SME
Sobota, 4. december, 2021 | Meniny má Barbora, BarbaraKrížovkyKrížovky

Spory Pekingu a Západu za práva Ujgurov pocítili H&M, Adidas aj Nike

Používatelia sociálnych sietí oznámili, že prestávajú kupovať výrobky týchto značiek.

Ilustračné fotoIlustračné foto (Zdroj: TASR/AP)

PEKING. Výrobcovia športovej obuvi a oblečenia Nike a Adidas sa dostali v týchto dňoch pod paľbu kritiky zo strany čínskych sociálnych médií.

Sú tak ďalšími západnými firmami po švédskej odevnej spoločnosti H&M, na ktorú Peking zaútočil za jej vyjadrenia v súvislosti s pracovnými podmienkami v čínskej provincii Sin-ťiang, kde žije ujgurská menšina.

Napätie medzi Čínou a západnými krajinami za Ujgurov v týchto dňoch vzrástlo, čo zhoršilo situáciu západných odevných značiek v Číne.

Spor o zber bavlny

Pritom napríklad firma H&M vyjadrila svoj postoj v súvislosti s pracovnými podmienkami v provincii Sin-ťiang už v minulom roku, keď oznámila, že je hlboko znepokojená správami o obvineniach z nútenej práce v provincii a že nebude bavlnu z tohto regiónu nakupovať.

Skryť Vypnúť reklamu

Čínske štátne médiá sa však v stredu 24. marca k vyjadreniam firmy opäť vrátili, čo následne vyvolalo ostré reakcie používateľov sociálnych sietí.

H&M síce uviedla, že rešpektuje svojich čínskych zákazníkov a chce pokračovať v investíciách na tomto trhu, už vo štvrtok ráno však na mapovej aplikácii Baidu nebolo možné nájsť pri hľadaní obchodov H&M žiadny výsledok. Rovnaké to bolo aj pri vyhľadávaní v rámci čínskeho online obchodu Tmall.

Súvisiaci článok Únia uvalila sankcie, ktoré trestajú Číňanov za zásahy proti ujgurskej menšine Čítajte 

Ako uviedla agentúra Reuters, vyhlásenie H&M z minulého roka sa riešilo aj na brífingu čínskeho ministerstva zahraničných vecí.

Na otázku médií, aký je postoj vlády k vyjadreniu H&M, hovorkyňa ministerstva Chua Čchun-jing ukázala médiám fotografiu Američanov čiernej pleti zbierajúcich bavlnu s tým, že to v USA boli čierni otroci nútení pracovať na bavlníkových poliach.

Skryť Vypnúť reklamu

Potom ukázala fotografiu s poliami v provincii Sin-ťiang a vyhlásila, že "vyše 40 percent bavlny v provincii sa zbiera mechanicky, takže údajná nútená práca tam neexistuje".

Výzva na odchod Adidasu z trhu

Číňania však nezostali iba pri H&M. Spor sa následne preniesol aj na Adidas a Nike, keď po švédskej firme niektorí používatelia sociálnych sietí oznámili, že prestávajú kupovať výrobky týchto značiek a namiesto nich budú podporovať lokálne značky ako Li Ning a Anta.

Adidas a Nike sú totiž spolu s H&M či japonskou firmou Fast Retailing členmi skupiny Better Cotton Initiative (BCI), ktorá podporuje udržateľnú produkciu bavlny.

BCI v októbri minulého roka oznámila, že na sezónu 2020/2021 pozastavuje platnosť povolenia na odber bavlny z regiónu Sin-ťiang. Ako dôvod uviedla obavy z porušovania ľudských práv.

Skryť Vypnúť reklamu

"Ak bojkotujete bavlnu z regiónu Sin-ťiang, my budeme bojkotovať vaše výrobky," znel odkaz pre Adidas na internete. Firma bola zároveň vyzvaná, aby buď vystúpila z BCI, alebo z Číny odišla. Adidas ani Nike sa k tomu nevyjadrili.

Medzitým štátny denník Global Times zverejnil, že španielsky Inditex, vlastník značky Zara, "potichu odstránil" svoje vyhlásenie k situácii v provincii Sin-ťiang zo svojej stránky v anglickej a španielskej mutácii. Firma na to nereagovala.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Tento rok turizmu neprial
  2. Dobrá receptúra musí mať „oko draka“
  3. Brazílska fintechová banka Nubank vstupuje na Wall Street
  4. Opäť sme na dobrej vlne
  5. Ako sa vyrába nealkoholické pivo? Kvalitou nezaostáva za bežným
  6. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami
  7. So Sovietskym zväzom na večné časy? Pozrite sa ako padá kolos
  8. Petra Vlhová: Prvýkrát v živote som urobila veľké rozhodnutie
  9. PRIESKUM: Slováci prezradili, čo by mal spĺňať dokonalý smartfón
  10. Výhody najväčšej obchodnej siete objavuje aj verejný sektor
  1. Dobrá receptúra musí mať „oko draka“
  2. Ako uľahčiť opatrovanie seniorov doma
  3. Brazílska fintechová banka Nubank vstupuje na Wall Street
  4. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami
  5. Ako sa vyrába nealkoholické pivo? Kvalitou nezaostáva za bežným
  6. Opäť sme na dobrej vlne
  7. Aj mikulášske balíčku môžu byť zdravé. Zistite ako na to.
  8. 365.bank sa stala bankou roka na Slovensku
  9. 100% ovocné šťavy pod lupou – Prečo sa ich oplatí konzumovať?
  10. Tento výťah si poradí aj s tým najužším schodiskom
  1. Spokojnosť je daná geneticky. Dá sa však zmeniť 17 138
  2. Petra Vlhová: Prvýkrát v živote som urobila veľké rozhodnutie 12 094
  3. Pohľad do histórie. Kedy sme sa mali lepšie ako dnes? 7 798
  4. So Sovietskym zväzom na večné časy? Pozrite sa ako padá kolos 7 458
  5. Strava ani spánok nie sú dôležité, ak pri tom dýchame zlý vzduch 5 813
  6. 8 skutočných celebrít. Tieto mozgy ovplyvňujú, ako budeme žiť 5 632
  7. Odsťahovali sa na lazy i do dodávky. Ako sa tam žije? 4 001
  8. Ako si zvýšiť penziu aj s priemerným platom? 3 770
  9. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami 3 246
  10. Na nové auto sa neoplatí čakať. Trhu kraľujú jazdené 2 925
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Minister financií Igor Matovič predstavuje svoj návrh dávať 500-eurové poukazy ľuďom nad 60 rokov za to, že sa dajú zaočkovať proti ochoreniu Covid-19.

Ekonómovia odhadujú, že poukážka priláka len asi stotisíc ľudí.


8 h
Peter Schutz.

Zo slovenských verejných peňazí robí bankomat samotná žaba na prameni.


10 h
Víkendový výber SME

Pravidelná dávka víkendového čítania.


3 h
Obchod Pepco v Bratislave. (ilustračné foto)

Milan Drahoš o nejednoznačnosti lockdownu i útokoch na zamestnancov.


12 h

Neprehliadnite tiež

Logo podcastu Dobré ráno.

V čom sa líšia kávy z malých plantáží a ako začať objavovať chute v káve.


a 1 ďalší 3 h
Christina Lagardeová, šéfka Európskej centrálnej banky.

Šéfka banky Lagardeová očakáva, že inflácia v budúcom roku poľaví.


SITA 6 h
Ilustračná fotografia.

Za zrušenie jedno a dvojcentových mincí sa vyslovilo 65 percent opýtaných Európanov.


SITA 8 h

Blogy SME

  1. Tomáš Tenczer: Prečo šéfovia neznášajú home office
  2. INEKO: Vďaka biosimilárnym liekom Slovensko ušetrí 32 miliónov eur ročne
  3. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí
  4. Jiří Ščobák: Na změnu zdravotní pojišťovny už zbývá jen pár dní
  5. Ústav aplikovanej psychológie FSEV UK: Medzipohlavné rozdiely v deľbe práce
  6. Miroslav Pollák: Utečenci a „ekonomickí migranti“
  7. Inštitút strategických politík: Ničivá druhá vlna COVID-19 v Indii môže predznamenať úpadok Módího moci
  8. Milan Kuruc: Čomu pomohol odporúčaný homeoffice?
  1. Pavol Koprda: Očkovacie hoaxy Ľuboša Blahu odstránil Facebook 14 926
  2. Radovan Kazda: TOP 7 dôvodov, prečo 500 miliónov pre seniorov nie je dobrý nápad 4 977
  3. Radovan Kazda: Poslanec Blaha a jeho fašisti 4 789
  4. Tomáš Sedliačik: Ako sa baviť s konšpirátorom 4 778
  5. Martin Greguš: Istropolis zbúrajú...starosta Kusý obrátil kabát...Je to vôbec možné? Architekt a primátor Vallo mlčí... 4 615
  6. Jozef Drahovský: Zákon o bočnom odstupe medzi vozidlom a cyklistom dopadol ako na Slovensku 4 582
  7. Zuzana Rattajová: Juraj Droba, dnes si opustil ľudí 4 244
  8. Vanda Tuchyňová: Z POD ZADKU“ NÁM BERÚ VLASTNÉ POZEMKY, ROZOBERAJÚ MAJETOK ŽILINY A MESTO SA LEN PRIZERÁ ! 3 399
  1. Pavol Koprda: Očkovacie hoaxy Ľuboša Blahu odstránil Facebook
  2. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529?
  3. Juraj Hipš: Zvýšenie platov učiteľov na hygienické minimum nezvýši kvalitu vzdelávania, tvrdí analytik.
  4. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 3: Viem vyhrať, aj keď mi rozdali horšie karty, ako ostatným
  5. Juraj Hipš: Prorektor UK: Novelu treba stiahnuť a začať na nej pracovať odznova
  6. Karolína Farská: Dokedy bude koalícia fackovacím panákom Sme rodina?
  7. Juraj Hipš: Učiteľ Čapek: Niektorí učitelia sú machri. Od hodín svojho syna som sa skoro nevedel odlepiť
  8. Milota Sidorová: Pokrivené dáta vytláčajú ženy z pozornosti. Takto to môžeme zmeniť
Skryť Zatvoriť reklamu