíciu stať sa jedným z lídrov vo vývoji a využívaní vodíkových technológií v cestnej doprave.

Skryť Vypnúť reklamu

Základnou výhodou využitia vodíka v doprave je nulová produkcia emisií pri jeho reakcii v palivovom článku. Športiak, ako aj autobus sú vybavené nízkotlakovými metal hydridovými nádržami.

Tento koncept skladovania vodíka si vyžaduje inteligentný manažment teploty, ktorý teplo nielen odoberá, ale aj dodáva. Hlavnou výhodou tohto riešenia je vysoká bezpečnosť a relatívne nízka energetická náročnosť skladovania v porovnaní s vysokotlakovými zásobníkmi.

"Autobus je kompletne funkčný a zajtra môže byť nasadený. Dúfam, že ešte v tomto volebnom období budeme mať na Slovensku jedno stredne veľké mesto, kde sa nám podarí nahradiť vodíkovými autobusmi miestnu mestskú hromadnú dopravu," povedal minister hospodárstva Richard Sulík.

Slovenský Zväz automobilového priemyslu (ZAP SR) je ohľadom využívania vodíkových technológií v oblasti mobility a automobilového priemyslu na Slovensku opatrnejší.

Skryť Vypnúť reklamu

"Súčasný stav vývoja a efektivity technológií vodíkových pohonov nie je na takej úrovni, aby bola pripravená na masové využívanie," hovorí Ján Pribula, generálny sekretár ZAP SR, podľa ktorého sa aktuálne javí v automobilovom priemysle omnoho efektívnejšie elektrickú energiu priamo "natlačiť" do batérií.

V prípade, že sa efektivita vodíkových technológií zvýši, v prípade, že na výrobu vodíka sa použijú obnoviteľné zdroje energie, dá sa podľa neho očakávať masovejšie uplatnenie v rôznych módoch dopravy. Kde však v tom čase bude vývoj batériových technológií, aké budú dojazdy, nabíjací čas a podobne sa dá len ťažko predvídať.

"To všetko bude ovplyvňovať uplatnenie vodíka v automobilovej doprave, predovšetkým rozsah jeho využitia v osobných automobiloch," hovorí Pribula.

Skryť Vypnúť reklamu

Vodíkový autobus

Prvý slovenský prototyp vodíkového autobusu vyrobila firma Rošero P zo Spišskej Novej Vsi na východnom Slovensku v spolupráci so Strojníckou fakultou TUKE. V pôvodne elektrickom autobuse nahradili časť elektrických batérií nádržami či zásobníkmi na vodík, ktorý sa potom využíva ako hlavný zdroj energie na pohon elektromotora.

Vodík je vtláčaný do zásobníka naplneného práškovou kovovou zliatinou pod tlakom jeden až tri megapascaly (MPa). Keďže vodík je chemicky viazaný priamo v štruktúre materiálu, nepodieľa sa na zvyšovaní tlaku v zásobníku a pracovný tlak sa pohybuje maximálne na hodnote tri MPa, vysvetľuje výkonný riaditeľ spoločnosti Rošero P Dalibor Dravecký.

V súčasnosti sa vo vozidlách vodík skladuje pri tlakoch od 35 MPa do 70 MPa. Takéto tlaky predstavujú nebezpečenstvo výbuchu pri prerazení skladovacej nádoby. Jedinečná technológia použitá v prototype autobusu tomuto riziku predchádza.

Skryť Vypnúť reklamu

Rošero P chce obrovské množstvo poznatkov, ktoré nazbierali pri vývoji prototypu autobusu, využiť v krátkom čase v sériovej výrobe.

Koncept vodíkového športiaka MH2

Úlohou konceptu auta (concept car), ktoré ešte nie je plne funkčným prototypom, je ukázať možnosti budúcich technológií, ktoré budú aplikované v praxi v najbližších rokoch. MH2 je prvý koncept slovenského vodíkového auta. Spoločne ho vytvorili Strojnícka fakulta Technickej univerzity Košice a Matador Group a je tak ukážkou efektívnej spolupráce medzi akademickým prostredím a súkromným domácim sektorom.

Podobu futuristického športového auta mu dal dizajnér Branislav Maukš, ktorý okrem iných významných automobiliek pracoval aj pre Ferrari. Zrýchlenie z 0 na 100 km/h by MH2 malo dosiahnuť za štyri sekundy. Maximálna rýchlosť vodíkového konceptu je približne 250 km/h.

Skryť Vypnúť reklamu

"Samotný tvar MH2 je veľmi aerodynamický a svojou muskulatúrou pripomína štartujúceho atléta na štartovom rošte. Športový koncept MH2 symbolizuje jedinečný, funkčný dizajn, ktorý v prípade hydrogen concept car-u umožňuje dosiahnutie koeficientu odporu pod hodnotu 0,2, čo predlžuje samotný dojazd vozidla," hovorí Branislav Maukš.

V skupine Matador už dlhodobo veria vodíkovému pohonu a sám Štefan Rosina, prezident spoločnosti Matador Group, je veľkým fanúšikom vodíka, lebo ho považuje za jeden z úspešných alternatívnych pohonov v mnohých dopravných prostriedkoch.

"V Matador Group sme mali už niekoľko rokov ambíciu vytvoriť vlastné auto," hovorí Rosina s tým, že prelomové veci vznikajú často v spolupráci. "Sme radi, že tento vodíkový koncept MH2 sme zostrojili s TUKE - Strojníckou fakultou, pretože sme cítili spoločnú ambíciu, ktorú pociťovalo veľké množstvo šikovných ľudí na oboch stranách."

Skryť Vypnúť reklamu

Vodíkový pohon by podľa Matador Group mohol byť využívaný aj v kamiónoch, vlakoch, lodiach, ale aj v lietadlách.

Vodíkový výskum a vývoj v Košiciach

Technická univerzita v Košiciach sa vývoju vodíkových technológií venuje už približne desať rokov.

"Začali sme vyvíjať vlastné nízkotlakové zásobníky, ktoré sú využité aj v autobuse, aj v MH2. Nie sú úplne identické, ale principiálne sú podobné," hovorí Tomáš Brestovič, ktorý sa vodíkovým technológiám na TUKE venuje od samého začiatku s tým, že vodíková technológia v MH2 je funkčná.

Vyvíjajú nové typy zliatin na uchovávanie vodíka a vyvíjajú také technické riešenia technológie zásobníkov, aby chemická reakcia na uskladnenie a potom na odoberanie vodíka zo zásobníka bola dostatočne rýchla. Ich ideou je vyvíjať metal hydridové zásobníky v modulovej skladbe, aby tak boli použiteľné aj pre dron, ako aj pre vlak.

Skryť Vypnúť reklamu

Zatiaľ čo nízkym tlakom, pri ktorom nádrže pracujú, eliminovali jednu z nevýhod vodíka, teda výbušnosť, sú tu ďalšie nevýhody, ktoré bude treba vyriešiť. Tými sú v súčasnosti relatívne nízka účinnosť vodíkového pohonu a vysoká hmotnosť zásobníkov.

"Vodíkové technológie majú budúcnosť, ale potrebujú čas," hovorí Juraj Sinay, koordinátor vodíkových technológií na Slovensku a profesor na Technickej univerzite v Košiciach. Nedostatky či nevýhody existujúcich vodíkových technológií vníma ako výzvu pre vedcov a vývojárov. "Rozhodujúce je to, že chceme mať bezemisnú spoločnosť a dnes neexistuje žiadny iný prvok ako nosič energie a sčasti aj ako zdroj energie, ktorý by bol klimaticky taký neutrálny ako vodík."

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Tento rok turizmu neprial
  2. 8 skutočných celebrít. Tieto mozgy ovplyvňujú, ako budeme žiť
  3. Ako vychovávať deti aby boli odolnejšie
  4. Vieme čo je úspech. Pomôžeme ho dosiahnuť aj vám
  5. So Sovietskym zväzom na večné časy? Pozrite sa ako padá kolos
  6. Petra Vlhová: Prvýkrát v živote som urobila veľké rozhodnutie
  7. Výhody najväčšej obchodnej siete objavuje aj verejný sektor
  8. PRIESKUM: Slováci prezradili, čo by mal spĺňať dokonalý smartfón
  9. Na nové auto sa neoplatí čakať. Trhu kraľujú jazdené
  10. Spokojnosť je daná geneticky. Dá sa však zmeniť
  1. Ako vychovávať deti aby boli odolnejšie
  2. Tento rok turizmu neprial
  3. So Sovietskym zväzom na večné časy? Pozrite sa ako padá kolos
  4. Stropný zdvihák zlepší život všetkým imobilným ľuďom
  5. Zázračné účinky Arónie na zdravie
  6. Petra Vlhová: Prvýkrát v živote som urobila veľké rozhodnutie
  7. Granátové jablko prekvapí vás chuťou i aktívnymi látkami
  8. dm a jej zákazníci podporili vznik 15 vzdelávacích centier
  9. Anketu Elektromobil roka 2021 ovládla ŠKODA
  10. Prvé bezbariérové fitko vo Zvolene otvára ZŤP cestu k športu
  1. Odsťahovali sa na lazy i do dodávky. Ako sa tam žije? 30 301
  2. Spokojnosť je daná geneticky. Dá sa však zmeniť 15 747
  3. 8 skutočných celebrít. Tieto mozgy ovplyvňujú, ako budeme žiť 11 947
  4. Petra Vlhová: Prvýkrát v živote som urobila veľké rozhodnutie 7 752
  5. Pohľad do histórie. Kedy sme sa mali lepšie ako dnes? 7 677
  6. Ako si zvýšiť penziu aj s priemerným platom? 6 280
  7. Strava ani spánok nie sú dôležité, ak pri tom dýchame zlý vzduch 5 730
  8. ARÓNIA - najsilnejšia prírodná prevencia proti koronavírusu 4 968
  9. Vianočné nákupy bez stresu? Pozrite sa, či na to idete správne 2 209
  10. Volkswagen predstavuje ďalší elektrický model 2 106
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Obvinený Jozef Brhel prichádza vypovedať na Prezídium policajného zboru v Bratislave.

Na výsluch prišiel z Kanárskych ostrovov.


8 h
Logo podcastu Dobré ráno.

Čo robí pandémia so Slovenskom.


a 2 ďalší 3 h

Neprehliadnite tiež

Pohľad na televíznu vežu na Kamzíku a lokalitu Stráže v bratislavskej mestskej časti Nové Mesto.

Ministerstvo nejasne reaguje na obavy majiteľov nehnuteľností, ktorých cena stúpa.


5 h
Pohľad na komplex X-Bionic Sphere v Šamoríne.

Komplex bol roky spájaný s oligarchom Mariom Hoffmannom.


6 h
Lyžiarsky biznis zlákal viacerých slovenských oligarchov

Víťazi a porazení roku 2021 a rozhovor s premiérom Hegerom v decembrovom INDEXE.


9 h
Ilustračné foto

Rozpočet prvý krát zaznamenal deficit 401,5 miliardy Kč.


TASR 7 h

Blogy SME

  1. Tomáš Tenczer: Prečo šéfovia neznášajú home office
  2. INEKO: Vďaka biosimilárnym liekom Slovensko ušetrí 32 miliónov eur ročne
  3. Jiří Ščobák: Na změnu zdravotní pojišťovny už zbývá jen pár dní
  4. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí
  5. Miroslav Pollák: Utečenci a „ekonomickí migranti“
  6. Ústav aplikovanej psychológie FSEV UK: Medzipohlavné rozdiely v deľbe práce
  7. Inštitút strategických politík: Ničivá druhá vlna COVID-19 v Indii môže predznamenať úpadok Módího moci
  8. Milan Kuruc: Čomu pomohol odporúčaný homeoffice?
  1. Pavol Koprda: Očkovacie hoaxy Ľuboša Blahu odstránil Facebook 10 013
  2. Radovan Kazda: Poslanec Blaha a jeho fašisti 9 781
  3. Jozef Sitko: Pani prezidentka, jej priateľ a jej exporadca Leško 7 961
  4. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529? 5 057
  5. Věra Tepličková: Ako chutí moc alebo Ak budeme dobrí, dostaneme limetku 4 985
  6. Tomáš Sedliačik: Ako sa baviť s konšpirátorom 4 615
  7. Jozef Drahovský: Zákon o bočnom odstupe medzi vozidlom a cyklistom dopadol ako na Slovensku 4 544
  8. Martin Greguš: Istropolis zbúrajú...starosta Kusý obrátil kabát...Je to vôbec možné? Architekt a primátor Vallo mlčí... 4 446
  1. Pavol Koprda: Očkovacie hoaxy Ľuboša Blahu odstránil Facebook
  2. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529?
  3. Juraj Hipš: Zvýšenie platov učiteľov na hygienické minimum nezvýši kvalitu vzdelávania, tvrdí analytik.
  4. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 3: Viem vyhrať, aj keď mi rozdali horšie karty, ako ostatným
  5. Karolína Farská: Dokedy bude koalícia fackovacím panákom Sme rodina?
  6. Juraj Hipš: Prorektor UK: Novelu treba stiahnuť a začať na nej pracovať odznova
  7. Juraj Hipš: Učiteľ Čapek: Niektorí učitelia sú machri. Od hodín svojho syna som sa skoro nevedel odlepiť
  8. Milota Sidorová: Pokrivené dáta vytláčajú ženy z pozornosti. Takto to môžeme zmeniť
Skryť Zatvoriť reklamu