BRATISLAVA. Necelá tretina Slovákov sa zaujíma o výtvarné umenie. Umelecké diela nakupujú predovšetkým ako dekoráciu a pre potešenie.
Vyplýva to z prieskumu spoločnosti Nielsen Admosphere Slovakia na vzorke päťsto respondentov z aktívnej internetovej populácie staršej ako 15 rokov zo Slovenského národného panela. O niečo viac ako štvrtina opýtaných si plánuje v nasledujúcom roku nejaké dielo kúpiť.
Takmer tretina z nich kúpi umelecké dielo ako dar. V tlačovej správe o tom informoval Marek Zámečník a Eliška Morochovičová zo spoločnosti Nielsen Admosphere.
Viac ako dve tretiny opýtaných výtvarné umenie takmer (49 percent) alebo vôbec (20 percent) nezaujíma. Väčší záujem o umenie prejavujú ženy (z nich sa o umenie zaujíma 37 percent, z mužov len 26 percent) a najmladšie vekové skupiny.
Záujem o výtvarné umenie taktiež rástol s dosiahnutým vzdelaním – 37 percent ľudí s vysokoškolským titulom odpovedalo, že sa o umenie zaujímajú, pri ľuďoch so základným alebo stredoškolským vzdelaním bez maturity to bolo 25 percent.
Nákup umeleckých predmetov plánujú vo väčšej miere mladší respondenti od 15 do 34 rokov.
Najčastejšie zvažovanými dielami na nákup sú maľby a úžitkové designové predmety, ktoré si plánuje zadovážiť zhodne 11 percent Slovákov. A rovnako po 7 percent respondentov uvažuje o kúpe remeselného diela alebo kresby.
Najobľúbenejším miestom k nákupu umeleckých diel je pre tých, ktorí zvažujú v najbližších 12 mesiacoch nejaké zakúpiť, kamenný obchod, ktorý by si vybralo 47 percent respondentov.
Naopak 42 percent by preferovalo online nákup a 32 percent nákup priamo od umelca. Možnosť nakúpiť umelecké dielo v galérii by zvolilo 18 percent opýtaných a prostredníctvom aukčnej spoločnosti 9 percent.
Najčastejšie chcú opýtaní Slováci umelecký predmet ako dekoráciu (56 percent). Viac ako polovica respondentov (54 percent) taktiež uviedla, že si ho zaobstaráva pre potešenie.
Tretina kúpi umelecké dielo ako dar a 13 percent ako zberateľský kúsok. Pre 11 percent respondentov, a to predovšetkým pre mužov, je nákup umenia investíciou.
V plánovaných výdavkoch za umenie v nasledujúcom roku viac ako polovica respondentov, ktorí nákup zvažujú, uviedla, že ich investícia nepresiahne sumu 100 eur. Nad kúpou diela nad 100 eur rozmýšľa 28 percent.