SME
Piatok, 17. september, 2021 | Meniny má OlympiaKrížovkyKrížovky

Kajak vyrobený z PET fliaš? Aj k odpadu sa dá pristupovať kreatívne

Natur-Pack vytvoril prvý samostatný YouTube portál na Slovensku o odpade.

Viktor Vincze v jednej z relácii youtube kanálu Natur-Pack verejnostiViktor Vincze v jednej z relácii youtube kanálu Natur-Pack verejnosti (Zdroj: Archív Natur-Pack)

Čo s použitými plastovými fľašami? Nemusia nevyhnutne skončiť na skládkach či ako nechcený odpad v lese alebo v riekach. Dajú sa z nich vyrobiť tričká, mikiny a dokonca aj kajak.

Anketa:
Hlasovanie o Cene verejnosti Via Bona Slovakia
Ares
1614
Nádvorie
84
Natur-Pack
464
Orange
433
Sensoneo
201
Tesco Stores
1472
Wasco
101
Potvrďte svoj hlas
Hlasovalo: 4369

Anketa už bola ukončená.

Presne taký si zostrojil vodák Tomáš Ščepka z 280 PET fliaš nazbieraných v lese okolo Bratislavy. Úspešne na ňom splavil slovenský úsek Dunaja a poukázal na problém plastového odpadu v jeho lužných lesoch. PET kajak je len jedným z projektov, o ktorých sa ľudia mohli dozvedieť vďaka YouTube portálu organizácie Natur-Pack.

Triedenie a recyklácia, ale aj vzdelávanie

Natur-Pack financuje systém triedeného zberu a recyklácie odpadov v obciach. Prostriedky získava od rôznych výrobcov, ktorí sa musia postarať o všetko, čo zostane z ich výrobkov po spotrebovaní. Jeho nemenej dôležitou úlohou je zvyšovanie povedomia o problematike odpadov. Robí to prostredníctvom rôznych vzdelávacích programov a projektov.

V spoločnosti už dlhšie hľadali nástroj, pomocou ktorého by dokázali vzdelávať v reálnom čase oveľa viac účastníkov ako len tých, ktorí mohli prísť na podujatia osobne. A tak začali fungovať prvé online semináre.

„Hneď prvý dopadol nad naše očakávania a každý ďalší dokázal osloviť čoraz viac ľudí. Tie najúspešnejšie si pozrelo aj viac ako 800 z nich,“ hovorí Marek Brinzík, PR riaditeľ organizácie Natur-Pack.

Ich online aktivity nakoniec vyústili v roku 2013 do založenia YouTube portálu s pravidelnými témami o odpadoch.

„Ide o vôbec prvý samostatný YouTube portál na Slovensku, ktorý sa komplexne zaoberá problematikou odpadov a pomáha edukovať na jednej strane širokú verejnosť vrátane samospráv, škôl a pedagógov a na druhej strane výrobcov, ktorí financujú triedenie a recykláciu odpadov na Slovensku, ale zároveň musia dodržiavať nemalú spleť povinností zo zákona o odpadoch,“ hovorí Brinzík.

Na jeho väčšom rozvoji začali pracovať až v roku 2017, keď zverejnili svoje prvé videoreportáže pre verejnosť a prvý online seminár pre klientov. Keďže zaznamenali výborný ohlas, rozhodli sa pokračovať ďalej. V roku 2018 pôvodne

jeden kanál „videonaturpack“ rozdelili na dva samostatné kanály: Natur-Pack verejnosti a Natur-Pack klientom.

Na kanáli určenom verejnosti pokračovali v zdokonaľovaní výstupov z technickej i obsahovej stránky. Výsledkom viac ako ročného úsilia bolo spustenie pravidelných vysielaní v máji 2019. Odvtedy zverejňujú na tomto kanáli reportáže pravidelne minimálne na týždennej báze.

Zameriavajú sa na tri základné tematické okruhy. Prvý je predchádzanie vzniku odpadov, druhý triedenie a recyklácia odpadov a tretí okruh sú vzdelávacie aktivity pre obce a verejnosť. Na kanáli pre klientov sa zameriavajú na obsah určený najmä výrobcom.

YouTube kanál organizácie Natur-Pack dosiahol najväčší rozvoj v roku 2020, keď počet odberateľov stúpol v prípade kanála pre verejnosť o 320 percent (zo 647 na 2718) a v prípade kanála pre klientov o 222 percent (zo 149 na 480).

„To, že nám kanály nevytvára špecializovaná marketingová agentúra, ale náš vlastný tím, dáva nášmu obsahu autentickosť a v danom segmente ide o jedinečný a inovatívny prístup,“ hovorí Brindzík.

Na rozdiel od iných sociálnych sietí, YouTube vytvára v prípade úspešných videí dlhodobú a niekedy až trvalú informačnú a edukačnú hodnotu.

„Téma odpadov nepredstavuje pre širokú verejnosť zrovna najatraktívnejšiu oblasť, napriek tomu niektoré videá aj po dvoch rokoch stále získavajú nových sledovateľov a stovky pozretí každý mesiac,“ hovorí Brindzík. Podľa neho YouTube portál prináša informácie modernou a atraktívnou formou a vďaka tomu dokáže zaujať aj mládež vo veku, keď klasická ekovýchova už nie je efektívna.

Dokonca dva projekty, ktoré ich YouTube kanál spopularizoval, získali minulý rok prestížne ocenenia v súťaži Zlatý mravec, čo je vlastne taký odpadársky Oscar. Boli to projekt vzdelávacieho portálu www.garbagegobblers.sk a práve projekt PET kajaka.

Čo ďalej

Kanál pre verejnosť, určený samosprávam, školám i širokej verejnosti, sa postupne stal komunikačným kanálom pre aktivity partnerských zberových spoločností, neziskových organizácií a viacerých iniciatív ako napríklad Less Waste Run či Nie som prasa.

„S príchodom koronakrízy jeho potenciál ešte narástol vďaka tomu, že v tomto období sa takmer všetky aktivity začali realizovať prevažne v online priestore,“ hovorí Brindzík.

Ich plánom je do konca roka 2021 zvýšiť počet odberateľov príspevkov na kanáli pre verejnosť z aktuálnych 3160 na 5000 a v prípade kanála pre odberateľov z radov klientov počet aspoň zdvojnásobiť na 1000 odberateľov.

„Sme presvedčení, že potenciál nášho YouTube kanála na ďalší nárast je obrovský, vyžaduje si to však vytrvalosť, neustále zlepšovanie, rozvoj partnerstiev a budovanie ďalších spoluprác,“ hovorí Brindzík.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. 5 tipov, ako si užiť jeseň v Bratislave a okolí
  2. Takto dokážu aj vaše peniaze zlepšiť život na našej planéte
  3. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet
  4. Volkswagen na IAA v Mníchove predstavil koncept elektromobilu
  5. Slovenský orloj – svetová atrakcia
  6. Kanceláriám ešte neodzvonilo
  7. Predplaťte si SME.sk s garanciou vrátenia peňazí
  8. Zodpovedné investovanie praje budúcnosti a je fér
  9. Mikroplasty sú v produktoch každodennej potreby. V ktorých?
  10. Tam, kde sa ľahko verí na zázraky
  1. Poznáme slovenské cesty s najkrajším výhľadom!
  2. Schodolez pre imobilných - Viete ako sa testuje?
  3. Mototechna tento rok predala už vyše 8 tisíc zánovných áut
  4. 100% ovocné šťavy pod lupou – Prečo sa ich oplatí konzumovať?
  5. Takto dokážu aj vaše peniaze zlepšiť život na našej planéte
  6. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet
  7. Profesionáli vedia, o čo ide. Ako si vybrať OZV a nepopáliť sa?
  8. Pápež František požehnal základný kameň novej nemocnice
  9. Ašot Haas v Bratislave: Nenechajte si ujsť umelecký zážitok
  10. Stropný zdvihák zlepší život všetkým imobilným ľuďom
  1. Mikroplasty sú v produktoch každodennej potreby. V ktorých? 6 568
  2. Maldivy, Maurícius či Mexiko sú na dosah jediným letom 6 521
  3. Slovenský orloj – svetová atrakcia 5 064
  4. Radosť zachytiť tieto krásne krivky 4 201
  5. Prehľad bratislavských komunít. Čo všetko sa dá robiť so susedmi 2 093
  6. Zodpovedné investovanie praje budúcnosti a je fér 2 049
  7. Mayo Galuška praží extra kávu, oligarcha Hodorovský je Mr. Krach 2 029
  8. Uznávané štúdio oživilo zanedbané štvrte. Prišlo do Bratislavy 1 809
  9. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet 1 797
  10. Zateplenie šikmej strechy PUR penou či minerálnou vlnou? 1 775
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Dušan Kováčik prichádza na pojednávanie.

Prokurátor navrhuje Kováčikov minimálne 13-ročný nepodmienečný trest.


6 h
Kritický pohľad Michala Havrana.

Rokuješ s Dubajčanmi o investičných príležitostiach, robíš kampane, zadávaš kampane, dávaš rozkopávať cesty.


15. sep
Boris Kollár.

Kollár ostro kritizoval koaličných partnerov.


a 2 ďalší 2 h

Neprehliadnite tiež

Ilustračná fotografia.

Cena plynu sa zvyšuje.


TASR 3m
Ilustračné foto.

Začiatkom roka sa elektrina obchodovala za 55 eur.


SITA 37m
Ilustračné foto.

Najvýraznejšie rástlo Francúzsko.


TASR 2 h
Ilustračné

Index spotrebiteľských cien medziročne stúpol o tri percentá.


TASR 3 h
Skryť Zatvoriť reklamu