SME
Nedeľa, 11. apríl, 2021 | Meniny má JúliusKrížovkyKrížovky

Uviaznutá loď v Suezskom prieplave sťažila už aj tak zložitú situáciu v distribúcii

Zotavovanie ekonomiky prudko zvýšilo dopyt.

Obrovská loď uviazla v utorok. Obrovská loď uviazla v utorok. (Zdroj: TASR/AP)

SINGAPUR. Uviaznutá kontajnerová loď Ever Given v Suezskom prieplave ešte sťaží už aj tak zložitú situáciu v globálnych dodávateľských reťazcoch, domnievajú sa analytici agentúry Moody's. Tie už pred haváriou výrazne zaťažovalo rýchle zotavovanie ekonomickej aktivity.

Celkovo 400 metrov dlhá loď Ever Given, ktorá bola na ceste z Číny do Rotterdamu, narazila v dôsledku nepriaznivého počasia v utorok v Suezskom prieplave na plytčinu.

Odvtedy blokuje prepravu na najkratšej lodnej trase medzi Európou a Áziou. Na vytiahnutí uviaznutej lode sa stále pracuje, experti však nevylučujú, že to môže trvať aj týždne.

Skryť Vypnúť reklamu

Najhorší možný čas

Prieplav ročne zabezpečuje zhruba 30 % globálnej kontajnerovej prepravy. Podľa údajov egyptských úradov ho za toto obdobie využije minimálne 18 000 lodí.

K nehode došlo v situácii, keď sa prudko zvyšuje dopyt po tovaroch, ktorých dodávky v minulom období obmedzila pandémia nového koronavírusu. Dopyt rastie zo strany firiem aj spotrebiteľov, pričom kapacita kontajnerovej prepravy je obmedzená.

Práve vlani Čína predbehla Spojené štáty v rebríčku najväčších obchodných partnerov Európy. Význam Suezského prieplavu ako najkratšej lodnej cesty na prepravu tovarov medzi Európou a Áziou tak ešte vzrástol.

"Za týchto okolností sú dodávateľské reťazce citlivé na akýkoľvek, aj najmenší externý problém. K nehode tak nemohlo dôjsť v horšom čase," uviedli analytici.

Skryť Vypnúť reklamu

Zablokovanie Suezského prieplavu predlžuje nielen dodávku tovarov do Európy, ale aj návrat prázdnych kontajnerov do Ázie, čo opäť predĺži čas na ďalšie dodávky smerom do Európy. Už aj pred nehodou lode Ever Given spôsoboval vysoký rast dopytu po tovaroch problém s lodnými kontajnermi.

Obchádzka okolo Afriky

Súvisiaci článok Pokus uvoľniť uviaznutú loď v Suezskom prieplave nevyšiel Čítajte 

Situácia je nepriaznivá aj pre amerických dovozcov spotrebného tovaru z Indie a juhovýchodnej Ázie, ktorí preferujú prepravu tovarov cez Suezský prieplav, dodali analytici.

Lode teraz budú musieť podľa všetkého využívať dlhšiu trasu okolo Mysu dobrej nádeje na juhu Afriky. Táto cesta však predĺži dodávku tovarov o sedem až 10 dní.

To zvýši náklady, pričom podľa analytikov ratingovej agentúry Moody's tento vývoj zasiahne najmä európsky spracovateľský priemysel a výrobu automobilov.

Skryť Vypnúť reklamu

Je to preto, pretože pri výrobe využívajú systém just-in-time, čo znamená, že zásoby nevyhnutných komponentov majú iba na krátke obdobie, než dostanú ďalšie od výrobcov z Ázie.

"Ak by sa aj súčasná situácia v prieplave vyriešila rýchlo, meškaniu dodávok sa vyhnúť nedá," dodali analytici.

Nahradiť Suezský prieplav a lodnú prepravu leteckou alebo železničnou nie je jednoduché. Nákladná letecká preprava je v dôsledku pandémiou spôsobených komplikácií v leteckom sektore vyťažená na maximum a železničná preprava medzi Čínou a Európou je limitovaná a aj v jej prípade dosahuje takmer maximálnu kapacitu.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Leto na ostrove Malta: desať najkrajších miest
  2. Pán Králiček: Aj keď predávate „len“ kávu, musíte inovovať
  3. Nové medzinárodné príležitosti vo vzdelávaní 2021 – 2027
  4. Pomoc z prírody pri infekcii covid-19
  5. Výber žiarovky môže mať vplyv na celkové zdravie
  6. Novinka, ktorá sa neodmieta: Niké predstavuje Bonus bez limitu
  7. Krvou a železom: Ako Bismarck pred 150 rokmi zjednotil Nemecko
  8. Ako zasiahnu zmeny vo svete pneumatík bežných vodičov?
  9. Úspech predali Američanom. Ako sa zrodil slovenský 3D sen?
  10. Veľkonočné inšpirácie, rozhovor so Zuzanou Šebovou
  1. Virtuálny Suptech workshop o Blockchain technológiách
  2. Ranný rituál plný zdravia pre celú rodinu
  3. Koľko ovocia by ste mali denne zjesť? Máme odpoveď
  4. Wüstenrot poisťovňa dosiahla čistý zisk 1,8 milióna eur
  5. Leto na ostrove Malta: desať najkrajších miest
  6. Skúšanie a monitorovanie technických systémov na FVT
  7. Prekonalo Vaše dieťa COVID-19?
  8. Za 16 rokov pomohli Prešovskému kraju získať milióny eur
  9. Slovník investora 04: Kto môže investovať
  10. Na čo si dať pozor pri zateplení fasády
  1. Telefóny čaká zásadná zmena. Z dnešných nezostane takmer nič 28 560
  2. Slovákom hrozia malé dôchodky. V čom je problém? 27 772
  3. Ako zasiahnu zmeny vo svete pneumatík bežných vodičov? 23 264
  4. Úspech predali Američanom. Ako sa zrodil slovenský 3D sen? 21 725
  5. Veľkonočné inšpirácie, rozhovor so Zuzanou Šebovou 14 727
  6. Krvou a železom: Ako Bismarck pred 150 rokmi zjednotil Nemecko 14 530
  7. Plánujete dovolenku na leto? Toto sú najkrajšie pláže Turecka 11 503
  8. Leto na ostrove Malta: desať najkrajších miest 9 164
  9. Aj sladkosti môžu byť zdravé. Viete, ako ich spoznáte? 8 708
  10. Výber žiarovky môže mať vplyv na celkové zdravie 6 892
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Prieskum preferencií: Apríl 2021.

Pozrite si najnovší prieskum preferencií politických strán.

2 h
Zatvorená predajňa obuvi v nákupnom centre.

PCR testy na Slovensku odhalili viac ako 371-tisíc nakazených koronavírusom. Pandémia Covid-19 si vyžiadala 10 565 obetí.

10 h
Maďarský minister zahraničných vecí Péter Szijjártó (vpravo) a slovenský podpredseda vlády a minister financií Igor Matovič.

Ak chce niekto viac vakcín, ide do Bruselu a nie do Moskvy.

6 h
Ilustračné foto.

Pozrite si dokument o oceánoch. Ľudstvo je to posledné, čo sa môže na niečo sťažovať.

9. apr

Neprehliadnite tiež

Hlavné mesto Bratislava.

Zamestnanci dopravných podnikov v Bratislave a Košiciach vyhlásili na pondelok výstražný štrajk.

29m

Zvyšovanie cien je reakciou výrobcov na zvyšujúce sa náklady vstupujúce do výroby.

2 h
Traktor na poli v blízkosti Trnavy.

Poľnohospodári začali na juhozápade pociťovať mierne sucho.

5 h
Ilustračné foto.

V prvom štvrťroku zbankrotovalo 1 250 obyvateľov Slovenska.

6 h