SME
Streda, 28. júl, 2021 | Meniny má KrištofKrížovkyKrížovky

Slováci s dovolenkami vyčkávajú, otázni sú zahraniční turisti

Ľudia vyčkávajú, aké opatrenia budú platiť.

Marek Harbuľák.Marek Harbuľák. (Zdroj: TASR)

BRATISLAVA. Tohtoročná letná sezóna na Slovensku bude odlišná od tej vlaňajšej. Ľudia si rezervácie dovoleniek nechávajú na poslednú chvíľu. Vyčkávajú totiž na to, aké opatrenia budú platiť.

Celkový počet prenocovaní zrejme bude o niečo nižší než minulé leto. Otáznik visí nad zahraničnými turistami. Slovensko totiž pre manažment pandémie v druhej vlne získalo v Európe zlé meno. Pre TASR to uviedol prezident Zväzu cestovného ruchu (ZCR) Marek Harbuľák.

Ľudia vyčkávajú

Po prvej vlne bolo počas minuloročného leta podľa Harbuľáka cítiť väčší optimizmus a chuť ľudí cestovať.

Skryť Vypnúť reklamu

"Druhá vlna a opatrenia a obmedzenia, ktorým sme čelili od októbra až do mája tohto roka, však mali oveľa horší dosah a zmenili aj správanie spotrebiteľov," podotkol s tým, že ľudia čakajú s rezerváciou dovolenky do poslednej chvíle. Chcú totiž vedieť, aké opatrenia budú v daný moment v konkrétnom regióne platiť.

Napriek tomu, že situácia sa zlepšuje, v porovnaní s minulým letom je väčšie množstvo obmedzení. To podľa Harbuľáka tiež čiastočne znižuje záujem o služby cestovného ruchu.

"Napriek tomu veríme, že získame dôveru domácich turistov, no celkový počet prenocovaní zrejme bude o niečo nižší než minulé leto. Dôvodom je zrejme aj trend skracovania dovolenky," skonštatoval.

Veľký otáznik visí nad zahraničnými turistami, predovšetkým z tradičných krajín, ktorými sú susedné Česko, Poľsko, Maďarsko, Rakúsko, ale aj Nemecko.

Skryť Vypnúť reklamu

"Zlé meno, ktoré sme v Európe získali počas druhej vlny pre manažment pandémie, ale aj nízka miera očkovania, sa odrazia aj na zníženom záujme turistov o dovolenku na Slovensku," poznamenal prezident ZCR.

Hotely sú podľa jeho slov na sezónu pripravené a sú nachystané poskytnúť všetky služby za podmienok, ktoré stanovujú opatrenia a vyhlášky. Priblížil, že rezervácie postupne narastajú, dovolenkári však doslova prichádzajú podľa toho, ako sa vyhlasuje či aktualizuje COVID mapa na Slovensku. Predpokladá sa ďalšie zlepšovanie situácie, preto odporúča včasné plánovanie dovoleniek.

Záujem je aj o menšie zariadenia

Najviac podľa Harbuľáka lákajú hostí hotely a rezorty s tzv. full servis službami.

"To znamená, že okrem ubytovania, plnej penzie ponúkajú bazény, atrakcie, wellness, masáže, ale aj služby pre najmenších, to znamená animačné služby a podobne," spresnil.

Skryť Vypnúť reklamu

V dôsledku pandémie zároveň rastie aj dopyt po ubytovaní v menších zariadeniach, akými sú chaty, ale výraznejšie rastie aj záujem domácich turistov o karavany. "Tu môžeme sledovať pravdepodobne najvyšší nárast od minulého roka," dodal.

Zdôraznil, že celková situácia by sa mala na Slovensku i v susedných krajinách zlepšovať. Nepredpokladá preto sprísňovanie podmienok.

"Zároveň očakávame doplnenia a zmeny v COVID automate, ktoré boli ohlásené. Tie by však mali priniesť viac benefitov pre turistov, ktorí sú zaočkovaní, prekonali ochorenie alebo disponujú negatívnym testom. Práve testovacia stratégia a dostupnosť testovania je zatiaľ jedinou nezodpovedanou otázkou," podotkol Harbuľák.

Poukázal tiež na to, že niektoré služby budú dostupné len s podmienkou negatívneho testu, čo bude znamenať zvýšený dopyt po testovaní.

Skryť Vypnúť reklamu

"Dnes však nevieme zodpovedať na otázky turistom, kde sa budú môcť dať od 1. júla testovať a koľko za to zaplatia," dodal. Ak nebudú kapacity dostatočné a dostupné pre turistov, môže to podľa prezidenta ZCR spôsobiť výrazný pokles záujmu o dovolenky.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Túto bagetu jedia Slováci už 24 rokov. Čo nám chutí najviac?
  2. Nová sála i námestie. Trnavské Mýto sa stane novým centrom
  3. M. Šmigura: Pozeráme sa smerom na Varšavu
  4. Najzelenšie nákupné centrum na Slovensku otvorí druhú etapu
  5. Kravy jedia srvátku. Výrobky vďaka tomu nemajú konkurenciu
  6. Osviežujúci skúter legendárnej talianskej značky
  7. Ako dlho skladovať kukuricu a hrach, aby ostali sladké?
  8. Čítajte SME.sk odomknuté a bez reklamy
  9. Túžite sa konečne zbaviť dioptrií, ale bráni vám v tom strach?
  10. Lenivý brunch s Muchom
  1. Ako dlho skladovať kukuricu a hrach, aby ostali sladké?
  2. Keď ekológia spája
  3. Wüstenrot predstavuje novú stratégiu pre slovenský trh
  4. Na zmenu zdravotnej poisťovne vám po novom stačia 3 minúty
  5. Brusnica – lahodná i účinná zároveň
  6. Osviežujúci skúter legendárnej talianskej značky
  7. Čítajte SME.sk odomknuté a bez reklamy
  8. Slovník investora 07: Bitcoin a jeho úloha v portfóliu investora
  9. Túžite sa konečne zbaviť dioptrií, ale bráni vám v tom strach?
  10. 100% ovocné šťavy pod lupou – Prečo sa ich oplatí konzumovať?
  1. Úchvatná Petra: Stovky rokov zabudnutá v jordánskej púšti 10 820
  2. Prečo by ste si nemali odoprieť balenú bagetu? 5 656
  3. Ako nájsť dobrý jogurt? Ak neobsahuje toto, ani ho nekupujte 4 756
  4. Slovenské čučoriedky? Nemusíte ísť do lesa, kúpite ich v reťazci 4 233
  5. Investovať do akcií a ETF v malom sa teraz dá výhodnejšie 4 057
  6. Od Česka až po Jadran 3 972
  7. Ako sa nepripraviť o zákazníkov bez hotovosti 3 152
  8. Nikto im nezatlieska. Koľko medailí získajú Slováci v Tokiu? 2 971
  9. Nová sála i námestie. Trnavské Mýto sa stane novým centrom 2 939
  10. Sudoku na leto: Nenechajte sivé bunky zaháľať ani cez prázdniny 2 202
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Do kaviarne Towers nevidno.

Obvinenie opisuje manipulácie, ale nie systém, o ktorom hovorí Fico.


9 h
Zuzana Rehák Štefečeková na LOH Tokio 2020 / 2021.

Sledujte online letnú olympiádu.


Sportnet a 1 ďalší 7 h
Logo podcastu Dobré ráno.

Za kyberšikanu hrozí až šesť rokov.


a 1 ďalší 8 h

Neprehliadnite tiež

Ilustračná fotografia.

Financie z grantov podporia uvedenie nízkouhlíkových technológií na trh.


SITA 12 h
Kontajnerovo v čínskom meste Čching-tao.

Fond zlepšil výhľad bohatým krajinám.


SITA 12 h
Ilustračné foto.

Výrobcovia sa často zameriavajú práve na deti tisíckami lákavých chutí.


TASR 12 h
Ilustračná fotografia.

Úrad pre verejné obstarávanie uložil spoločnosti pokutu.


TASR 15 h