SME
Nedeľa, 19. september, 2021 | Meniny má KonštantínKrížovkyKrížovky

Havarijný stav mostov bude čoraz viac zaťažovať verejné rozpočty

Súčasný systém opravy mostov je nastavený neúčinne.

Most v Nedožeroch-Brezanoch pred rekonštrukciouMost v Nedožeroch-Brezanoch pred rekonštrukciou (Zdroj: Igor Roško)

BRATISLAVA. Súčasný systém komplexnej opravy mostov je nastavený neúčinne. Nedostatočné financovanie modernizácie mostných objektov vedie k ďalšiemu zhoršovaniu ich stavu a dlhodobým uzáverám ciest.

Mimoriadna situácia sa výrazne dotýka verejných, ale aj rodinných rozpočtov ľudí, ktorí žijú v danom regióne.

Konštatuje to Najvyšší kontrolný úrad vo výsledkoch kontroly údržby a rekonštrukcie mostov na cestách druhej a tretej triedy, ktoré vlastnia samosprávne kraje. Tie sa podľa úradu nesprávali v súlade s princípmi dobrého hospodára.

Skryť Vypnúť reklamu

Kontrolóri sa pozreli na to, ako osem samosprávnych krajov spravuje celkovo 5395 mostov.

Ich hodnota bez pozemkov je bezmála 90 miliónov eur a tvorí významnú časť majetku VÚC. Skúmali nastavenie systému údržby a opráv a jeho účinnosť na technický stav za roky 2017 – 2019.

NKÚ podotkol, že z takmer 5400 mostov je až 1154 objektov v troch najhorších kategóriách a vyžadujú si okamžitú opravu. Krajské samosprávy, ktoré sú za stav mostov zodpovedné, zrekonštruujú v priebehu roka približne 22 z nich. Podľa zistení NKÚ na zabezpečenie cyklickej obnovy mostov je však pri priemernej životnosti mosta 100 rokov potrebné obnovovať každoročne 1 % všetkých mostov na cestách druhej a tretej triedy, teda minimálne 54 objektov ročne.

Z pohľadu kontrolórov je nevyhnutné prijať na národnej úrovni stratégiu, ktorá zadefinuje systém viaczdrojového financovania modernizácie cestnej infraštruktúry vrátane mostných objektov. Súčasný model totiž počíta len s vlastnými finančnými zdrojmi vyšších územných celkov (VÚC) či mimoriadnou podporou z európskych fondov. V blízkej budúcnosti podľa NKÚ hrozí kolaps na viacerých kľúčových cestných ťahoch nielen regionálneho, ale aj celoslovenského významu.

Skryť Vypnúť reklamu

Podľa údajov z cestných databáz klesol za 16 rokov počet mostov v najlepšom stave takmer o polovicu, z 3498 na 1763, pričom počet mostov v najhorších stupňoch vzrástol dvojnásobne, zo 486 na 1154.

Rozmiestnenie mostov na cestách druhej a tretej triedy je z pohľadu krajov nerovnomerné. Dve tretiny slovenských mostov vo vlastníctve krajov majú viac ako 50 rokov a takmer tretina viac ako 70 rokov.

Kontrolóri upozorňujú, že stav mostov na cestách druhej a tretej triedy sa dlhodobo zhoršuje, finančné aj ľudské kapacity na správu mostov sú nedostatočné. Samosprávne kraje v súčasnosti podľa NKÚ nedokážu zabezpečiť nevyhnutné odborné prehliadky, ktoré môžu vykonávať len certifikovaní odborníci. Kontrolou tiež bolo zistené, že výsledky prehliadok neboli evidované v informačnom systéme cestnej databanky, a tak dáta o stave mostov neboli vždy úplné a správne, čo ovplyvňovalo následné plánovanie a ich údržbu či rekonštrukciu.

Skryť Vypnúť reklamu

Samosprávne kraje si na výkon správy a údržby komunikácií založili regionálne správy ciest ako samostatné subjekty, ktorých hlavná činnosť bola naviazaná na verejné rozpočty. Kraje však podľa NKÚ zanedbávali kontrolu týchto organizácií. Kontrolóri zdôraznili, že vlastníctvo znamená záväzok a povinnosť majetok zveľaďovať, chrániť a zhodnocovať. „Za takmer dvadsať rokov vlastníctva regionálnych ciest sa ich vlastníci, samosprávne kraje, nesprávali v súlade s princípmi dobrého hospodára. Ak by doterajší pasívny prístup pokračoval a nebude z pozície štátu stanovený udržateľný model viaczdrojového financovania opravy cestnej infraštruktúry, počet mostov v rizikovom či kritickom stave sa bude len zvyšovať a v konečnom dôsledku na to budú doplácať len vodiči, ktorí musia uzavreté miesta obchádzať cez niekoľkokilometrové obchádzky,“ upozornil podpredseda NKÚ.

Skryť Vypnúť reklamu

Prioritou väčšiny samosprávnych krajov sú podľa NKÚ len súvislé opravy ciest, ktoré sú pre verejnosť viditeľnejšie. Kontrolóri dodali, že okrem Žilinského kraja ostatné VÚC nemali účinný systém starostlivosti o mostné objekty, nemali v tejto agende stanovené merateľné ciele či finančné krytie.

Výsledky tejto kontroly zašle predseda NKÚ Karol Mitrík poslancom Národnej rady spolu s výsledkami kontroly stavu mostov na cestách prvej triedy, ktorá sa v súčasnosti realizuje. Jej závery budú sprístupnené v závere tohto roka.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Slováci ochutnali vegánske bagety. Chutili im?
  2. Takto dokážu aj vaše peniaze zlepšiť život na našej planéte
  3. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet
  4. Volkswagen na IAA v Mníchove predstavil koncept elektromobilu
  5. Slovenský orloj – svetová atrakcia
  6. Predplaťte si SME.sk s garanciou vrátenia peňazí
  7. Kanceláriám ešte neodzvonilo
  8. Zodpovedné investovanie praje budúcnosti a je fér
  9. Mikroplasty sú v produktoch každodennej potreby. V ktorých?
  10. Tam, kde sa ľahko verí na zázraky
  1. Prvé bezbariérové fitko vo Zvolene otvára ZŤP cestu k športu
  2. Sledujte naživo pokusy so slovenskými výskumníkmi
  3. Vystúpte z radu, postavte si moderný dom podľa seba
  4. Slováci ochutnali vegánske bagety. Chutili im?
  5. Poznáme slovenské cesty s najkrajším výhľadom!
  6. Schodolez pre imobilných - Viete ako sa testuje?
  7. Mototechna tento rok predala už vyše 8 tisíc zánovných áut
  8. 100% ovocné šťavy pod lupou – Prečo sa ich oplatí konzumovať?
  9. Takto dokážu aj vaše peniaze zlepšiť život na našej planéte
  10. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet
  1. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet 8 102
  2. Mikroplasty sú v produktoch každodennej potreby. V ktorých? 7 961
  3. Slovenský orloj – svetová atrakcia 7 548
  4. Radosť zachytiť tieto krásne krivky 4 327
  5. Zodpovedné investovanie praje budúcnosti a je fér 3 325
  6. 5 tipov, ako si užiť jeseň v Bratislave a okolí 2 973
  7. Zateplenie šikmej strechy PUR penou či minerálnou vlnou? 2 631
  8. Volkswagen na IAA v Mníchove predstavil koncept elektromobilu 2 212
  9. Uznávané štúdio oživilo zanedbané štvrte. Prišlo do Bratislavy 1 825
  10. Maldivy, Maurícius či Mexiko sú na dosah jediným letom 1 719
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Sofia vo svojom štúdiu, v ktorom vznikajú nové piesne.

Predtým bol punkerom Vrabcom, dnes je Sofiou. Až teraz som to ja, hovorí


17. sep
Minister Matovič.

Kollárova strana by prípadne mohla prísť len o SIS.


7 h
Peter Sagan získal žltý dres pre celkového víťaza pretekov Okolo Slovenska 2021.

Slovenský cyklista si udržal žltý dres.


Sportnet a 1 ďalší 5 h

August býva vrchol uhorkovej sezóny. Je to síce nuda, ale aspoň sa nič nemôže pokaziť. Tento uplynulý bol výnimkou.


Neprehliadnite tiež

Šéf Slovakia Travel Václav Mika.

Nová štátna organizácia na podporu cestovného ruchu nenadväzuje na Slovenskú agentúru pre cestovný ruch.


SITA 4 h
Ilustračná foto.

Najviac bolo už tradične v hygiene budov a prevádzky.


SITA 5 h
Ilustračné foto

Benzín 95 je drahší ako vlani o zhruba 23 percent a benzín 98 o 20 percent.


SITA 5 h

Výrobcovia a dodávatelia nemajú podľa vlády proti nákupcom reťazcov žiadnu šancu.


TASR 7 h
Skryť Zatvoriť reklamu