SME
Štvrtok, 2. december, 2021 | Meniny má BibiánaKrížovkyKrížovky

Uviaznutá loď v Suezskom prieplave sťažila už aj tak zložitú situáciu v distribúcii

Zotavovanie ekonomiky prudko zvýšilo dopyt.

Obrovská loď uviazla v utorok. Obrovská loď uviazla v utorok. (Zdroj: TASR/AP)

SINGAPUR. Uviaznutá kontajnerová loď Ever Given v Suezskom prieplave ešte sťaží už aj tak zložitú situáciu v globálnych dodávateľských reťazcoch, domnievajú sa analytici agentúry Moody's. Tie už pred haváriou výrazne zaťažovalo rýchle zotavovanie ekonomickej aktivity.

Celkovo 400 metrov dlhá loď Ever Given, ktorá bola na ceste z Číny do Rotterdamu, narazila v dôsledku nepriaznivého počasia v utorok v Suezskom prieplave na plytčinu.

Odvtedy blokuje prepravu na najkratšej lodnej trase medzi Európou a Áziou. Na vytiahnutí uviaznutej lode sa stále pracuje, experti však nevylučujú, že to môže trvať aj týždne.

Skryť Vypnúť reklamu

Najhorší možný čas

Prieplav ročne zabezpečuje zhruba 30 % globálnej kontajnerovej prepravy. Podľa údajov egyptských úradov ho za toto obdobie využije minimálne 18 000 lodí.

K nehode došlo v situácii, keď sa prudko zvyšuje dopyt po tovaroch, ktorých dodávky v minulom období obmedzila pandémia nového koronavírusu. Dopyt rastie zo strany firiem aj spotrebiteľov, pričom kapacita kontajnerovej prepravy je obmedzená.

Práve vlani Čína predbehla Spojené štáty v rebríčku najväčších obchodných partnerov Európy. Význam Suezského prieplavu ako najkratšej lodnej cesty na prepravu tovarov medzi Európou a Áziou tak ešte vzrástol.

"Za týchto okolností sú dodávateľské reťazce citlivé na akýkoľvek, aj najmenší externý problém. K nehode tak nemohlo dôjsť v horšom čase," uviedli analytici.

Skryť Vypnúť reklamu

Zablokovanie Suezského prieplavu predlžuje nielen dodávku tovarov do Európy, ale aj návrat prázdnych kontajnerov do Ázie, čo opäť predĺži čas na ďalšie dodávky smerom do Európy. Už aj pred nehodou lode Ever Given spôsoboval vysoký rast dopytu po tovaroch problém s lodnými kontajnermi.

Obchádzka okolo Afriky

Súvisiaci článok Pokus uvoľniť uviaznutú loď v Suezskom prieplave nevyšiel Čítajte 

Situácia je nepriaznivá aj pre amerických dovozcov spotrebného tovaru z Indie a juhovýchodnej Ázie, ktorí preferujú prepravu tovarov cez Suezský prieplav, dodali analytici.

Lode teraz budú musieť podľa všetkého využívať dlhšiu trasu okolo Mysu dobrej nádeje na juhu Afriky. Táto cesta však predĺži dodávku tovarov o sedem až 10 dní.

To zvýši náklady, pričom podľa analytikov ratingovej agentúry Moody's tento vývoj zasiahne najmä európsky spracovateľský priemysel a výrobu automobilov.

Skryť Vypnúť reklamu

Je to preto, pretože pri výrobe využívajú systém just-in-time, čo znamená, že zásoby nevyhnutných komponentov majú iba na krátke obdobie, než dostanú ďalšie od výrobcov z Ázie.

"Ak by sa aj súčasná situácia v prieplave vyriešila rýchlo, meškaniu dodávok sa vyhnúť nedá," dodali analytici.

Nahradiť Suezský prieplav a lodnú prepravu leteckou alebo železničnou nie je jednoduché. Nákladná letecká preprava je v dôsledku pandémiou spôsobených komplikácií v leteckom sektore vyťažená na maximum a železničná preprava medzi Čínou a Európou je limitovaná a aj v jej prípade dosahuje takmer maximálnu kapacitu.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Vieme čo je úspech. Pomôžeme ho dosiahnuť aj vám
  2. Tento rok turizmu neprial
  3. 8 skutočných celebrít. Tieto mozgy ovplyvňujú, ako budeme žiť
  4. Ako vychovávať deti aby boli odolnejšie
  5. So Sovietskym zväzom na večné časy? Pozrite sa ako padá kolos
  6. Petra Vlhová: Prvýkrát v živote som urobila veľké rozhodnutie
  7. Výhody najväčšej obchodnej siete objavuje aj verejný sektor
  8. PRIESKUM: Slováci prezradili, čo by mal spĺňať dokonalý smartfón
  9. Na nové auto sa neoplatí čakať. Trhu kraľujú jazdené
  10. Spokojnosť je daná geneticky. Dá sa však zmeniť
  1. Aj mikulášske balíčku môžu byť zdravé. Zistite ako na to.
  2. 365.bank sa stala bankou roka na Slovensku
  3. 100% ovocné šťavy pod lupou – Prečo sa ich oplatí konzumovať?
  4. Tento výťah si poradí aj s tým najužším schodiskom
  5. Ako vychovávať deti aby boli odolnejšie
  6. Tento rok turizmu neprial
  7. So Sovietskym zväzom na večné časy? Pozrite sa ako padá kolos
  8. Stropný zdvihák zlepší život všetkým imobilným ľuďom
  9. Zázračné účinky Arónie na zdravie
  10. Petra Vlhová: Prvýkrát v živote som urobila veľké rozhodnutie
  1. Odsťahovali sa na lazy i do dodávky. Ako sa tam žije? 16 743
  2. Spokojnosť je daná geneticky. Dá sa však zmeniť 15 906
  3. 8 skutočných celebrít. Tieto mozgy ovplyvňujú, ako budeme žiť 12 809
  4. Petra Vlhová: Prvýkrát v živote som urobila veľké rozhodnutie 8 435
  5. Pohľad do histórie. Kedy sme sa mali lepšie ako dnes? 7 697
  6. Ako si zvýšiť penziu aj s priemerným platom? 5 832
  7. Strava ani spánok nie sú dôležité, ak pri tom dýchame zlý vzduch 5 751
  8. ARÓNIA - najsilnejšia prírodná prevencia proti koronavírusu 4 855
  9. So Sovietskym zväzom na večné časy? Pozrite sa ako padá kolos 2 268
  10. Vianočné nákupy bez stresu? Pozrite sa, či na to idete správne 2 224
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Rozhodovanie o tom koho zdravotníci pripoja k umelej pľúcnej ventilácii sa riadi presne stanovenými kritériami.

Očkovaní pacienti majú ľahšie priebehy covidu.


30. nov
Marian Kočner je už odsúdený na 19 rokov za zmenky.

Za zmenky pred tým dostal 19 rokov.


48m

Neprehliadnite tiež

Šéf Fedu Jerome Powell.

USA signalizoval sprísnenie podmienok pre poskytovanie úverov.


SITA 22m
Článok batérie spoločnosti InoBat.

Linka by mala byť uvedená do prevádzky do konca budúceho roka.


TASR 28m
Ruský prezident Vladimir Putin.

Putin označil zrýchľovanie inflácie za "vážny problém."


TASR 37m

Dodaných by malo byť 40 kusov nových vozidiel.


TASR 46m

Blogy SME

  1. Tomáš Tenczer: Prečo šéfovia neznášajú home office
  2. INEKO: Vďaka biosimilárnym liekom Slovensko ušetrí 32 miliónov eur ročne
  3. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí
  4. Jiří Ščobák: Na změnu zdravotní pojišťovny už zbývá jen pár dní
  5. Ústav aplikovanej psychológie FSEV UK: Medzipohlavné rozdiely v deľbe práce
  6. Miroslav Pollák: Utečenci a „ekonomickí migranti“
  7. Milan Kuruc: Čomu pomohol odporúčaný homeoffice?
  8. Inštitút strategických politík: Ničivá druhá vlna COVID-19 v Indii môže predznamenať úpadok Módího moci
  1. Pavol Koprda: Očkovacie hoaxy Ľuboša Blahu odstránil Facebook 11 043
  2. Radovan Kazda: Poslanec Blaha a jeho fašisti 9 706
  3. Jozef Sitko: Pani prezidentka, jej priateľ a jej exporadca Leško 7 991
  4. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529? 5 063
  5. Tomáš Sedliačik: Ako sa baviť s konšpirátorom 4 644
  6. Jozef Drahovský: Zákon o bočnom odstupe medzi vozidlom a cyklistom dopadol ako na Slovensku 4 627
  7. Radovan Kazda: TOP 7 dôvodov, prečo 500 miliónov pre seniorov nie je dobrý nápad 4 502
  8. Věra Tepličková: Ako chutí moc alebo Ak budeme dobrí, dostaneme limetku 4 117
  1. Pavol Koprda: Očkovacie hoaxy Ľuboša Blahu odstránil Facebook
  2. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529?
  3. Juraj Hipš: Zvýšenie platov učiteľov na hygienické minimum nezvýši kvalitu vzdelávania, tvrdí analytik.
  4. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 3: Viem vyhrať, aj keď mi rozdali horšie karty, ako ostatným
  5. Karolína Farská: Dokedy bude koalícia fackovacím panákom Sme rodina?
  6. Juraj Hipš: Prorektor UK: Novelu treba stiahnuť a začať na nej pracovať odznova
  7. Juraj Hipš: Učiteľ Čapek: Niektorí učitelia sú machri. Od hodín svojho syna som sa skoro nevedel odlepiť
  8. Milota Sidorová: Pokrivené dáta vytláčajú ženy z pozornosti. Takto to môžeme zmeniť
Skryť Zatvoriť reklamu