SME
Sobota, 17. apríl, 2021 | Meniny má RudolfKrížovkyKrížovky

Väčšina tratí s frekventovanou dopravou potrebuje podľa Doležala komplexnú rekonštrukciu

Ministerstvo dopravy vypracovalo zoznam priorít.

Minister dopravy Andrej Doležal.Minister dopravy Andrej Doležal. (Zdroj: TASR)

BRATISLAVA. Väčšina tratí s frekventovanou dopravou potrebuje do 10 rokov komplexnú rekonštrukciu s orientačnými nákladmi 4 miliardy eur. Ministerstvo dopravy preto vypracovalo zoznam priorít s cieľom podporiť rozvoj a obnovu železničnej infraštruktúry.

Súvisiaci článok Doležal chce v piatok predložiť vláde schému pomoci pre autosektor Čítajte 

Ako vyhlásil v online diskusii minister dopravy Andrej Doležal, priorizácia uľahčí naplánovanie realizácie projektov v súvislosti s ich financovaním z eurofondov alebo zo štátneho rozpočtu.

Podľa ministra bol zoznam projektov obnovy a revitalizácie existujúcej železničnej siete vypracovaný objektívne a transparentne. Zároveň pripomenul, že nielen pri príprave zoznamu, ale aj pri vypracovaní metodiky prípravy priorizácie pomohli analytici Útvaru hodnoty za peniaze (ÚHP) ministerstva financií.

Skryť Vypnúť reklamu

Kľúčovým zdrojom v nasledujúcom období bude podľa Andreja Doležala aj možnosť čerpania zdrojov z plánu obnovy.

Štyri kategórie projektov

Celková identifikovaná požiadavka ŽSR na kapitálové výdavky dosahuje približne 8 miliárd eur do roku 2030, čo zahŕňa revitalizáciu tratí a rozvoj TENT-T koridorov. Vzhľadom na obmedzené finančné zdroje je podľa rezortu dopravy aj Útvaru hodnoty za peniaze potrebná priorizácia projektov.

Projekty zamerané na rozvoj TENT-T koridorov sú naprojektované na približne 5,67 miliardy eur. Projekty sú v zozname rozdelené do 4 kategórií podľa typu intervencie alebo významu. Ide o revitalizáciu tratí v zlom stave, odstraňovanie úzkych miest a diaľkové riadenie dopravy, modernizáciu siete TENT-T. Do štvrtej kategórie patria projekty zamerané na rozvoj, ako napríklad elektrifikácie tratí, zvyšovanie rýchlosti či výstavba nových zastávok.

Skryť Vypnúť reklamu

Dostupné zdroje na rozvoj železničnej infraštruktúry bez nákladov na údržbu do roku 2030 sú približne 0,33 percenta HDP ročne, teda 334 miliónov eur. Zdroje však môžu dosiahnuť aj 0,43 percenta HDP ročne, teda 434 miliónov eur.

„Tento zoznam nám a širokej verejnosti jasne ukazuje, do čoho a koľko peňazí máme v nasledujúcich rokoch investovať tak, aby sme zlepšili stav železničnej infraštruktúry a vďaka tomu presvedčili ľudí, že cestovanie vlakmi je najrýchlejší, najbezpečnejší a najekologickejší spôsob dopravy,” vyhlásil Andrej Doležal.

Dodal, že hlavným cieľom je zabezpečiť taký stav železničnej infraštruktúry, ktorý umožní rýchlu, pravidelnú a bezpečnú prepravu osôb a spoľahlivú prepravu tovarov. Preto musia byť trate v dobrom stave, dostatočne kapacitné a rýchle oproti iným druhom dopravy.

Skryť Vypnúť reklamu

Odporúčajú pripraviť aj rezervné projekty

Výber priorít zohľadňuje kritériá a dopravné hľadisko, stav trate a spoločenský prínos projektov. Nadväzujúci plán realizácie, tzv. Harmonogram, už zohľadní aj pripravenosť projektov, kapacity štátu pripraviť projekty a rozpočtové možnosti.

Analytici odporúčajú pripraviť aj tzv. rezervné projekty pre prípad, že by sa realizácia prioritných projektov zdržala.

Úlohou rezortu dopravy a správcu železničnej infraštruktúry, a to Železníc Slovenskej republiky (ŽSR) je pripraviť a zverejniť záväzný harmonogram a v spolupráci s Ministerstvom financií zabezpečiť potrebné finančné zdroje na jeho realizáciu.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Happy Hour vymysleli námorníci, dnes poteší aj vaše auto
  2. Telefóny čaká zásadná zmena. Z dnešných nezostane takmer nič
  3. Dobrým začiatkom stavby vyriešime veľa budúcich problémov.
  4. Desať obľúbených miest Slovákov na letnú dovolenku v Chorvátsku
  5. Pozor, stravné môže vzbudiť vlnu nevôle vašich zamestnancov
  6. Korporátne dlhopisy s fixným ročným výnosom od 7 do 8 %
  7. Prihláste sa na odber nových newslettrov od SME
  8. Chceli by ste televízor alebo práčku k nákupu ako bonus?
  9. Festival pre dušu prináša návod, ako si zachovať duševnú pohodu
  10. Slováci sú rekordéri, majú aj 20 vernostných programov súčasne
  1. Happy Hour vymysleli námorníci, dnes poteší aj vaše auto
  2. Podcasty zdravotnej poisťovne Union sú najpočúvanejšie
  3. AURES Holdings sa vydáva na západ
  4. Výčínanie počasia spôsobuje najviac škôd v júni
  5. Dodávame len preverené riešenia, hovorí šéf ABRA Software
  6. Dobrým začiatkom stavby vyriešime veľa budúcich problémov.
  7. Desať obľúbených miest Slovákov na letnú dovolenku v Chorvátsku
  8. Pozor, stravné môže vzbudiť vlnu nevôle vašich zamestnancov
  9. Reverzné inžinierstvo na FVT
  10. Chceli by ste televízor alebo práčku k nákupu ako bonus?
  1. Telefóny čaká zásadná zmena. Z dnešných nezostane takmer nič 51 169
  2. Zo žraloka rybka. Ako sa rozpadlo impérium Maria Hoffmanna? 19 011
  3. Desať obľúbených miest Slovákov na letnú dovolenku v Chorvátsku 13 388
  4. Leto na ostrove Malta: desať najkrajších miest 12 034
  5. Krvou a železom: Ako Bismarck pred 150 rokmi zjednotil Nemecko 10 028
  6. Slovákom hrozia malé dôchodky. V čom je problém? 8 633
  7. Veľkonočné inšpirácie, rozhovor so Zuzanou Šebovou 7 976
  8. Plánujete dovolenku na leto? Toto sú najkrajšie pláže Turecka 7 709
  9. Bolesti kĺbov po Corone? Zbystrite pozornosť! 6 026
  10. Výber žiarovky môže mať vplyv na celkové zdravie 5 556
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Železnice Slovenskej republiky

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Článok je zaradený aj do ďalších tém
Vlaky, Andrej Doležal
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Diplomatka ĽUBICA KARVAŠOVÁ je vedúcou oddelenia európskych záležitostí Úradu vlády. V minulosti pôsobila na stálom zastúpení Slovenska v Európskej únii alebo na ministerstve zahraničných vecí.

Ľubica Karvašová radí premiérovi o európskej politike.

14. apr
Vakcína Moderna.

Išlo o technický výber, vraví Eliášová, prečo darujeme práve Modernu.

19 h
Dielo Salvator Mundi je pripisované talianskemu renesančnému umelcovi Leonardovi da Vincimu.

Nový dokument rozporuje záverom Louvru.

15. apr

Trúchliaci mali počas omše na tvárach rúška a dodržiavali dostatočné rozstupy.

3 h

Neprehliadnite tiež

Ilustračná fotografia.

Úspory sa koncentrujú predovšetkým v domácnostiach bohatších starších Európanov.

2 h

Celkovo presunulo svoje aktivity z Británie približne 440 spoločností.

2 h

Akciám v ostatných týždňoch pomáhajú povzbudivé správy o dôvere a výdavkoch spotrebiteľov.

7 h
Ilustračné foto.

Na Slovensku inflácia tiež posilnila, a to na 1,5 z marcových 0,9 percenta.

22 h