PRAHA. Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto sa, rovnako ako ostatné svetové automobilky, pripravuje na masívny príchod elektromobility. Medzi zamestnancami často panujú obavy o možnom znižovaní počtu pracovníkov.
Škoda ale od koncernu Volkswagen získala možnosť vyrábať ďalšie modely elektromobilov, bude tak môcť zachovať pracovné miesta v českých závodoch, oznámil v liste zamestnancom predseda predstavenstva Thomas Schäfer.
Pribudne Enyaq iV vo verzii Coupé
Škoda teraz vyrába jeden čisto elektrický automobil, ktorým je SUV Enyaq iV. Začiatkom roka na trh príde Enyaq iV vo verzii Coupé. Neskôr začne firma s výrobou ďalších troch elektromobilov.
"Tvrdo sme za ne bojovali a nakoniec sme ich výrobu aj presadili. Pre značku Škoda je to veľmi dobrá správa. Tieto vozidlá naliehavo potrebujeme, aby sme pre našich zákazníkov v Európe zostali naďalej atraktívni a aby sme trvale zachovali pracovné miesta v našich závodoch, "uviedol Schäfer.
Sprísňovanie emisných limitov a prechod na elektromobilitu trápi aj odbory. Prinesie to podľa nich horšiu krízu, než akú teraz zažívame s nedostatkom čipov do elektroniky.
"Horšia bude situácia v budúcnosti, počet zamestnancov bude zodpovedať typom pridelených produktov - vozov a komponentov, automatizáciu a Priemyslu 4.0, či vyčleňovanie a presúvanie kompetencií medzi jednotlivými značkami a preteky v rámci koncernu Volkswagen. Situácia je naozaj vážna, "povedal týždenníku Škodovácký odborár predseda podnikovej rady Jaroslav Povšík.
O prechode na elektromobilitu sa diskutovalo tiež na podnikovej rade Škoda Auto, kde bol hosťom člen predstavenstva Martin Jahn. Škoda podľa neho rokuje s vládou o možnom zvýhodnení elektromobilov a o tom, aby sa investovalo do potrebnej infraštruktúry v Česku.
Na diaľniciach, na dôležitých staniciach a odpočívadlách majú pribudnúť nabíjacie stanice.
"Pracujeme aj na tom, aby Volkswagen postavil giga factory na výrobu batérií v Českej republike," uviedol Jahn.Volkswagen predstavil aj menšie elektrovozidlá zhruba veľkosti VW Polo. Cena jedného má klesnúť a stane sa cenovo dostupným elektromobilom.
Zamestnancov čaká preškolenie
Vozidlá so spaľovacími motormi sa budú podľa Jahna vyrábať ešte niekoľko rokov, rovnako ako aj náhradné diely. Pre nové vozidlá budú zasa potrebné nové komponenty. Hromadné prepúšťanie zamestnancov by tak hroziť nemalo.
"Ráta sa preškolením a premiestňovaním zamestnancov. K rekvalifikaciám bude dochádzať postupne spolu s rušením spaľovacích motorov," uviedol Jahn.
Škoda Auto vlani predala celosvetovo jeden milión áut. Prevádzkuje tri výrobné závody v Českej republike. Závody má aj v Číne, Rusku, na Slovensku a v Indii, väčšinou prostredníctvom koncernových partnerstiev, ďalej na Ukrajine a v Kazachstane v spolupráci s lokálnymi partnermi.