SME
Nedeľa, 20. jún, 2021 | Meniny má ValériaKrížovkyKrížovky
INZERCIA

Spoliehať sa len na výrobu v Ázii vedie k technologickému dlhu

Dôležitý je vývoj vlastných výrobných technológií.

(Zdroj: Foxconn Slovakia)

Aj keď výroba televízorov ostáva nosným programom spoločnosti Foxconn Slovakia v Nitre, jej ambíciou je presadiť sa aj v iných odvetviach. PETER HRČKA, výkonný riaditeľ spoločnosti Foxconn Slovakia, vidí najväčšiu príležitosť v automobilovom priemysle, konkrétne v prechode na elektromobilitu.

Čo znamená, že Foxconn Slovakia nie je len výrobným závodom, ale Smart Factory?

Nie sme len výrobca, ktorý vyrobí produkt podľa zadania na čas a v požadovanej kvalite a cene. Sme partner, ktorý úzko spolupracuje so zákazníkom. Participujeme na vývoji produktu s cieľom dosiahnuť čo najvyššiu efektivitu a zároveň optimálne náklady na výrobné technológie. Tie vyvíjame sami s ohľadom na nasledujúce generácie produktov a aby sme tak dokázali flexibilne zareagovať na zmeny.

Kedy sa z firmy zameranej na výrobu televízorov stala firma vyrábajúca produkty aj pre iné odvetvia?

Expanziou čínskych značiek televízorov, ktoré sa začali dovážať na európsky trh, ubudlo z koláča európskych výrobcov. Aby sme udržali prácu pre našich ľudí, rozšírili sme produktové portfólio. Začali sme vyrábať set top boxy a hracie konzoly, ktorých počty kusov sa rátali na milióny. Okrem finálnych produktov, naše výrobné kapacity, nakoľko máme najväčšie výrobné kapacity na výrobu plošných spojov v Európskej únii, využívame aj na výrobu komponentov pre rôznych zákazníkov pre rozličné odvetvia. Vyrábame komponenty pre meteorologické sondy, sondy na meranie vlhkosti, komponenty pre nemocničnú techniku, vyrábali sme GPS moduly pre kamióny, ale aj zariadenia ktoré sa využívajú v živočíšnej výrobe. Monitorujú správanie zvierat, aby sa adekvátne optimalizoval proces kŕmenia.

Akým sektorom v súčasnosti dodávate služby a produkty?

Výroba televízorov je stále náš nosný program, ale čoraz viac sa snažíme prejsť aj do iných odvetví, keďže všetka spotrebná elektronika podlieha sezónnosti. Na jar a v letných mesiacoch nie je dopyt, ale v čase Vianoc alebo pri udalostiach, ako sú majstrovstvá sveta vo futbale či olympijské hry, stúpa až trojnásobne. To vyžaduje obrovskú flexibilitu vo výrobných kapacitách a v ľudských zdrojoch. Preto sme začali rozširovať portfólio o zákazníkov a odvetvia s opačnou sezónnosťou alebo väčšou stabilitou dopytu.

Súvisiaci článok Inkubátor technických riešení a inovácií Čítajte 

V ktorých ďalších sektoroch vidíte nové príležitosti pre Foxconn Slovakia?

Najväčšiu príležitosť vidíme v automobilovom priemysle, pretože v Európe je približne 140 fabrík, ktoré vyrábajú osobné autá, a ďalšie stovky fabrík, ktoré im dodávajú komponenty. Z hľadiska logistiky je Slovensko svojou centrálnou polohou veľmi atraktívne. Zhruba 40 percent týchto fabrík je v dosahu jedného dňa cesty autom. Našou hlavnou príležitosťou je však prechod na elektromobilitu. Dramaticky sa mení pomer mechanických a elektronických súčiastok v automobile. Tento trend začal pridávaním asistenčných systémov a multimediálnych aplikácii, avšak pri nasadení elektromotorov tento dopyt rastie exponenciálne. Vďaka našim najväčším výrobným kapacitám na výrobu plošných spojov v EÚ, 25-ročnej skúsenosti s touto technológiu a našej sieti dodávateľov vieme vývoj a výrobu v tejto oblasti posúvať ďalej.

Slovensko malo našliapnuté stať sa svetovou veľmocou vo výrobe televízorov, ale nestalo sa tak. Môže sa to ešte zmeniť?

Tak to už je asi preč. Vidím tu však širší problém. V EÚ sa žiadny výrobca neodhodlal postaviť továrne na panely a takisto tu chýbajú výrobné kapacity na polovodičové súčiastky, lebo by si to vyžadovalo veľké investície. Ale v svetle toho, že televízory sú čoraz tenšie, priviezť panel z Ázie bude stáť čoskoro logisticky rovnako ako poslať hotový televízor. Spoliehať sa však len na výrobu v Ázii nie je dobrá cesta, keďže vedie k stavu, ktorý volám technologický dlh. Digitalizácia a príchod elektromobility zvyšujú dopyt po čipoch, polovodičoch a obrazovkách, či už LCD, alebo skôr OLED. Hotové výrobky síce navrhujeme v EÚ, ale technológie výroby komponentov si dizajnujú výrobcovia v Ázii sami. Sú to veľmi presné technológie so sofistikovanými procesmi, ktoré možno nevieme ani replikovať, respektíve by sme ich museli vymýšľať takmer od nuly v prípade núdze. Bol by som rád, aby si to uvedomila aj EÚ, zamyslela sa nad technologickou samostatnosťou a podporila projekty firiem, ktoré by tu nasadili technológie aj za cenu toho, že by boli dotované. Zabezpečili by nielen nezávislosť, ale aj bezpečnosť. Veď si len pripomeňme čo sa deje ohľadom nasadenia technológií 5G sietí a obava o bezpečnosť dát.

Nakoľko sa darí automatizovať výrobu vo Foxconne v Nitre?

Automatizácia výroby je veľmi závislá od technológie a životného cyklu výrobku. Napríklad pri výrobe dosiek plošných spojov je výroba celá automatizovaná. Dokonca sme si sami navrhli unikátny plne robotický proces testovania, ktorý, podľa mojich informácii, nepoužíva nikto iný na svete. Pri tomto procese je celá výroba takmer bez dotyku ľudskej ruky a to hlavne preto, že súčiastky, ktoré sa osádzajú sú štandardizované. Omnoho komplikovanejšia je robotizácia výroby spotrebnej elektroniky, pretože súčiastky majú väčšinou unikátny tvar alebo balenie. Tam je dôležité spolupracovať s vývojárom produktu a hľadieť najmä do budúcnosti, aby sa investícia vrátila a s minimálnou modifikáciu využila aj v nasledujúcich generáciách produktu.

Ako sa zmenil sektor spotrebnej elektroniky za posledné štvrťstoročie?

Spotrebná elektronika prešla veľkou nielen konštrukčnou zmenou, ale najmä na poli dodávateľského reťazca a logistiky. Pokročila integrácia komponentov, čoho vplyvom sa ich počet pri finálnej montáži znížil. Predovšetkým elektronické súčiastky a integrované obvody. Čo sa týka televízorov, zásadnou zmenou prešla konštrukcia a technológia obrazovky. Pokiaľ sa sklené obrazovky vyrábali v Európe, tak LCD panely, čo je najväčšia a zároveň najdrahšia časť televízora, sa vyrábajú výlučne v Ázii. To úplne zmenilo logistiku a plánovanie. Navyše, keďže výrobné kapacity sú obmedzené, LCD panel sa stal komoditou, kde sa v čase mení jeho cena na základe dopytu. Preto treba sledovať trh a niekedy robiť strategické nákupy, či už pre cenu, alebo pre dostupnosť, keďže lehota dodania môže trvať aj šesť týždňov. Taktiež sa skrátil životný cyklus modelov na jeden rok. Vďaka smart funkciám a vyššiemu rozlíšeniu si televízory vyžadujú viac pamäte a výpočtovej kapacity, a tak modely rýchlo morálne zastarávajú.

Ako vidíte budúcnosť televízorov samých osebe?

Televízor sa skôr posunie do polohy monitora s kvalitným obrazom a zvukom, ktorý sa bude streamovať. Nie však optikou, ale cez 5G internet. Takisto je možné, že preberie na seba aj niektoré socializačné funkcie ako domáci asistent. Čo sa týka rozmerov televízora, tak bude rásť do veľkosti steny v obývačke, čo môže byť približne 65 palcov. Je možné, že takéto televízory sa budú vyrábať lokálne vzhľadom na logistiku a na to, že pôjde o OLED technológiu, ktorá je drahšia. Profesionálne riešenia a veľké zobrazovacie panely sa vydajú asi skôr smerom micro LED, kde sa budú dať modulárne vyskladať rôzne rozmery. Tu sa môže lokálna výroba zmeniť skôr na službu, kde by sa z importovaného polotovaru vyskladal hotový produkt.

Aký vplyv mala alebo má pandémia na elektrotechnický sektor a konkrétne na Foxconn Slovakia?

Pandémia priniesla krátkodobé výpadky vo výrobe súčiastok. Avšak aktuálny výpadok vo výrobe polovodičových komponentoch je už viac o celkovej výrobnej kapacite samej osebe ako o pandémii. Čo sa týka spotrebiteľov, pre obmedzenia mobility sa presunula zábava do domácností, čoho následkom stúpol dopyt po mobilných zariadeniach. Ľudia tiež začali viac pracovať z domu, vďaka čomu narástol dopyt po notebookoch o 20 percent. Takisto nástup elektromobility vytvoril obrovský dopyt.

Aké sú plány spoločnosti Foxconn Slovakia do budúcnosti?

Naše plány sú maximálne využiť naše skúsenosti a technológie v digitálnej dobe, ktorá prichádza. Chceme si udržať stabilného zákazníka – Sony, ktorý je s nami už 25 rokov. Máme však výborný základ na rozšírenie portfólia. Máme skúsenosti, ľudí, overené technológie a kapacity. Potenciál je veľký. Od cloudových riešení cez IoT zariadenia pre smart city až po komponenty pre elektromobilitu. Chceme si túto pozíciu udržať aj do budúcnosti, a preto kontinuálne investujeme do automatizácie a rozvoja našich talentov.

Tento článok vám prináša Foxconn.

Pravidlá spolupráce medzi inzerentmi a redakciou si môžete pozrieť v tomto odkaze.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Blíži sa leto a s ním aj zvýšené utrácanie peňazí našimi deťmi
  2. Dovolenka v Chorvátsku: stavte na overenú a obľúbenú klasiku
  3. Ako sa v lete správne starať o citlivú detskú pokožku?
  4. Crème de la crème po slovensky
  5. Je lepšie zobrať si rozkladateľný obal alebo vytriediť plastový?
  6. Dream job pre programátorov: Silicon Valley na Slovensku
  7. Po Slovensku na motorke
  8. Jablone prinesú ovocie v podobe komfortného bývania
  9. Stačí mi elektromobil? Pozreli sme sa, ako je to s dojazdom
  10. Viete, čo jete, keď si kupujete pečivo dopečené v predajni?
  1. Posledné dni nešťastnej Anny Boleynovej
  2. Čo všetko je potrebné vedieť o ochrane očí počas leta
  3. Granátové jablko prekvapí vás chuťou i aktívnymi látkami
  4. Dovolenka v Chorvátsku: stavte na overenú a obľúbenú klasiku
  5. Ako sa v lete správne starať o citlivú detskú pokožku?
  6. Driverama má strategické partnerstvo s nemeckým Stop + Go
  7. Správna strava po tréningu: Siahnite po 100 % smoothie a šťavách
  8. Zázračná škola so zelenou strechou
  9. Čučoriedky - dokážu ochrániť váš zrak?
  10. Crème de la crème po slovensky
  1. Viete, čo jete, keď si kupujete pečivo dopečené v predajni? 29 016
  2. Stačí mi elektromobil? Pozreli sme sa, ako je to s dojazdom 12 095
  3. Je lepšie zobrať si rozkladateľný obal alebo vytriediť plastový? 7 851
  4. Po Slovensku na motorke 6 521
  5. Desať hotelov v destináciách, ktoré sú toto leto favoritmi 6 411
  6. Sme vodná veľmoc a napriek tomu vody dovážame 6 010
  7. Dovolenka v Chorvátsku: stavte na overenú a obľúbenú klasiku 5 839
  8. Developer Slnečníc postaví bývanie pri lese. S bazénom aj fitkom 5 310
  9. Dream job pre programátorov: Silicon Valley na Slovensku 4 231
  10. Málokto im verí. Prekvapia Slováci na futbalovom EURO 2020? 3 954
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Jaroslav Haščák.

Previedol svoj podiel v Pente. Súvisí to so stíhaním?


17. jún
Tréner Štefan Tarkovič.

Slováci stále môžu postúpiť.


Juraj Berzedi 11 h
Mária Vargová a Andrej Poracký

Násilné deti sú neraz samy obeťami.


18. jún
Izraelský premiér Benjamin Netanjahu máva svojim podporovateľom po zverejnení prvých odhadov v predčasných parlamentných voľbách v Izraeli v centrále jeho strany Jednota (Likud) v  Jeruzaleme v utorok 23. marca 2021.

Proti dlhoročnému premiérovi sa spojili všetci. Krajina však dlho ponesie jeho odkaz.


15. jún

Neprehliadnite tiež

Ilustračná fotografia.

Ďalšie prerušenie výroby čaká aj bratislavský Volkswagen.


SITA 7 h
Austrálsky premiér Scott Morrison na stretnutí lídrov G7.

Vzťahy medzi Austráliou a Čínou eskalujú.


TASR 10 h
Cukor.

Spotreba aj cena cukru rastú.


TASR 15 h
Elektráreň Jaslovské Bohunice.

Pôjde o generálnu odstávku s čiastočnou výmenou paliva v reaktore.


SITA 15 h