SME
Štvrtok, 28. október, 2021 | Meniny má DobromilaKrížovkyKrížovky

Modernizácia hlavných železničných výrazne zaostala za pôvodnými plánmi

Za 20 rokov štát nesplnil ani jeden z 22 merateľných cieľov v stratégiách modernizácie.

Ilustračná fotografia.Ilustračná fotografia. (Zdroj: FOTO SME - JOZEF JAKUBČO)

BRATISLAVA. Ku koncu roka 2020 bola na Slovensku zmodernizovaná iba tretina hlavných železničných tratí na Slovensku. Najvyšší kontrolný úrad (NKÚ) to uviedol v tlačovej správe, ktorú zaslal hovorca úradu Marek Papajčík.

Celkovo štát zatiaľ vynaložil na modernizáciu tratí 1,6 miliardy eur, zmodernizovať však bude potrebné ešte 563 kilometrov tratí, pričom náklady na ich komplexnú rekonštrukciu sa odhadujú na 5,6 miliardy eur.

Nesplnené ciele

NKÚ konštatuje, že štát za ostatných 20 rokov úplne nesplnil ani jeden z 22 merateľných cieľov definovaných v stratégiách smerujúcich k modernizácii hlavných národných železničných koridorov zaradených do európskeho systému TEN–T.

Skryť Vypnúť reklamu

Železničná doprava je najekologickejšou formou dopravy. Na celkovej produkcii emisií sa podieľa iba jedným percentom, kým cestná doprava až 94 percentami.

Chýbajú investície z vlastných zdrojov

Európska únia (EÚ) preto vo svojich stratégiách počíta s tým, že do roku 2030 sa bude tretina dopravy nad vzdialenosť 300 kilometrov uskutočňovať po vode alebo železničných tratiach, pričom v roku 2050 by to mala byť polovica.

Podľa NKÚ však Slovensko vôbec neinvestuje do modernizácie železníc peniaze z vlastných zdrojov.

Za ostatné dve desaťročia pochádzali všetky peniaze použité na modernizáciu železníc výlučne z európskych zdrojov. Kontrolóri takéto využívanie financií považujú za nesystémové a neudržateľné. Aktuálne je zrekonštruovaných 188 kilometrov tratí, modernizácia prebieha na ďalších úsekoch v dĺžke 74 kilometrov.

Skryť Vypnúť reklamu

Pri pohľade na financovanie doterajších železničných projektov v sume 1,6 miliardy eur bolo až 85 percent zdrojov hradených z európskych fondov a 15 percent pochádzalo zo štátneho rozpočtu a úverov ŽSR.

Chyby vo verejnom obstarávaní, strata zdrojov

Kým v roku 2010 boli odhadované náklady na modernizáciu troch najdôležitejších koridorov na úrovni 4,2 miliardy eur, v roku 2016 sa počítalo už so sumou 6,3 miliárd eur a vo finále, po obnove všetkých hlavných koridorov, budú náklady štátu na železničnú infraštruktúru až na úrovni 8 miliárd.

Najväčší objem peňazí, bezmála 230 miliónov eur, bolo použitých na opravu úseku Trenčín, Zlatovce – Trenčianska Teplá.

Pri tomto projekte mala byť modernizácia trate primárne financovaná z eurofondov, avšak pre chyby vo verejnom obstarávaní Brusel jeho financovanie zastavil a všetky náklady muselo znášať Slovensko.

Skryť Vypnúť reklamu

Podľa NKÚ si Slovensko môže vziať príklady dobrej praxe z Českej republiky. Tá ku koncu roka 2019 mala zmodernizovaných takmer 1 100 kilometrov tratí, teda 76 percent celej siete.

Viac ako 40 percent financovania pritom tvorili národné zdroje, 30 percent eurofondy a 27 percent bankové úvery.

Financovanie v Česku zabezpečoval Štátny fond dopravnej infraštruktúry, ktorý od roku 2000 sústreďuje príjmy z daní a z dotácií zo štátneho rozpočtu, ktoré ďalej využíva na financovanie výstavby dopravnej infraštruktúry, napríklad diaľnic, ciest, železníc, ale aj chodníkov či cyklotrás. V roku 2020 tento fond preinvestoval 4,6 miliardy eur, z toho 47,5 percenta išlo na cestnú infraštruktúru a až 45 percent na železnice.

Ministerstvo dopravy chce stuáciu riešiť

Až 35 % tratí v sieti Železníc Slovenskej republiky (ŽSR) je v nevyhovujúcom stave, investície do nových sú utlmené už roky. Výsledkom je postupná degradácia železničnej infraštruktúry.

Skryť Vypnúť reklamu

Ministerstvo dopravy a výstavby SR chce túto situáciu riešiť a verí, že štát začne viac investovať do železníc.

Rezort priblížil, že stav infraštruktúry ilustrujú aktuálne údaje ŽSR, podľa ktorých je 203 prechodných traťových obmedzení rýchlosti v celkovej dĺžke 97 672 metrov.

"Už ani tie koľaje neudržiavame tak, ako by sme mali, a tak degradujú rýchlejšie," skonštatoval v stredu v livestreame na sociálnej sieti minister dopravy Andrej Doležal (nominant Sme rodina).

Česko opravuje, Slovensko má poruchy

Generálny riaditeľ ŽSR Miloslav Havrila poznamenal, že "kým v Českej republike je nízke plnenie grafikonu zapríčinené veľkým rozsahom výluk v dôsledku investičnej a opravnej činnosti a ďalšieho výrazného dofinancovania Správy dráhy v tomto roku, na Slovensku je to z dôvodu veľkého rozsahu dopravných obmedzení a počtu porúch zariadení infraštruktúry".

Skryť Vypnúť reklamu

ŽSR podľa ich riaditeľa vždy postupujú v zmysle predpisových ustanovení tak, aby nedošlo k ohrozeniu bezpečnosti železničnej prevádzky.

Nedostatočné finančné zdroje, nielen na plánovanú údržbu, ale v súčasnosti už aj na odstraňovanie problémov a porúch na jednotlivých zariadeniach železničnej infraštruktúry, však podľa Havrilu smerujú k výraznému nárastu počtu a dĺžky prevádzkových obmedzení traťovej rýchlosti (POTR), a tým aj k podstatnému ovplyvneniu plynulosti železničnej dopravy.

"To sa prejavuje aj najnižším plnením grafikonu vlakovej dopravy za posledné roky. Neprijatím systémových opatrení a nestanovením investičných priorít sa rozsah prevádzkových obmedzení bude aj naďalej zvyšovať, čo prispeje k možnosti vylúčenia zariadení aj hlavných koľají z prevádzky," dodal Havrila.

Skryť Vypnúť reklamu

Dlh sa hromadí 30 rokov

Problémom železníc však nie je len údržbový dlh, ale aj investičný. Ten sa podľa ministra hromadí už približne 30 rokov.

"Nie je možné, aby sme za rok a pol, ktoré tu sme, vyriešili investičný dlh, 30 rokov to ide smerom dole. Ja by som bol rád, keby práve naša vláda bola tá, kto tento trend dokáže zvrátiť, aby sme začali ukrajovať z toho investičného dlhu," poznamenal Doležal.

Ministerstvo uviedlo, že aktuálne pracuje na zozname priorít v železničnej infraštruktúre. Plán, ako železnice postaviť na nohy, je podľa rezortu kľúčový pri rokovaniach s ministerstvom financií a Útvarom hodnoty za peniaze o množstve prostriedkov, ktoré do tohto sektora uvoľnia.

"Je to o tom, koľko do tej infraštruktúry dostaneme. Teším sa, že je tu plán obnovy, z ktorého pôjde 518 miliónov eur, teším sa na budúce štrukturálne fondy, tam budú stovky miliónov eur. Verím, že aj štát začne do železníc viac investovať, aby situáciu zvrátil. Bude trvať 15 - 20 rokov, kým by sme mohli investičný dlh dobehnúť, ale chcem z neho začať ukrajovať," uzavrel Doležal.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. SÚŤAŽ: Vyhrajte hviezdne svadobné šaty
  2. Vraciame spoločnosti priazeň, ktorú nám už 30 rokov prejavuje
  3. Chcete ušetriť na aute? Namiesto kúpy si ho prenajmite
  4. Ako by ste chceli bývať? Zapojte sa do prieskumu o bývaní
  5. Ako získať nabíjaciu kartu k novému elektromobilu?
  6. Koniec Bratislavy? Pre túto firmu môžete pracovať aj cez polovicu republiky
  7. Digitálne zručnosti žiakov a študentov podporí Nadácia Orange
  8. Vyťahovanie zapadnutého jazyka je mýtus
  9. Heľenine oči zahrajú hit o obchvate Prešovčanom z kamióna
  10. NDS otvára nový úsek diaľnice D1, západný obchvat Prešova
  1. Zmeniť kuchynský odpad na substrát do kvetináča už dokáže každý
  2. Plasty sú čoraz viac out. Pri pive od Prazdroja čoskoro zmiznú
  3. METLIFE SLOVENSKO získala certifikát Zodpovedná organizácia
  4. Stropný zdvihák zlepší život všetkým imobilným ľuďom
  5. Granátové jablko prekvapí vás chuťou i aktívnymi látkami
  6. SÚŤAŽ: Vyhrajte hviezdne svadobné šaty
  7. 365.bank prináša digitálnu hypotéku s možnosťou podania žiadosti
  8. EUBA udelila čestné vedecké hodnosti „doctor honoris causa“
  9. Miška ochrnula z minúty na minútu, teraz pre ňu svitá nová nádej
  10. Zázračné účinky Arónie na zdravie
  1. NDS otvára nový úsek diaľnice D1, západný obchvat Prešova 11 494
  2. Chladené halušky? Od tejto firmy si ich obľúbili na Slovensku 9 628
  3. Kaufland otvára prvú predajňu s fotovoltaickým systémom 8 437
  4. Peniaze začali strácať hodnotu, treba sa brániť! 7 145
  5. Najtajnejšie ponuky módnych kúskov v Európe – iba na pozvanie 5 316
  6. Heľenine oči zahrajú hit o obchvate Prešovčanom z kamióna 4 525
  7. Oprášte cestovateľské plány, jeseň sa nesie v znamení poznávania 3 717
  8. Chcete ušetriť na aute? Namiesto kúpy si ho prenajmite 2 679
  9. Ako na rodinný rozpočet v troch jednoduchých krokoch 2 630
  10. Vyťahovanie zapadnutého jazyka je mýtus 2 409
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Bitka futbalových chuligánov počas zápasu Trnava - Slovan.

Bitka v Trnave bola návratom do minulého storočia.


a 1 ďalší 9 h

Romana Tabák je absolútne nedoceneným zjavom aktuálneho parlamentu.


Teplárne, ktoré doteraz nekúpili plyn, si priplatia.


a 1 ďalší 22 h

Neprehliadnite tiež

Minister práce Milan Krajniak.

Dôvodom sú milióny eur z pandemickej pomoci, ktoré mal štát poslať schránkovým firmám.


TASR 4m
Európska centrálna banka

Rada guvernérov je pripravená upraviť všetky svoje nástroje, ak to bude potrebné.


TASR 7m
Ilustračná fotografia.

Zákazníkom BCF už zabezpečujú elektrickú energiu dodávatelia poslednej inštancie.


TASR 12m
Štátny tajomník ministerstva financií Ľuboš Jančík.

Novelu zákona o rozpočtovej zodpovednosti začal rezort pripravovať už minulý rok.


TASR 25m

Blogy SME

  1. Tomáš Tenczer: Prečo šéfovia neznášajú home office
  2. Jiří Ščobák: Na změnu zdravotní pojišťovny už zbývá jen pár dní
  3. INEKO: Vďaka biosimilárnym liekom Slovensko ušetrí 32 miliónov eur ročne
  4. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí
  5. Ústav aplikovanej psychológie FSEV UK: Medzipohlavné rozdiely v deľbe práce
  6. Inštitút strategických politík: Ničivá druhá vlna COVID-19 v Indii môže predznamenať úpadok Módího moci
  7. Miroslav Pollák: Utečenci a „ekonomickí migranti“
  8. Milan Kuruc: Čomu pomohol odporúčaný homeoffice?
  1. Matúš Lazúr: Neočkovaní dôchodcovia si vianočné príspevky nezaslúžia 9 750
  2. Rastislav Čurma: Kde zobrať vodičov kamiónov (Hommo na ceste zavadzalis) 8 004
  3. Věra Tepličková: Nepoškvrnené očkovanie - ďalší zázrak alebo zvrátenosť vlády neboráka Hegera? 6 494
  4. Stanislav Martinčko: Veno pre drahú nevestu z úradu práce v Pezinku?? 5 547
  5. Michal Porubän: "Nenávistná Čaputová" vs "Mierotvorca Blaha". 4 967
  6. Stanislav Martinčko: Poľovačka na zajace a 50 000 Eur v zlate !! 4 888
  7. Pavel Dvořák: Platby mobilom v Číne 4 292
  8. Rudolf Pado: Podtatranské metastázy. TANAP i Budaj mlčia 3 302
  1. Valentína Sedileková: Komentujete vzhľad druhých ľudí? Ubližujete im viac, ako si uvedomujete
  2. Matúš Sarvaš: Krádeže, vlámanie a drogy u mladistvého. Verdikt súdu? Napomenutie a dohľad (Prípad prokurátora)
  3. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 2: Flow, alebo ako pri práci stratiť pojem o čase
  4. Karolína Farská: Česká predvolebná kampaň vrcholí. Nastavuje trend aj pre tú budúcu na Slovensku
  5. Milota Sidorová: Ženy doplácajú na nedostupnosť bývania najviac. Takto to vyriešili vo Viedni
  6. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 1: O hrách a systémoch
  7. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí
  8. Pavol Koprda: 90% hospitalizovaných ľudí je nezaočkovaných. Čo nám to hovorí o vakcínach? Takmer nič.
Skryť Zatvoriť reklamu