SME
Nedeľa, 28. november, 2021 | Meniny má HenrietaKrížovkyKrížovky

Vodík ako budúcnosť? Slovensko sa pripravuje

Slovensko počíta s využívaním vodíka v doprave aj v energetike

Slovenské vodíkové auto na Expo Dubaj.Slovenské vodíkové auto na Expo Dubaj. (Zdroj: Facebook - Richard Sulík)

Železničná trať medzi Prievidzou a Novými Zámkami je dlhá 113 kilometrov a je jedným z kľúčových železničných úsekov na Slovensku, ktorý nie je elektrifikovaný. Keď ju jeden cestujúci prejde celú, dieselový vlak vyprodukuje len zaňho približne desať kilogramov emisií oxidu uhličitého.

Elektrifikácia trate, ktorá má 39 zastávok a leží na nej aj mesto Nitra, by stála 150 miliónov eur, a preto je jednou z prvých, po ktorých by na Slovensku mohli jazdiť vodíkové vlaky.

So zavedením vodíkového pohonu na tejto trati počíta akčný plán, ktorý má nadviazať na nedávno schválenú Národnú vodíkovú stratégiu.

Skryť Vypnúť reklamu

"Ak všetko pôjde podľa predpokladov, skúšobná prevádzka vodíkových vlakov by sa mohla začať na trati Nové Zámky – Prievidza v roku 2025," hovorí Tomáš Kováč, hovorca ZSSK, s tým, že projekt plánujú spolufinancovať z eurofondov.

Zavedením vodíkových vlakov do prevádzky by ZSSK ročne usporila až šesťtisíc ton CO2. Navyše, elektrické jednotky s vodíkovými palivovými článkami sú už dnes z pohľadu prevádzkových nákladov minimálne o päť percent výhodnejšie ako dieselové.

Primárnym plánom ZSSK je podieľať sa na prestavbe a modernizácii existujúcich dieselových lokomotív na elektrické, napájané z vodíkových palivových článkov s využitím zeleného vodíka.

Budúcnosť vodíka?

Práve vodík je jedným z nástrojov zvyšovania efektívnosti energetických procesov, pričom Slovensko má veľké ambície využiť svoj potenciál v tejto oblasti. Slovenskí vedci a dizajnéri už vyvinuli vodíkové auto aj autobus, ktoré aktuálne prezentujú na medzinárodnej výstave EXPO 2020 v Dubaji.

Skryť Vypnúť reklamu

Bola prijatá aj Národná vodíková stratégia, po ktorej bude nasledovať prijatie akčného plánu už s konkrétnymi opatreniami a investičnými príležitosťami.

"Vodík je budúcnosť a chceme byť na to pripravení, keďže jedným z efektov zavedenia vodíka ako paliva budúcnosti je výrazné zníženie emisií. Ak chceme mať v roku 2050 uhlíkovo neutrálnu ekonomiku, bez vodíka to nepôjde," hovorí minister hospodárstva Richard Sulík. Sám je veľkým zástancom vodíkových technológií. Z dlhodobého hľadiska vidí v tomto smere pre Slovensko obrovskú perspektívu.

Vodíkové technológie sú pre Slovensko aj cestou k zníženiu závislosti od dvoch fosílnych strategických surovín, ropy a zemného plynu. Naša krajina je jednou z troch najpriemyselnejších ekonomík EÚ s významným podielom plynofikácie. Hľadanie novej vhodnej alternatívy ako paliva predovšetkým v oblasti dopravy, akumulácie elektrickej energie vyrobenej z obnoviteľných zdrojov prinesie elimináciu vzniku skleníkových plynov.

Skryť Vypnúť reklamu

"Práve vodíkové riešenia budú významne pomáhať prechodu na OZE a ich rozsiahlemu využitiu v našom priemysle," hovorí Peter Blaškovitš, generálny riaditeľ Slovenskej inovačnej a energetickej agentúry. "Vodík môže poskytnúť odpovede na aktuálne otázky v oblasti energetiky, medzi ktoré patrí útlm, ale aj vyčerpateľnosť fosílnych palív."

Národný a akčný plán

Jedným z účinných opatrení na dosiahnutie cieľov Parížskej klimatickej dohody do roku 2050 je podpora vodíkových technológií. Slovensko ako jeden z jej signatárov prijalo 25. júna 2021 Národnú vodíkovú stratégiu s prívlastkom Pripravení na budúcnosť.

Tá definuje rámec pre prechod na nízkouhlíkový priemysel. Po nej bude nasledovať prijatie akčného plánu, čo sa očakáva v nasledujúcich mesiacoch. Ten bude definovať opatrenia, pomocou ktorých sa bude napĺňať obsah Národnej vodíkovej stratégie SR.

Skryť Vypnúť reklamu

"Bude zahrnovať komplexný vodíkový reťazec od výroby vodíka cez jeho prepravu a distribúciu, skladovanie až po jeho využívanie v priemyselných a dopravných technológiách. Dôležitou časťou bude oblasť aplikovaného výskum, vývoja a vzdelávania pre vodíkové aktivity v podmienkach Slovenska," hovorí Juraj Sinay, koordinátor vodíkových technológií na Slovensku a profesor Technickej univerzity v Košiciach.

Jednotlivé opatrenia budú zahŕňať stanovenie termínov na ich realizáciu, určenie zodpovednosti rezortných inštitúcií za ich naplnenie a finančné zdroje, z ktorých bude možné naplnenie obsahu opatrení podporiť.

Zelený vodík ako výzva

Aby sa vodík využíval ako alternatívne palivo znižujúce emisie, treba ho vyrábať "zeleným" spôsobom. To znamená výrobu elektrickej energie využívanej na elektrolýzu vody obnoviteľným spôsobom.

Skryť Vypnúť reklamu

Pripravovaný akčný plán predpokladá inštaláciu elektrolyzérov na výrobu zeleného vodíka s výkonom niekoľko kW v rôznych regiónoch Slovenska. Analýzy, ktoré má ministerstvo hospodárstva k dispozícii, však ukazujú, že v podmienkach Slovenska nebude dostatok elektriny z obnoviteľných zdrojov na výrobu dostatočného množstva vodíka,najmä zo strednodobého a z dlhodobého hľadiska.

"V prípade, že potreba priemyslu Slovenska presiahne možnosti výroby zeleného vodíka z vlastných zdrojov, počíta akčný plán predovšetkým s dovozom z krajín, kde je dostatok energie z obnoviteľných zdrojov energie, napríklad zo škandinávskych krajín a v budúcnosti z Ukrajiny. Predpokladá sa však, že tento stav nastane na Slovensku v horizonte roku 2030," hovorí Katarína Matejková, hovorkyňa ministerstva hospodárstva.

Skryť Vypnúť reklamu

Slovenské spoločnosti pôsobiace v oblasti skladovania a tranzitu zemného plynu už pracujú na adaptácii svojich infraštruktúr na vodíkovú budúcnosť, ako aj na výrobu "modrého" vodíka. Tento vodík, takisto ako takzvaný šivý vodík, sa vyrába zo zemného plynu, ale výrobný proces zahŕňa zachytávanie a uskladňovanie CO2, ktorý pri jeho výrobe vzniká, a môže byť tak využívaný v prechodovom období.

Vodíkové čerpacie stanice

Keďže Slovensko počíta s využívaním vodíka v doprave, Slovenska informačná a energetická agentúra už pracuje na budovaní prvých dvoch vodíkových čerpacích staníc. Jedna z nich by mala stáť v Bratislave. Vzhľadom na to, že proces verejného obstarávania stále prebieha, agentúra odmietla špecifikovať, kedy budú spustené do prevádzky, ako aj ich parametre.

Skryť Vypnúť reklamu

"Cieľom riešení je prezentovať inovatívne riešenia v priemysle. Výstavba siete čerpacích staníc je predovšetkým záležitosťou hospodárskych subjektov. Preto je potrebná dôsledná príprava, aby v budúcnosti mohli vznikať aj podporné mechanizmy na rozvoj infraštruktúry," uviedol Blaškovitš.

Okrem týchto dvoch čerpacích staníc by v dohľadnom čase mohlo na Slovensku pribudnúť ďalších 40. Zámer na pokrytie územia Slovenska vodíkovými čerpacími stanicami a vlastnou výrobou zeleného vodíka predstavila na stránke Národnej vodíkovej asociácie Slovenska banskobystrická spoločnosť BCF Energy.

Stanice by mali byť súčasťou koncernu Benzinol Slovakia. Vodík má byť vyrábaný elektrolýzou v plánovaných štyroch prevádzkach BFC Energy v Modrom Kameni, Pezinku, Malackách a Trenčíne. Dennú produkciu zeleného vodíka v týchto fabrikách firma odhaduje na 4000 kilogramov.

Skryť Vypnúť reklamu

"Plánovaná spotreba elektrickej energie sa bude pohybovať na úrovni približne 80 gigawatthodín (GWh), uviedol pre TASR Ján Kara z BFC Energy. Firma chce túto zelenú elektrickú energiu získať z vlastných solárnych parkov, ale aj nákupom od ďalších výrobcov.

Firma už pripravuje výstavbu solárnych elektrární na ploche viac ako 230 hektárov. Tu už podľa riaditeľky spoločnosti BCF Energy Eriky Karovej prebiehajú aj prípravné a projekčné práce. Celkovú investíciu odhadli na viac ako 110 miliónov eur. Kompletnú výrobu a predaj vodíka plánuje spoločnosť spustiť v rokoch 2023 až 2024.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Ako si zvýšiť penziu aj s priemerným platom?
  2. inFEEnity posilní Samuel Oriňák
  3. Trojica prestížnych fotografov hovorí o svojich tajomstvách
  4. Vianočné nákupy bez stresu? Pozrite sa, či na to idete správne
  5. 8 skutočných celebrít. Tieto mozgy ovplyvňujú, ako budeme žiť
  6. Ani najlepšia mama nevie, čo sa deje v tele jej dieťatka
  7. Odsťahovali sa na lazy i do dodávky. Ako sa tam žije?
  8. Volkswagen predstavuje ďalší elektrický model
  9. Firmám sa vyplatí poznať uhlíkovú stopu vlastných výrobkov
  10. Dôchodkové sporenie s rešpektom k budúcnosti
  1. Tipy na darčeky, ktoré potešia každú ženu
  2. Mačka, ktorá žerie ľudí, kakajúce polienko, pavúky na stromčeku
  3. Krízové balíčky pre ohrozené domácnosti
  4. Dopyt po bytoch stúpa, ponuka bytov sa neustále zmenšuje
  5. Tatranský buk je Stromom roka 2021
  6. Vianočné nákupy bez stresu? Pozrite sa, či na to idete správne
  7. BLACK FRIDAY: Nakupujte výhodne prírodné produkty
  8. Ako zvýšiť produktivitu vašej prevádzky?
  9. Trojica prestížnych fotografov hovorí o svojich tajomstvách
  10. Spoločnosť v Lipt. Mikuláši dodáva námorný informačný systém
  1. Odsťahovali sa na lazy i do dodávky. Ako sa tam žije? 28 737
  2. 8 skutočných celebrít. Tieto mozgy ovplyvňujú, ako budeme žiť 10 866
  3. ARÓNIA - najsilnejšia prírodná prevencia proti koronavírusu 6 222
  4. Ako si zvýšiť penziu aj s priemerným platom? 5 765
  5. Rekonštruujete? Pozor na romantické predstavy o vykurovaní 3 100
  6. Volkswagen predstavuje ďalší elektrický model 2 405
  7. Ako ušetriť náklady v sklade? Máme pre vás 9 tipov 2 404
  8. Obľúbená kozmetika, lieky a doplnky stravy so zľavou až 50% 2 383
  9. TIP: Úspech zakódovaný v DNA? Potvrdil to zlatý hattrick 1 877
  10. Ako predísť intímnym problémom? Vyvolať ich môže aj bežná vložka 1 794
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Bratislavský diaľničný obchvat.

Úsek R7 citeľne uľahčil dopravu medzi Bratislavou a Dunajskou Stredou na ceste prvej triedy I/63.


SITA 53m
Minister dopravy Andrej Doležal.

Harmonogram železníc pôjde na rokovanie vlády budúci týždeň.


TASR 2 h
Ilustračné foto.

Najviac dlhodobo nezamestnaných sa nachádza v Prešovskom kraji.


SITA 2 h
Ilustračné foto.

Cez Slovensko pretekajú v rámci tohto roka rekordné množstvá zemného plynu.


TASR 2 h

Blogy SME

  1. INEKO: Vďaka biosimilárnym liekom Slovensko ušetrí 32 miliónov eur ročne
  2. Tomáš Tenczer: Prečo šéfovia neznášajú home office
  3. Jiří Ščobák: Na změnu zdravotní pojišťovny už zbývá jen pár dní
  4. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí
  5. Ústav aplikovanej psychológie FSEV UK: Medzipohlavné rozdiely v deľbe práce
  6. Inštitút strategických politík: Ničivá druhá vlna COVID-19 v Indii môže predznamenať úpadok Módího moci
  7. Miroslav Pollák: Utečenci a „ekonomickí migranti“
  8. Milan Kuruc: Čomu pomohol odporúčaný homeoffice?
  1. Radovan Kazda: Poslanec Blaha a jeho fašisti 8 841
  2. Monika Nagyova: Poďte bližšie, staré dievky nehryzú. 8 257
  3. Jozef Sitko: Pani prezidentka, jej priateľ a jej exporadca Leško 7 401
  4. Lucia Nicholsonová: Otvorený list ministrovi Krajniakovi 6 446
  5. Martin Greguš: Robert Fico a jeho 2 tváre... DNES: "Povinné očkovanie je nechutný fašistický nápad". Čo myslíte, čo "hovoril" SMER v roku 2014? 5 983
  6. Ján Marton: Prezidentka žije v krajine, ktorej nerozumie a ja nerozumiem jej. 5 081
  7. Věra Tepličková: Ako chutí moc alebo Ak budeme dobrí, dostaneme limetku 4 425
  8. Tereza Krajčová: Anglický denník: 18. Najväčší strašiak návratu zo zahraničia? Slovenská mentalita 3 962
  1. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529?
  2. Juraj Hipš: Zvýšenie platov učiteľov na hygienické minimum nezvýši kvalitu vzdelávania, tvrdí analytik.
  3. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 3: Viem vyhrať, aj keď mi rozdali horšie karty, ako ostatným
  4. Juraj Hipš: Prorektor UK: Novelu treba stiahnuť a začať na nej pracovať odznova
  5. Karolína Farská: Dokedy bude koalícia fackovacím panákom Sme rodina?
  6. Juraj Hipš: Učiteľ Čapek: Niektorí učitelia sú machri. Od hodín svojho syna som sa skoro nevedel odlepiť
  7. Milota Sidorová: Pokrivené dáta vytláčajú ženy z pozornosti. Takto to môžeme zmeniť
  8. Katarína Pázmányová: Zabúdate? Možno by ste mali navštíviť odborníka
Skryť Zatvoriť reklamu