SME
Štvrtok, 5. august, 2021 | Meniny má HortenziaKrížovkyKrížovky

Globálne problémy v lodnej doprave môžu zasiahnuť aj vianočnú sezónu

Situácii nepomohla ani blokáda Suezského prieplavu.

Ilustračná fotografia.Ilustračná fotografia. (Zdroj: TASR/AP)

LONDÝN. Globálne problémy v lodnej kontajnerovej doprave sa podľa niektorých odborníkov zrejme tak skoro nepodarí vyriešiť. Mohli by tak ovplyvniť aj tohtoročnú vianočnú sezónu.

Vypuknutie ochorenia COVID-19 v provincii Kuang-tung na juhu Číny spôsobilo preťaženie prístavov v regióne. V dôsledku toho došlo k oneskoreniu dodávok, čo ešte zvýšilo napätie v globálnych dodávateľských reťazcoch. A vyriešenie týchto problémov môže trvať aj niekoľko mesiacov.

Problémy v Kuang-tungu sú len ďalšími zo série ťažkostí v tomto odvetví. Lodné spoločnosti zápasia s dramatickými výkyvmi v dopyte, ktoré odštartovala pandémia, ako aj s dôsledkami nedávneho zablokovania Suezského prieplavu.

Skryť Vypnúť reklamu

Zápcha na mori

Globálna povaha tohto odvetvia a nedostatok voľných kapacít znamenajú, že problémy v jednom regióne môžu vyvolať "domino" efekt na celom svete.

Medzinárodný kontajnerový terminál Jen-tchien je jedným z mnohých prístavov v regióne Šen-čen, ktorý je dôležitou bránou pre vývoz z delty Perlovej rieky, významného čínskeho výrobného a technologického centra.

Od konca mája terminál fungoval len na zlomku svojej bežnej kapacity. Jeho prevádzka bola obmedzená v snahe dostať pod kontrolu šírenie nového koronavírusu. To viedlo k "zápche" na mori, pričom desiatky lodí museli čakať pred prístavom, kým nebudú k dispozícii kotviská.

V uplynulých dňoch boli lode smerujúce do prístavu Jen-tchien odklonené do ďalších terminálov v okolí, ale ani to problémy s meškaním dodávok nevyriešilo.

Skryť Vypnúť reklamu

Táto "kríza" v prístavoch v južnej Číne je ďalšou ranou pre odvetvie lodnej dopravy po viac ako ročnom zápase s dôsledkami pandémie.

Problémy potrvajú minimálne rok

Po dramatickom spomalení lodnej dopravy vlani na začiatku pandémie nasledovalo prudké oživenie aktivity, keďže zákazníci, ktorí nemohli cestovať alebo sa socializovať, si objednali viac spotrebného tovaru.

Náhle skoky v dopyte však "vykoľajili" jemne vyvážené dodávateľské reťazce. Prístavy v Európe a Severnej Amerike sa upchali, keď sa do nich nahrnulo príliš veľa lodí súčasne, zatiaľ čo zásoby prázdnych kontajnerov na nové zásielky "vyschli", pretože príliš veľa z nich uviazlo pri prístavných hrádzach po celom svete.

Následne došlo v marci 2021 k zablokovaniu Suezského prieplavu. Uzatvorenie jednej z najrušnejších námorných trás na svete zdržalo stovky lodí. A keď sa prieplav znovu otvoril, náhly príchod zmeškaných lodí spôsobil nové preťaženie európskych uzlov, ako sú Rotterdam a Antverpy.

Skryť Vypnúť reklamu

Jedinou nádejou je tak čo najrýchlejšie zlepšenie situácie v Jen-tchien. Odborníci ale varujú, že keď k tomu dôjde, povedie to k nárastu dodávok z regiónu, čo by mohlo spôsobiť ďalší nával lodí a "upchatie" prístavov inde vo svete.

Podľa niektorých expertov problémy v kontajnerovej lodnej doprave potrvajú minimálne ďalších 12 mesiacov. Zvlášť spotrebitelia v Európe a Severnej Amerike si budú musieť na tovar počkať oveľa dlhšie, ako je bežné.

To zvyšuje reálne riziko nedostatku tovarov pred rušnou vianočnou sezónou. Obchodníci si totiž aj za "normálnych" okolností zvyknú objednávať sezónne zásoby z Číny celé mesiace vopred, zvyčajne už koncom leta.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Podnikáte? Otvorte si účet online a ušetrite
  2. Ako si zabezpečiť krytie liečby a karantény v zahraničí?
  3. Poznáte horúci trend interiérového dizajnu?
  4. Ficov priateľ a oligarcha Miroslav Výboh zmenil kurz v biznise
  5. Ak sa včas nespamätáme, vlaky z Číny získajú Maďari a Poliaci
  6. Odomknite si SME.sk na viacerých zariadeniach
  7. Na čo si dávať pri investovaní do kryptomien pozor
  8. Slovensko v tieni tureckého polmesiaca
  9. Dominika Kavaschová: Netušila som, že mám v sebe toľko nehy
  10. Ako sa dostať z Bratislavy do Nitry, Bystrice, Popradu a Prešova
  1. Zázračné účinky Arónie na zdravie
  2. Tento výťah si poradí aj s tým najužším schodiskom
  3. Čučoriedky - dokážu ochrániť váš zrak?
  4. Poznáte horúci trend interiérového dizajnu?
  5. Ficov priateľ a oligarcha Miroslav Výboh zmenil kurz v biznise
  6. Dekarbonizácia má byť súčasťou moderných dodávateľských vzťahov
  7. 100% ovocné šťavy pod lupou – Prečo sa ich oplatí konzumovať?
  8. Ako zvýšiť produktivitu vašej prevádzky?
  9. Ak sa včas nespamätáme, vlaky z Číny získajú Maďari a Poliaci
  10. Na čo si dávať pri investovaní do kryptomien pozor
  1. Ficov priateľ a oligarcha Miroslav Výboh zmenil kurz v biznise 5 842
  2. Dovolenka v Turecku: Skvelé hotely na leto 2021 5 789
  3. Ako sa dostať z Bratislavy do Nitry, Bystrice, Popradu a Prešova 5 021
  4. Dominika Kavaschová: Netušila som, že mám v sebe toľko nehy 4 792
  5. Ak sa včas nespamätáme, vlaky z Číny získajú Maďari a Poliaci 3 929
  6. Jeden deň na Bratislavu nestačí 3 738
  7. Osviežujúci skúter legendárnej talianskej značky 3 271
  8. Ako nájsť dobrý jogurt? Ak neobsahuje toto, ani ho nekupujte 3 165
  9. Na čo si dávať pri investovaní do kryptomien pozor 2 991
  10. Slovensko v tieni tureckého polmesiaca 2 706
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Ilustračná fotografia.

Na štátnej linke pracuje 40 odborníkov.


3. aug
Branislav Benčat

Hľadáme úspešné inovatívne malé a stredné firmy.


15 h
Dvojkajak Adam Botek a Samuel Baláž na LOH Tokio 2020 / 2021.

Sledujte online letnú olympiádu v Tokiu.


Sportnet a 1 ďalší 7 h

Neprehliadnite tiež

Ilustračné foto

Ročne sa má usporiť 1,5 milióna eur.


15 h
Mlynské nivy.

Projekt NIVI je pokračovaním výstavby v zóne Mlynské nivy vo východnej časti ulice Mlynské nivy.


SITA 15 h
Minister Sulík a zástupca spoločnosti Ziegler Group Andreas Sandner.

Investícia by mala mať niekoľko stupňov.


SITA 15 h
V dolnokubínskej nemocnici používajú vakcínu Comirnaty od Pfizer/BioNTech.

Vláda má v rukách aj lacnejšie riešenia.


17 h