SME
Pondelok, 17. máj, 2021 | Meniny má GizelaKrížovkyKrížovky

Na Slovensko prichádza prvý ekologický kamión na čistú bionaftu

Takáto doprava by mohla výrazne pomôcť znížiť celkové emisie skleníkových plynov.

Na Slovensko prišiel prvý ekologický kamión na bionaftu.Na Slovensko prišiel prvý ekologický kamión na bionaftu. (Zdroj: SITA)

BRATISLAVA. Prevádzku nákladného vozidla Scania na 100-percentnú bionaftu s nulovou produkciou skleníkových plynov spúšťa slovenský autodopravca Yellow Express. Takáto nákladná doprava by mohla výrazne pomôcť znížiť celkové emisie skleníkových plynov z dopravy.

Ako uviedol na dnešnej tlačovej besede generálny riaditeľ Yellow Express Pavol Piešťanský, projektom Biojazda.sk chcú dokázať, že práve táto alternatíva je efektívna a vhodná aj pre slovenské cesty a vďaka produkcii biopalív na Slovensku môže byť zavedená okamžite.

Skryť Vypnúť reklamu

Skúšali rôzne alternatívy

Doprava je aj na Slovensku jedným z najrýchlejšie rastúcich odvetví, ktoré produkujú veľké emisie. Okamžité riešenia tohto problému hľadá nielen vláda a samosprávy, ale aj autodopravcovia.

Dopravná spoločnosť Yellow Express už dlhšie skúša možnosti ako ozelenieť svoj vozový park. Kamión, špeciálne upravený pre jazdu na čistú bionaftu B100, doviezla od výrobcu zo Švédska, ktoré podobnú formu nízko-emisnej dopravy úspešne aplikovalo nielen v nákladnej doprave, ale aj v MHD v Štokholme.

V rámci možností nefosílnej dopravy sa neustále hľadá kompromis medzi efektívnou redukciou emisií a ekonomickosťou a funkčnosťou prevádzky.

„Skúšali sme rôzne alternatívy, napríklad aj LNG, ale vzhľadom na málo rozvinutú infraštruktúru na čerpacích staniciach sme to pozastavili. Palivo B100 sa javí nielen ako najschodnejšia cesta k plneniu záväzkov Slovenska v oblasti obnoviteľných zdrojov energie v doprave, ale aj ako biznisovo a logisticky vyspelá,“ tvrdí Pavol Piešťanský.

Skryť Vypnúť reklamu

Stopercentné biopalivo zatiaľ neponúkame

Aj keď bionafta je povinne primiešavaná v pomere 6,9 percenta do fosílnej nafty a dostupná na čerpacích staniciach, 100-percentné biopalivo sa tam zatiaľ natankovať nedá.

Ak sa biojazdou dokáže funkčnosť riešenia a štát vytvorí ekonomicky vhodné podmienky, môže to presvedčiť podľa Radoslava Jonáša, špecialistu biopalivárskych závodov v Leopoldove zo skupiny Envien Group, aj ďalších autodopravcov. Pridanie tankovacej pištole pre B100 na existujúcich čerpacích staniciach sa stane žiadaným a jednoduchším riešením než budovanie nových špecializovaných staníc pre iné alternatívy.

„Jazdou na čistú bionaftu očakávame zníženie emisií skleníkových plynov priamo z motora o 100 percent a pri celom životnom cykle paliva o 60 až 90 percent. To je zásadný rozdiel voči niektorým iným alternatívnym pohonom, kde sa táto metodika emisií z celého životného cyklu dodnes nepoužíva,“ vysvetľuje Pavol Piešťanský.

Skryť Vypnúť reklamu

Práve vďaka započítavaniu emisií z celého cyklu platí podľa neho tvrdenie, že počas jazdy kamión nevyprodukuje žiadne emisie skleníkových plynov. Oproti tomu naftový kamión po prejdení 1 kilometra vypustí až 0,76 kg skleníkových plynov.

Nezastupiteľná úloha biopalív

Združenie pre výrobu a využitie biopalív vidí nezastupiteľnú úlohu biopalív na ceste za európskym klimatickým cieľom.

Člen združenia Martin Šácha dodáva, že ak berieme do úvahy obnoviteľný podiel v elektrickej energii, možnosti elektromobility a vodíka v doprave do roku 2030, Slovensko nevie bez výrazne vyššieho podielu biopalív v doprave splniť svoj záväzok 14 percent obnoviteľných zdrojov energie v roku 2030.

Spustenie prevádzky vozidla na 100-percentný biopalivový pohon ZVVB víta, keďže takýto projekt môže ukázať, že dosahovanie stanovenej úspory CO2 je možné už teraz.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. 5 spôsobov, ako Wi-Fi 6 pomáha biznisu
  2. Príbehy investorov: Na čo si dávať pozor?
  3. Tepelnou izoláciou POLYFORM pohodlne ušetríte náklady
  4. Televízory budúcnosti: Keď sa skĺbi umenie so sci-fi
  5. Po mesiacoch konečne jazdia na nových autách
  6. Začala sezóna bicyklov aj ich zlodejov: Dajte si na svoj pozor!
  7. Viete, ako dlho trvá stiahnuť 3 GB v 5G sieti?
  8. Tajná komunita, v ktorej nakupujete so zľavami až do 80%
  9. Ako môžu deti stráviť zmysluplný čas s modernými technológiami?
  10. Aká je pravda o francúzskych autách?
  1. Začala sezóna bicyklov aj ich zlodejov: Dajte si na svoj pozor!
  2. Ceny nehnuteľností stále rastú. Je čas investovať
  3. 5 spôsobov, ako Wi-Fi 6 pomáha biznisu
  4. Bakalárske študijné programy na FVT
  5. Ako správne nalepiť obklady v kúpeľni?
  6. McDonald’s spustil službu McDelivery už aj v Prešove
  7. Slovak model of the short - time work (Kurzarbeit)
  8. Po mesiacoch konečne jazdia na nových autách
  9. Ako môžu deti stráviť zmysluplný čas s modernými technológiami?
  10. Viete, ako dlho trvá stiahnuť 3 GB v 5G sieti?
  1. Tajná komunita, v ktorej nakupujete so zľavami až do 80% 11 898
  2. Vyhrajú elektromobily, autá na vodík alebo hybridy? 11 801
  3. Hokejové hviezdy v biznise nezažiarili. Až na jednu výnimku 9 459
  4. Praktické rady, ako zmierniť prejavy alergií. Kľúčom je interiér 9 202
  5. Slnkom zaliate pláže Južného Cypru sú len jedným z lákadiel 8 247
  6. Boj Grékov za slobodu prebudil solidaritu v celej Európe 8 134
  7. Portfólio manažér: Čaká nás dobré obdobie pre ekonomiku 7 591
  8. Klus, Pirošíková, Bošňák dnes o 17.00 o slobode cestovania 7 454
  9. Nákupy, ktoré rozbúchajú srdce v nákupnom centre Novum Prešov 6 713
  10. Riešenie emisií v cestnej doprave, ktoré môže fungovať okamžite 5 614
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Ešte stále ide o pandémiu, hovorí matematik.

5 h
Obec zaplavila voda.

Radiša zaplavila v Bánovciach ulice.

2 h
Peter Sagan v 10. etape na Giro d'Italia 2021.

Sagan je lídrom bodovacej súťaže.

2 h
Komentár Zuzany Kepplovej

S fotkou Pčolinského v peňaženke

Zuzana Kepplová.

Ako sa Kollár stal ľudskoprávnym aktivistom proti Kolíkovej.

6 h

Neprehliadnite tiež

Negatívny vplyv koronakrízy by mohol prekonať už v tomto roku.

6m
Predseda Rady pre rozpočtovú zodpovednosť (RRZ) Ján Tóth.

Vláda by podľa rady mala čo najskôr pripraviť plán ozdravovania verejných financií.

10m
Zakladateľ Svetového ekonomického fóra Klaus Schwab.

Problém bol nájsť termín aj miesto.

1 h
Ilustračné foto

Aj keď väčšina Talianov preferuje dovolenku pri mori, záujem je aj o malé dediny na vidieku a v horách.

2 h