SME
Pondelok, 10. máj, 2021 | Meniny má ViktóriaKrížovkyKrížovky

RegioJet: Štát nemá úprimný záujem liberalizovať železničnú dopravu

Minister dopravy Andrej Doležal (nominant Sme rodina) obvinenie odmietol.

(Zdroj: Archív SME )

BRATISLAVA. Najväčší stredoeurópsky súkromný železničný osobný dopravca RegioJet sa rozhodol nepodať ponuku vo výberovom konaní na zabezpečenie železničnej dopravy na trati Bratislava - Komárno a späť od 1. januára 2023.

Dôvodom je absolútna strata dôvery v úprimný záujem Ministerstva dopravy a výstavby SR na férovej súťaži, ktorá by priniesla rast kvality služieb a úsporu nákladov, informovala v stredu spoločnosť.

Minister dopravy Andrej Doležal (nominant Sme rodina) obvinenie odmietol.

RegioJet kritizuje slovenské úrady

"Na ministerstve dopravy je stále rovnaký tím úradníkov, ktorí už niekoľko rokov zámerne vyhlasujú pseudosúťaže, ktoré nevedú k žiadnemu výsledku. Opakovaná súťaž na trase Žilina - Rajec skončila dvakrát neúspešne. Chýba harmonogram súťaží tak, ako to požaduje Európska únia, a existuje dôvodné podozrenie na prepojenie s podnikateľskými štruktúrami, ktoré majú záujem na udržaní lukratívnych zákaziek na železnici," uviedol hovorca spoločnosti Aleš Ondrůj.

Skryť Vypnúť reklamu

Súčasný minister dopravy Doležal tým, že pracovníkom rezortu dôveruje, prevzal podľa RegioJetu za ich počínanie plnú zodpovednosť.

RegioJet tvrdí, že ministerskí úradníci bezdôvodne zrušili súťaž na rýchliky Bratislava - Banská Bystrica, do ktorej bolo prihlásených päť dopravcov a ako jediná bola vypísaná zodpovedajúcim spôsobom.

Napriek tomu bola zrušená a napriek sľubom ministerstva už nikdy nebola vyhlásená znova. Súťaž na trati Žilina - Rajec ministerstvo podľa železničného dopravcu dvakrát zámerne zorganizovalo tak, aby nebola atraktívna pre žiadneho iného záujemcu okrem ZSSK. Do súťaže sa nikto neprihlásil.

Súťaž Bratislava - Komárno v roku 2019 ministerstvo dopravy zámerne podľa RegioJetu vyhlásilo tak neskoro, že znemožnilo všetkým dopravcom sa do súťaže vôbec prihlásiť a opakované kolo zadalo ministerstvo tak, že do zadania dalo nelogické požiadavky na kapacitu vlakov v úseku Kvetoslavov - Komárno, ktorá umelo zvyšuje cenu zákazky a predražuje ju bez reálneho prínosu pre cestujúcich.

Skryť Vypnúť reklamu

Nevyvážený je aj návrh zmluvy, podľa ktorej mal dopravca ďalších desať rokov zabezpečovať výkony.

Spoločnosti sa nepáči ani prístup rezortu k výpadkom tržieb z dôvodu prijatých opatrení vlády SR spojených s pandémiou ochorenia COVID-19, kde ministerstvo odmietlo jej žiadosť o mimoriadnu dotáciu.

RegioJet bude na Slovensku rozvíjať komerčné vlaky, do ktorých štát nemôže zasahovať, a firma sa nebude v tejto situácii zúčastňovať ďalších súťaží na Slovensku.

Doležal: Nenechám sa vydierať

Doležal všetky obvinenia odmietol. "Spôsoby, ktorými na Slovensku spoločnosť Regiojet, respektíve jej majiteľ dlhé roky fungovali, sú preč. Nenechám sa totiž vydierať cez verejný nátlak ani cez nekorektné zahlcovanie verejného priestoru polopravdami či priamo klamstvami," uviedol Doležal na sociálnej sieti.

Skryť Vypnúť reklamu

Minister potvrdil, že rezort spustil súťaž na desaťročnú prevádzku trate Bratislava - Komárno a v súčasnosti čaká, či ponuky splnia kritériá súťaže a očakávania, najmä čo sa týka pomeru cena - kvalita.

"V opačnom prípade existuje možnosť, že súťaž zrušíme a budeme rokovať so záujemcami na priamo," pripustil Doležal. To by však podľa neho neznamenalo, že takéto rokovania nebudú mať parametre transparentnej súťaže.

"V takomto prípade oslovíme všetkých relevantných hráčov na trhu a budeme od nich žiadať súhlas so zverejnením ponuky, tak aby bola verejnosť transparentne informovaná. Až tu sa ukáže, kto a v akej miere má skutočný záujem o liberalizáciu tratí na Slovensku," dodal Doležal.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Túžite bývať vo svojom za pár mesiacov? Realita s Variant-Haus®
  2. Tatra banka ako prvá banka na Slovensku vydala zelené dlhopisy
  3. Ako sa dostať do formy? Padel je ako tenis, no ďaleko zábavnejší
  4. Portfólio manažér: Čaká nás dobré obdobie pre ekonomiku
  5. Hokejové hviezdy v biznise nezažiarili. Až na jednu výnimku
  6. S kvalitným poistením sú finančné následky vážnej choroby menšie
  7. Tepelnou izoláciou POLYFORM pohodlne ušetríte náklady
  8. Pätnásť gréckych ostrovov, kde strávite skvelú letnú dovolenku
  9. SME.sk prináša nové Prémiové predplatné
  10. Najkrajší darček? Nielen maminy poteší večer plný dobrej hudby
  1. New financial contribution for meals vs. meal vouchers
  2. Túžite bývať vo svojom za pár mesiacov? Realita s Variant-Haus®
  3. Tepelnou izoláciou POLYFORM pohodlne ušetríte náklady
  4. S kvalitným poistením sú finančné následky vážnej choroby menšie
  5. Portfólio manažér: Čaká nás dobré obdobie pre ekonomiku
  6. Hokejové hviezdy v biznise nezažiarili. Až na jednu výnimku
  7. Blíži sa Deň matiek. Pripravme im raňajky ako pre kráľovnú
  8. Pätnásť gréckych ostrovov, kde strávite skvelú letnú dovolenku
  9. Jarná očista organizmu – ako sa do nej pustiť naplno?
  10. Ako sa dostať do formy? Padel je ako tenis, no ďaleko zábavnejší
  1. Ste finančný guru? Otestujte sa a investujte s mobilom 18 948
  2. Deti sa počas pandémie vrátili dozadu, hovorí pedagogička 16 615
  3. Prečo držia Slováci peniaze na účtoch, keď im nezarábajú? 15 870
  4. Máte 30 a začínate investovať? Týchto 6 vecí potrebujete vedieť 9 875
  5. Pätnásť gréckych ostrovov, kde strávite skvelú letnú dovolenku 9 806
  6. SME Elektromobilita: Ako nabíjať? Aký majú dojazd? 8 778
  7. Čo ľuďom chýba počas práce z domu najviac? Káva to nie je 8 360
  8. O pro-agingu so Soňou Müllerovou, Deň matiek a ekošpeciál 7 246
  9. Boj Grékov za slobodu prebudil solidaritu v celej Európe 6 273
  10. Zaujímavé príležitosti po kríze. Analytici radia, kam investovať 6 171
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Monika Jankovská.

Vyšetrovateľ už vedie päť konaní.

4. máj

Slovensko je na covidovom automate v ružovej fáze.

9 h

Neprehliadnite tiež

Ilustračné foto

Euro profituje zo slabých údajov z amerického trhu práce.

40m
Ekonóm Martin Kahanec

Deficitné financovanie by bolo nezodpovedným hazardom, vraví Martin Kahanec.

9 h
Miro Šatan je veľkým fanúšikom golfu.

Ikonický kapitán sa nechal nachytať.

7. máj
Vyhradené hodiny pre seniorov končia (opatrenia a koronavírus)

Aprílový rast bol spôsobený výrazným zvýšením cien cukru, olejov, mäsa, mliečnych výrobkov a obilnín.

14 h