SME
Nedeľa, 11. apríl, 2021 | Meniny má JúliusKrížovkyKrížovky

ZSSK podľa analytikov nakupovala neefektívne za viac ako miliardu eur

Tvrdia tiež, že ZSSK nekupuje vozidlá, ktoré najviac potrebuje.

Súprava Panter.Súprava Panter. (Zdroj: TASR)

BRATISLAVA. Investičná politika Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK) je v rozpore s cieľom EÚ znižovať negatívny vplyv dopravy na životné prostredie. Zároveň je to mrhanie investíciami do elektrifikácie železničných tratí na Slovensku.

ZSSK v poslednom desaťročí nakúpila vozidlá za vyše miliardu eur, ale starých vlakov sa pre neefektívne investovanie nezbavila.

Upozornil na to Útvar hodnoty za peniaze pri ministerstve financií s tým, že výsledkom investícií sú nákupy pomalších vagónov na modernizované trate a rýchlych vagónov na lokálne trate.

Skryť Vypnúť reklamu

Ako podotkli Matej Petroci a Rastislav Farkaš z útvaru, nákupy ZSSK musia zohľadňovať skutočné priority, dostupné zdroje a blížiacu sa liberalizáciu železničnej dopravy.

Neefektívne míňanie od buka do buka

Podľa útvaru je potrebný stredno a dlhodobý plán ministerstva dopravy týkajúci sa úpravy cestovného poriadku, posilňovania alebo útlmu liniek a liberalizácie dopravy.

„Eurofondy, z ktorých štátna firma robila väčšinu investícií, nemôžu byť výhovorkou pre neefektívne míňanie peňazí od buka do buka," zdôrazňujú analytici, podľa ktorých je problematické, že ZSSK investovala bez cieľa, plánu a za nadmerné ceny.

„Väčšinu vlakov za posledných desať rokov sa ZSSK podarilo vymeniť alebo zmodernizovať. Ďalšie nové vlaky sú objednané, štátny dopravca ich postupne nasadzuje na trate. Paradoxne, výnimkou sú elektrické rušne, ktoré sú kľúčové pre zabezpečenie dopravy väčšiny cestujúcich na Slovensku. Polovica z nich je na hranici životnosti," upozorňuje útvar.

Skryť Vypnúť reklamu

Chýbajú nové elektrické jednotky

Podľa útvaru v roku 2024, keď prídu posledné doposiaľ objednané rušne, vozne a jednotky, nepriaznivá situácia zostane pri rýchlikových elektrických rušňoch a prímestských vlakoch na elektrifikovaných tratiach.

„Elektrické vlaky vozia na Slovensku približne 80 percent cestujúcich. V roku 2024 bude takmer polovica elektrických rušňov a jednotiek v bežnej prevádzke staršia ako tri desaťročia. Napriek tomu ZSSK dlhodobo investuje do dieselových vozidiel viac ako je primerané ich podielu na doprave," upozorňuje útvar, podľa ktorého chýbajú nové elektrické jednotky s kapacitou 200 – 300 miest.

„Pri starých rušňoch môžeme očakávať častejšie poruchy, meškania, vyššie náklady a pomalšiu jazdu oproti moderným rušňom," dodávajú analytici útvaru.

Skryť Vypnúť reklamu

Nekupujú vozidlá, ktoré najviac potrebujú

V rokoch 2005 až 2015 sa za približne 75 miliónov eur modernizovali motoráky určené pre lokálne trate, ktoré boli vyrobené v 70. a 80. rokoch.

Od roku 2008 sa najmä na neelektrifikované trate kupujú nové jednotky. Klimatizované, nízkopodlažné a rýchle. Nahradili súpravy zložené z rušňa a niekoľkých vozňov.

Celkovo ZSSK nakúpila 53 jednotiek približne za 230 miliónov eur. Tieto vozidlá pokrývajú takmer kompletne regionálnu dopravu na neelektrifikovaných tratiach, ale len kým sa nepokazia.

Podľa útvaru ZSSK nekupuje vozidlá, ktoré najviac potrebuje, ale investuje do nových jednotiek za nadmerné ceny na trate, kde ich netreba, alebo zlepšenie kvality dopravy pocíti menej cestujúcich.

Agentúra SITA osloví so žiadosťou o reakciu ZSSK aj rezort dopravy.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Leto na ostrove Malta: desať najkrajších miest
  2. Pán Králiček: Aj keď predávate „len“ kávu, musíte inovovať
  3. Nové medzinárodné príležitosti vo vzdelávaní 2021 – 2027
  4. Pomoc z prírody pri infekcii covid-19
  5. Výber žiarovky môže mať vplyv na celkové zdravie
  6. Novinka, ktorá sa neodmieta: Niké predstavuje Bonus bez limitu
  7. Krvou a železom: Ako Bismarck pred 150 rokmi zjednotil Nemecko
  8. Ako zasiahnu zmeny vo svete pneumatík bežných vodičov?
  9. Úspech predali Američanom. Ako sa zrodil slovenský 3D sen?
  10. Veľkonočné inšpirácie, rozhovor so Zuzanou Šebovou
  1. Virtuálny Suptech workshop o Blockchain technológiách
  2. Ranný rituál plný zdravia pre celú rodinu
  3. Koľko ovocia by ste mali denne zjesť? Máme odpoveď
  4. Wüstenrot poisťovňa dosiahla čistý zisk 1,8 milióna eur
  5. Leto na ostrove Malta: desať najkrajších miest
  6. Skúšanie a monitorovanie technických systémov na FVT
  7. Prekonalo Vaše dieťa COVID-19?
  8. Za 16 rokov pomohli Prešovskému kraju získať milióny eur
  9. Slovník investora 04: Kto môže investovať
  10. Na čo si dať pozor pri zateplení fasády
  1. Telefóny čaká zásadná zmena. Z dnešných nezostane takmer nič 28 560
  2. Slovákom hrozia malé dôchodky. V čom je problém? 27 759
  3. Ako zasiahnu zmeny vo svete pneumatík bežných vodičov? 23 150
  4. Úspech predali Američanom. Ako sa zrodil slovenský 3D sen? 21 456
  5. Veľkonočné inšpirácie, rozhovor so Zuzanou Šebovou 14 506
  6. Krvou a železom: Ako Bismarck pred 150 rokmi zjednotil Nemecko 14 255
  7. Plánujete dovolenku na leto? Toto sú najkrajšie pláže Turecka 11 820
  8. Aj sladkosti môžu byť zdravé. Viete, ako ich spoznáte? 8 780
  9. Leto na ostrove Malta: desať najkrajších miest 8 651
  10. Výber žiarovky môže mať vplyv na celkové zdravie 6 698
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Doprava

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Článok je zaradený aj do ďalších tém
Doprava (Zvolen), Doprava (Senec), Železničná spoločnosť Slovensko, Vlaky
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

AUTORSKÁ STRANA EVY BORUŠOVIČOVEJ

Očkovanie ako rýchlotest racionality

Ilustračné foto.

Dnes sa menej bojuje oceľou a viac dezinformáciami. A vakcínami.

9. apr
Koronavírus na Slovensku: Testovanie na Covid-19.

PCR testy na Slovensku odhalili viac ako 371-tisíc nakazených koronavírusom. Pandémia Covid-19 si vyžiadala 10 565 obetí.

7 h
Adolf Eichmann pred súdom.

Eichmannov súd sledoval celý svet.

23 h
Šéf cestovnej kancelárie Firo-tour Marcel Siekel

O biznise v cestovnom ruchu.

8. apr

Neprehliadnite tiež

Traktor na poli v blízkosti Trnavy.

Poľnohospodári začali na juhozápade pociťovať mierne sucho.

2 h
Ilustračné foto.

V prvom štvrťroku zbankrotovalo 1 250 obyvateľov Slovenska.

3 h
Chorvátsko spustilo propagačnú kampaň Dovolenka, akú si zaslúžite. Chce zaplniť doteraz prázdne pláže.

Očkovanie zamestnancov v oblasti cestovného ruchu má absolútnu prioritu.

19 h
Na snímke prvé nabíjanie elektrovozidiel pomocou GridBooster systému - prvej rýchlo nabíjacej stanice v strednej a východnej Európe v Bratislave.

Ekologizácia dopravného sektora je kľúčová na dosiahnutie klimatických cieľov.

10. apr