SME
Nedeľa, 28. november, 2021 | Meniny má HenrietaKrížovkyKrížovky

Väčšina tratí s frekventovanou dopravou potrebuje podľa Doležala komplexnú rekonštrukciu

Ministerstvo dopravy vypracovalo zoznam priorít.

Minister dopravy Andrej Doležal.Minister dopravy Andrej Doležal. (Zdroj: TASR)

BRATISLAVA. Väčšina tratí s frekventovanou dopravou potrebuje do 10 rokov komplexnú rekonštrukciu s orientačnými nákladmi 4 miliardy eur. Ministerstvo dopravy preto vypracovalo zoznam priorít s cieľom podporiť rozvoj a obnovu železničnej infraštruktúry.

Súvisiaci článok Doležal chce v piatok predložiť vláde schému pomoci pre autosektor Čítajte 

Ako vyhlásil v online diskusii minister dopravy Andrej Doležal, priorizácia uľahčí naplánovanie realizácie projektov v súvislosti s ich financovaním z eurofondov alebo zo štátneho rozpočtu.

Podľa ministra bol zoznam projektov obnovy a revitalizácie existujúcej železničnej siete vypracovaný objektívne a transparentne. Zároveň pripomenul, že nielen pri príprave zoznamu, ale aj pri vypracovaní metodiky prípravy priorizácie pomohli analytici Útvaru hodnoty za peniaze (ÚHP) ministerstva financií.

Skryť Vypnúť reklamu

Kľúčovým zdrojom v nasledujúcom období bude podľa Andreja Doležala aj možnosť čerpania zdrojov z plánu obnovy.

Štyri kategórie projektov

Celková identifikovaná požiadavka ŽSR na kapitálové výdavky dosahuje približne 8 miliárd eur do roku 2030, čo zahŕňa revitalizáciu tratí a rozvoj TENT-T koridorov. Vzhľadom na obmedzené finančné zdroje je podľa rezortu dopravy aj Útvaru hodnoty za peniaze potrebná priorizácia projektov.

Projekty zamerané na rozvoj TENT-T koridorov sú naprojektované na približne 5,67 miliardy eur. Projekty sú v zozname rozdelené do 4 kategórií podľa typu intervencie alebo významu. Ide o revitalizáciu tratí v zlom stave, odstraňovanie úzkych miest a diaľkové riadenie dopravy, modernizáciu siete TENT-T. Do štvrtej kategórie patria projekty zamerané na rozvoj, ako napríklad elektrifikácie tratí, zvyšovanie rýchlosti či výstavba nových zastávok.

Skryť Vypnúť reklamu

Dostupné zdroje na rozvoj železničnej infraštruktúry bez nákladov na údržbu do roku 2030 sú približne 0,33 percenta HDP ročne, teda 334 miliónov eur. Zdroje však môžu dosiahnuť aj 0,43 percenta HDP ročne, teda 434 miliónov eur.

„Tento zoznam nám a širokej verejnosti jasne ukazuje, do čoho a koľko peňazí máme v nasledujúcich rokoch investovať tak, aby sme zlepšili stav železničnej infraštruktúry a vďaka tomu presvedčili ľudí, že cestovanie vlakmi je najrýchlejší, najbezpečnejší a najekologickejší spôsob dopravy,” vyhlásil Andrej Doležal.

Dodal, že hlavným cieľom je zabezpečiť taký stav železničnej infraštruktúry, ktorý umožní rýchlu, pravidelnú a bezpečnú prepravu osôb a spoľahlivú prepravu tovarov. Preto musia byť trate v dobrom stave, dostatočne kapacitné a rýchle oproti iným druhom dopravy.

Skryť Vypnúť reklamu

Odporúčajú pripraviť aj rezervné projekty

Výber priorít zohľadňuje kritériá a dopravné hľadisko, stav trate a spoločenský prínos projektov. Nadväzujúci plán realizácie, tzv. Harmonogram, už zohľadní aj pripravenosť projektov, kapacity štátu pripraviť projekty a rozpočtové možnosti.

Analytici odporúčajú pripraviť aj tzv. rezervné projekty pre prípad, že by sa realizácia prioritných projektov zdržala.

Úlohou rezortu dopravy a správcu železničnej infraštruktúry, a to Železníc Slovenskej republiky (ŽSR) je pripraviť a zverejniť záväzný harmonogram a v spolupráci s Ministerstvom financií zabezpečiť potrebné finančné zdroje na jeho realizáciu.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Ako si zvýšiť penziu aj s priemerným platom?
  2. inFEEnity posilní Samuel Oriňák
  3. Trojica prestížnych fotografov hovorí o svojich tajomstvách
  4. Vianočné nákupy bez stresu? Pozrite sa, či na to idete správne
  5. 8 skutočných celebrít. Tieto mozgy ovplyvňujú, ako budeme žiť
  6. Ani najlepšia mama nevie, čo sa deje v tele jej dieťatka
  7. Odsťahovali sa na lazy i do dodávky. Ako sa tam žije?
  8. Volkswagen predstavuje ďalší elektrický model
  9. Firmám sa vyplatí poznať uhlíkovú stopu vlastných výrobkov
  10. Dôchodkové sporenie s rešpektom k budúcnosti
  1. Tipy na darčeky, ktoré potešia každú ženu
  2. Mačka, ktorá žerie ľudí, kakajúce polienko, pavúky na stromčeku
  3. Krízové balíčky pre ohrozené domácnosti
  4. Dopyt po bytoch stúpa, ponuka bytov sa neustále zmenšuje
  5. Tatranský buk je Stromom roka 2021
  6. Vianočné nákupy bez stresu? Pozrite sa, či na to idete správne
  7. BLACK FRIDAY: Nakupujte výhodne prírodné produkty
  8. Ako zvýšiť produktivitu vašej prevádzky?
  9. Trojica prestížnych fotografov hovorí o svojich tajomstvách
  10. Spoločnosť v Lipt. Mikuláši dodáva námorný informačný systém
  1. Odsťahovali sa na lazy i do dodávky. Ako sa tam žije? 28 640
  2. 8 skutočných celebrít. Tieto mozgy ovplyvňujú, ako budeme žiť 10 762
  3. ARÓNIA - najsilnejšia prírodná prevencia proti koronavírusu 6 219
  4. Ako si zvýšiť penziu aj s priemerným platom? 5 663
  5. Rekonštruujete? Pozor na romantické predstavy o vykurovaní 3 092
  6. Ako ušetriť náklady v sklade? Máme pre vás 9 tipov 2 423
  7. Obľúbená kozmetika, lieky a doplnky stravy so zľavou až 50% 2 383
  8. Volkswagen predstavuje ďalší elektrický model 2 367
  9. TIP: Úspech zakódovaný v DNA? Potvrdil to zlatý hattrick 1 876
  10. Ako predísť intímnym problémom? Vyvolať ich môže aj bežná vložka 1 791
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Minister dopravy Andrej Doležal.

Harmonogram železníc pôjde na rokovanie vlády budúci týždeň.


TASR 14m
Ilustračné foto.

Najviac dlhodobo nezamestnaných sa nachádza v Prešovskom kraji.


SITA 24m
Ilustračné foto.

Cez Slovensko pretekajú v rámci tohto roka rekordné množstvá zemného plynu.


TASR 32m
Ilustračné foto

Dopyt po vlastnom bývaní v hlavnom meste stúpa.


TASR 2 h

Blogy SME

  1. Tomáš Tenczer: Prečo šéfovia neznášajú home office
  2. Jiří Ščobák: Na změnu zdravotní pojišťovny už zbývá jen pár dní
  3. INEKO: Vďaka biosimilárnym liekom Slovensko ušetrí 32 miliónov eur ročne
  4. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí
  5. Miroslav Pollák: Utečenci a „ekonomickí migranti“
  6. Ústav aplikovanej psychológie FSEV UK: Medzipohlavné rozdiely v deľbe práce
  7. Inštitút strategických politík: Ničivá druhá vlna COVID-19 v Indii môže predznamenať úpadok Módího moci
  8. Milan Kuruc: Čomu pomohol odporúčaný homeoffice?
  1. Radovan Kazda: Poslanec Blaha a jeho fašisti 8 806
  2. Monika Nagyova: Poďte bližšie, staré dievky nehryzú. 8 254
  3. Jozef Sitko: Pani prezidentka, jej priateľ a jej exporadca Leško 7 400
  4. Lucia Nicholsonová: Otvorený list ministrovi Krajniakovi 6 445
  5. Martin Greguš: Robert Fico a jeho 2 tváre... DNES: "Povinné očkovanie je nechutný fašistický nápad". Čo myslíte, čo "hovoril" SMER v roku 2014? 5 978
  6. Ján Marton: Prezidentka žije v krajine, ktorej nerozumie a ja nerozumiem jej. 5 081
  7. Věra Tepličková: Ako chutí moc alebo Ak budeme dobrí, dostaneme limetku 4 412
  8. Tereza Krajčová: Anglický denník: 18. Najväčší strašiak návratu zo zahraničia? Slovenská mentalita 3 959
  1. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529?
  2. Juraj Hipš: Zvýšenie platov učiteľov na hygienické minimum nezvýši kvalitu vzdelávania, tvrdí analytik.
  3. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 3: Viem vyhrať, aj keď mi rozdali horšie karty, ako ostatným
  4. Karolína Farská: Dokedy bude koalícia fackovacím panákom Sme rodina?
  5. Juraj Hipš: Prorektor UK: Novelu treba stiahnuť a začať na nej pracovať odznova
  6. Juraj Hipš: Učiteľ Čapek: Niektorí učitelia sú machri. Od hodín svojho syna som sa skoro nevedel odlepiť
  7. Milota Sidorová: Pokrivené dáta vytláčajú ženy z pozornosti. Takto to môžeme zmeniť
  8. Valentína Sedileková: Komentujete vzhľad druhých ľudí? Ubližujete im viac, ako si uvedomujete
Skryť Zatvoriť reklamu