SME
Pondelok, 6. december, 2021 | Meniny má MikulášKrížovkyKrížovky

Udržateľnú dopravu by mal plán obnovy podporiť 801 miliónmi eur

Rezort dopravy má zverejniť investičný plán projektov železničnej infraštruktúry.

Ilustračné foto.Ilustračné foto. (Zdroj: TASR)

BRATISLAVA. Nová cyklistická infraštruktúra, dispečerizované úseky železničných tratí, ekologické koľajové vozidlá či nabíjacie body pre elektromobily.

Aj tieto investície by mali byť na Slovensku podporené z plánu obnovy, ktorý v stredu s pripomienkami schválila vláda.

Na komponent udržateľná doprava je vyčlenená suma 801 miliónov eur.

Udržateľná doprava zahŕňa reformu prípravy investičných projektov v doprave.

Rezort dopravy má zverejniť investičný plán projektov železničnej infraštruktúry, ale aj metodiku na výber, prípravu a realizáciu projektov pre cyklistickú dopravu.

Skryť Vypnúť reklamu

Nový plán dopravnej obslužnosti s následnou optimalizáciou osobnej železničnej dopravy bude tvoriť hlavnú časť komplexnej reformy verejnej dopravy, na ktorú je vyčlenených približne 27 miliónov eur.

Mali by sa zjednotiť štandardy verejnej osobnej dopravy a zefektívniť jej koordinovanie, financovanie a objednávanie. Reforma bude podporená novou legislatívou.

Tá má zadefinovať aj národnú autoritu, ktorá bude koordinovať vytvorenie národného integrovaného dopravného systému so zjednoteným cestovným.

Koordinovať má aj prípravu a realizáciu verejných obstarávaní na železničné linky verejnej osobnej dopravy aj s vozidlami, ktoré boli na prevádzku týchto liniek nakúpené z fondov EÚ v predchádzajúcich obdobiach.

V rámci ďalšej reformy by sa mali prijať aj opatrenia na podporu alternatívnych pohonov. Na dlhodobú podporu týchto pohonov v sektore dopravy má smerovať 1 milión eur. Zreformovať sa má aj intermodálna nákladná doprava.

Skryť Vypnúť reklamu

Investície majú smerovať do rozvoja infraštruktúry nízkouhlíkovej dopravy. Vybudovať by sa malo 200 kilometrov cyklistickej infraštruktúry.

Železničné trate by mali prejsť modernizáciou a dĺžka dispečerizovaných úsekov tratí má dosiahnuť 100 kilometrov. Odhadované náklady na rekonštrukciu a modernizáciu dráhovej infraštruktúry sú 431,5 milióna eur, na dispečerizáciu tratí a lepšie plánovanie kapacity železničných tratí 118,1 milióna eur.

Na rozvoj cyklistickej dopravy by malo ísť 105,1 milióna eur a na zabezpečenie projektových a implementačných kapacít na MDV 5,8 milióna eur.

Plánuje sa tiež nákup ekologických koľajových vozidiel pre osobnú dopravu za zhruba 45 miliónov eur. Rovnako by sa malo zaobstarať 1000 intermodálnych prepravných jednotiek a jedna linka intermodálnej prepravy.

Skryť Vypnúť reklamu

Na rozvoj intermodálnej nákladnej dopravy má ísť 16 miliónov eur. Počet vybudovaných nabíjacích bodov pre elektromobily alebo vodíkových čerpacích staníc by mal presiahnuť 3000. Ide o investíciu v hodnote takmer 52 miliónov eur.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. ARÓNIA - najsilnejšia prírodná prevencia proti koronavírusu
  2. Štúdium ekológie, dizajnu či tech. inovácií je životný štýl?
  3. Krízové balíčky pre ohrozené domácnosti
  4. Ako vychovávať deti aby boli odolnejšie
  5. Študuj, čo ťa baví na Trenčianskej univerzite!
  6. Domáci pomocníci, ktorí skvalitnia život a dbajú o vaše zdravie
  7. Odsťahovali sa na lazy i do dodávky. Ako sa tam žije?
  8. Vieme, ako si môžete dopriať a nezaťažiť pritom rodinný rozpočet
  9. O prideľovanie štátnych grantov sa môže starať softvér
  10. Najdôveryhodnejší na Slovensku! Päťnásobný úspech pre Tesco
  1. Ako zvýšiť produktivitu vašej prevádzky?
  2. Compliance – who should be responsible?
  3. Employee's age as a new ground for notice of termination
  4. Ako podnikať na internete. V Košiciach sa to naučíte zadarmo
  5. Buďte o krok napred voči konkurencií so štúdiom MBA
  6. O prideľovanie štátnych grantov sa môže starať softvér
  7. Domáci pomocníci, ktorí skvalitnia život a dbajú o vaše zdravie
  8. Kto sú páni slovenskej zimy? Niektorí z nich sa ukrývajú
  9. Vieme, ako si môžete dopriať a nezaťažiť pritom rodinný rozpočet
  10. Najdôveryhodnejší na Slovensku! Päťnásobný úspech pre Tesco
  1. Petra Vlhová: Prvýkrát v živote som urobila veľké rozhodnutie 19 025
  2. Spokojnosť je daná geneticky. Dá sa však zmeniť 14 307
  3. So Sovietskym zväzom na večné časy? Pozrite sa ako padá kolos 10 649
  4. Pohľad do histórie. Kedy sme sa mali lepšie ako dnes? 7 854
  5. Strava ani spánok nie sú dôležité, ak pri tom dýchame zlý vzduch 5 856
  6. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami 5 235
  7. Na nové auto sa neoplatí čakať. Trhu kraľujú jazdené 3 242
  8. 8 skutočných celebrít. Tieto mozgy ovplyvňujú, ako budeme žiť 3 056
  9. Výhody najväčšej obchodnej siete objavuje aj verejný sektor 2 080
  10. ARÓNIA - najsilnejšia prírodná prevencia proti koronavírusu 2 018
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Ernesta Valka zavraždili v roku 2010.

Obžalovaný Radič sa môže dostať na slobodu. Začne konať ministerka.


12 h
Eduard Žitňanský

Nápad sa bude prerokovávať v skrátenom konaní, čo prešlo o jediný hlas.


16 h
Lewis Hamilton oslavuje triumf na Veľkej cene S. Arábie. V pozadí je sklamaný jeho rival Max Verstappen.

Veľkú cenu Saudskej Arábie poznačila kolízia rivalov v boji o titul majstra sveta.


11 h

Na to, ako minister financií často hovorí o "doslova prázdnej špajzi", z nej dokáže, za istých okolností, stále vydolovávať značné sumy.


Neprehliadnite tiež

Štát, resp. štátne organizácie sa zbavujú množstva nehnuteľností či ďalšieho majetku.

Môžete kúpiť košickú nemocnicu, vranovskú vežu i herliansku poštu.


15 h
Ilustračné foto.

EÚ plánuje zaviesť uhlíkové clo pre produkty z tretích krajín.


15 h
Ilustračná fotografia.

Ceny ropy tento týždeň klesali.


TASR 17 h
Motorová vlaková jednotka 813/913, do 21 z nich kúpilo vysielačky ZSSK za viac ako 47-tisíc eur za kus

V roku 2022 majú vlaky najazdiť o 2 milióny kilometrov viac.


SITA 20 h

Blogy SME

  1. Tomáš Tenczer: Prečo šéfovia neznášajú home office
  2. Jiří Ščobák: Na změnu zdravotní pojišťovny už zbývá jen pár dní
  3. INEKO: Vďaka biosimilárnym liekom Slovensko ušetrí 32 miliónov eur ročne
  4. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí
  5. Ústav aplikovanej psychológie FSEV UK: Medzipohlavné rozdiely v deľbe práce
  6. Inštitút strategických politík: Ničivá druhá vlna COVID-19 v Indii môže predznamenať úpadok Módího moci
  7. Miroslav Pollák: Utečenci a „ekonomickí migranti“
  8. Milan Kuruc: Čomu pomohol odporúčaný homeoffice?
  1. Pavol Koprda: Očkovacie hoaxy Ľuboša Blahu odstránil Facebook 16 879
  2. Radovan Kazda: TOP 7 dôvodov, prečo 500 miliónov pre seniorov nie je dobrý nápad 5 315
  3. Tomáš Sedliačik: Ako sa baviť s konšpirátorom 4 879
  4. Martin Greguš: Istropolis zbúrajú...starosta Kusý obrátil kabát...Je to vôbec možné? Architekt a primátor Vallo mlčí... 4 734
  5. Mišo Šesták: V duši sedliaka žije pohanský duch 4 498
  6. Zuzana Rattajová: Juraj Droba, dnes si opustil ľudí 4 375
  7. Tereza Krajčová: Paríž: Mesto dychberúcej architektúry a nestarnúceho umenia 3 703
  8. Věra Tepličková: Je Igor nenormálny, alebo si iba vychutnávame dôsledky rozhodnutí primitívneho národa? 3 357
  1. Pavol Koprda: Očkovacie hoaxy Ľuboša Blahu odstránil Facebook
  2. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529?
  3. Juraj Hipš: Zvýšenie platov učiteľov na hygienické minimum nezvýši kvalitu vzdelávania, tvrdí analytik.
  4. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 3: Viem vyhrať, aj keď mi rozdali horšie karty, ako ostatným
  5. Juraj Hipš: Prorektor UK: Novelu treba stiahnuť a začať na nej pracovať odznova
  6. Karolína Farská: Dokedy bude koalícia fackovacím panákom Sme rodina?
  7. Juraj Hipš: Učiteľ Čapek: Niektorí učitelia sú machri. Od hodín svojho syna som sa skoro nevedel odlepiť
  8. Milota Sidorová: Pokrivené dáta vytláčajú ženy z pozornosti. Takto to môžeme zmeniť
Skryť Zatvoriť reklamu