Gastrosektor nepochybne patrí k tým, ktoré pandémia koronavírusu zasiahla najviac. Mnohé prevádzky ostali v dôsledku opatrení zatvorené a prichádzali tak o príjmy aj zamestnancov. A pomoc od štátu v mnohých prípadoch meškala.
Pomocnú ruku však sektoru podali firmy. Plzeňský Prazdroj Slovensko sídliaci vo Veľkom Šariši sa napríklad zameral na finančnú podporu, informačný servis a prezentáciu potrieb sektora voči vláde.
„Celkovo išlo o jednu z najväčších aktivít v gastrosektore na Slovensku, v ktorej sme pomohli vyše päťtisíc prevádzkam a investovali viac ako štyri milióny eur,“ hovorí Milica Danková, sustainable development manager v spoločnosti Plzeňský Prazdroj Slovensko, ktorá zamestnáva viac ako 540 zamestnancov a vytvára ďalších 12-tisíc pracovných miest v dodávateľsko-odberateľskom reťazci.
Za svoje aktivity v rámci projektu DAY 1 – Podpora gastro sektora počas pandémie získali v aktuálnom ročníku ocenenie Via Bona, ktoré každoročne udeľuje Nadácia Pontis spoločnostiam za zodpovedný a férový prístup, v kategórii Férový hráč na trhu.
Unikátny projekt
Keďže prevádzky museli zatvoriť v podstate zo dňa na deň a od štátu vtedy nebola pripravená takmer žiadna kompenzačná podpora, spoločnosť začala hľadať čo najrýchlejšie nástroje pomoci.
Všetko pivo po záruke v sudoch a tankoch, ktoré zostalo v podnikoch po zavedení opatrení, vymenila na vlastné náklady. Zároveň odložila splatnosť faktúr na obdobie po ukončení obmedzení a zastavila vymáhanie pohľadávok. Tieto kroky sa podľa obchodného riaditeľa pre prevádzky a reštaurácie Branislava Kubiša stretli s pozitívnym ohlasom.
„Aby sme podnikom uľahčili fungovanie, ponúkli sme im aj hygienické balíčky s dezinfekciou a ochrannými prostriedkami, a to v čase, keď ešte neboli bežne dostupné v dostatočnom množstve,“ dodal Kubiš. Okrem toho aktívne vysvetľovali aktuálne opatrenia a poskytovali informačný servis a podporu pri prihlasovaní do vládnych kompenzačných programov.
Návrat do prevádzok
Pomoc neskončila ani po uvoľnení pravidiel počas minuloročného leta. Spoločnosť na vlastné náklady zorganizovala akciu na podporu návratu ľudí do prevádzok a vo viac ako štyritisíc podnikoch dali ľuďom k prvému čapovanému pivu druhé na ich účet.
„Išlo o najmasívnejšiu podporu v našej histórii a bola poďakovaním ľuďom po celom Slovensku za ich zodpovedný prístup,“ povedal Kubiš.
Okrem toho sa spoločnosti v rámci Slovenského združenia výrobcov piva a sladu, kam patrí aj Plzeňský Prazdroj Slovensko, zapojili do iniciatívy #podporsvojpub. Vytvorili platformu, kde si zákazníci mohli kúpiť poukazy na budúcu spotrebu v ich obľúbených podnikoch. Touto cestou podporili 469 prevádzok sumou 16 720 eur.
Spolu s partnermi navyše iniciovali platformu #StáleMámeChuť, cez ktorú aktívne pracovali na zaistení kompenzačných programov na podporu prevádzok. Zároveň spolupracujú s vládou a ďalšími inštitúciami, prinášajú skúsenosti z iných krajín a predkladajú možnosti na riešenie aktuálnej situácie.
Pomoc neutícha
Svojím rozsahom, šírkou záberu aj rýchlosťou reakcie tak podľa Dankovej ide o unikátny program v slovenských podmienkach, ktorý prevádzkam pomohol zorientovať sa v nariadeniach, adaptovať sa na nové štandardy aj pripraviť sa na otvorenie počas leta.
Podľa Kubiša musela každá krajina nájsť vlastné riešenia na vzniknutú situáciu. „Pozorne sme sledovali, ako sa situácia vyvíja a snažili sme sa aktívne prichádzať s vlastnými riešeniami, no inšpirovali sme sa aj príkladmi dobrej praxe zo zahraničia,“ dodal.
Pri kampani #podporsvojpub sa napríklad inšpirovali aktivitami Pivovaru Grolsch v Holandsku. „Prioritne sme však našu pomoc prispôsobovali potrebám našich prevádzok – boli sme s nimi v neustálom kontakte, počúvali sme, čo ich trápi a podľa toho sme prichádzali s riešeniami, ktoré boli šité na mieru slovenského gastra,“ hovorí Kubiš.
Spoločnosť s pomocou nekončí ani teraz, keď sa situácia troška upokojila. Stále sa napríklad snažia pomáhať s budovaním markíz alebo terás a chcú ostať aj v kontakte s vládou.
„Balíky pomoci, s ktorými sme prišli počas pandémie, sú pre nás odrazovým mostíkom aj pri nástupe ďalšej prípadnej vlny koronavírusu. Sme pripravení pomáhať všade tam, kde to bude potrebné – opäť počítame napríklad s poskytnutím odnosiek či s konzervovaním výčapného zariadenia, nápomocní budeme aj pri optimalizácii objednávok,“ dodal Kubiš.