SME
Streda, 21. apríl, 2021 | Meniny má ErvínKrížovkyKrížovky

ZSSK podľa analytikov nakupovala neefektívne za viac ako miliardu eur

Tvrdia tiež, že ZSSK nekupuje vozidlá, ktoré najviac potrebuje.

Súprava Panter.Súprava Panter. (Zdroj: TASR)

BRATISLAVA. Investičná politika Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK) je v rozpore s cieľom EÚ znižovať negatívny vplyv dopravy na životné prostredie. Zároveň je to mrhanie investíciami do elektrifikácie železničných tratí na Slovensku.

ZSSK v poslednom desaťročí nakúpila vozidlá za vyše miliardu eur, ale starých vlakov sa pre neefektívne investovanie nezbavila.

Upozornil na to Útvar hodnoty za peniaze pri ministerstve financií s tým, že výsledkom investícií sú nákupy pomalších vagónov na modernizované trate a rýchlych vagónov na lokálne trate.

Skryť Vypnúť reklamu

Ako podotkli Matej Petroci a Rastislav Farkaš z útvaru, nákupy ZSSK musia zohľadňovať skutočné priority, dostupné zdroje a blížiacu sa liberalizáciu železničnej dopravy.

Neefektívne míňanie od buka do buka

Podľa útvaru je potrebný stredno a dlhodobý plán ministerstva dopravy týkajúci sa úpravy cestovného poriadku, posilňovania alebo útlmu liniek a liberalizácie dopravy.

„Eurofondy, z ktorých štátna firma robila väčšinu investícií, nemôžu byť výhovorkou pre neefektívne míňanie peňazí od buka do buka," zdôrazňujú analytici, podľa ktorých je problematické, že ZSSK investovala bez cieľa, plánu a za nadmerné ceny.

„Väčšinu vlakov za posledných desať rokov sa ZSSK podarilo vymeniť alebo zmodernizovať. Ďalšie nové vlaky sú objednané, štátny dopravca ich postupne nasadzuje na trate. Paradoxne, výnimkou sú elektrické rušne, ktoré sú kľúčové pre zabezpečenie dopravy väčšiny cestujúcich na Slovensku. Polovica z nich je na hranici životnosti," upozorňuje útvar.

Skryť Vypnúť reklamu

Chýbajú nové elektrické jednotky

Podľa útvaru v roku 2024, keď prídu posledné doposiaľ objednané rušne, vozne a jednotky, nepriaznivá situácia zostane pri rýchlikových elektrických rušňoch a prímestských vlakoch na elektrifikovaných tratiach.

„Elektrické vlaky vozia na Slovensku približne 80 percent cestujúcich. V roku 2024 bude takmer polovica elektrických rušňov a jednotiek v bežnej prevádzke staršia ako tri desaťročia. Napriek tomu ZSSK dlhodobo investuje do dieselových vozidiel viac ako je primerané ich podielu na doprave," upozorňuje útvar, podľa ktorého chýbajú nové elektrické jednotky s kapacitou 200 – 300 miest.

„Pri starých rušňoch môžeme očakávať častejšie poruchy, meškania, vyššie náklady a pomalšiu jazdu oproti moderným rušňom," dodávajú analytici útvaru.

Skryť Vypnúť reklamu

Nekupujú vozidlá, ktoré najviac potrebujú

V rokoch 2005 až 2015 sa za približne 75 miliónov eur modernizovali motoráky určené pre lokálne trate, ktoré boli vyrobené v 70. a 80. rokoch.

Od roku 2008 sa najmä na neelektrifikované trate kupujú nové jednotky. Klimatizované, nízkopodlažné a rýchle. Nahradili súpravy zložené z rušňa a niekoľkých vozňov.

Celkovo ZSSK nakúpila 53 jednotiek približne za 230 miliónov eur. Tieto vozidlá pokrývajú takmer kompletne regionálnu dopravu na neelektrifikovaných tratiach, ale len kým sa nepokazia.

Podľa útvaru ZSSK nekupuje vozidlá, ktoré najviac potrebuje, ale investuje do nových jednotiek za nadmerné ceny na trate, kde ich netreba, alebo zlepšenie kvality dopravy pocíti menej cestujúcich.

Agentúra SITA osloví so žiadosťou o reakciu ZSSK aj rezort dopravy.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Flexibilita, nedielna súčasť činnosti logistického providera
  2. Dodávame len preverené riešenia, hovorí šéf ABRA Software
  3. Investovanie sa tento rok oplatí
  4. 5 dôvodov, prečo si kupovať slovenskú zeleninu. Poznáte všetky?
  5. Niké Športovkyňa mesiaca si vybrala na podporu lyžiarske talenty
  6. Prečo McDonald's podniká kroky k udržateľným riešeniam?
  7. Ako môžete z vašej domácnosti spraviť zelenú domácnosť?
  8. Volkswagen Touareg: Prvá liga za slušné peniaze
  9. Veľká jarná súťaž o cestu do Ománu
  10. Dobrým začiatkom stavby vyriešime veľa budúcich problémov.
  1. Niké Športovkyňa mesiaca si vybrala na podporu lyžiarske talenty
  2. 5 dôvodov, prečo si kupovať slovenskú zeleninu. Poznáte všetky?
  3. Kúpele Sliač sa pripravujú na liečbu post- Covidových pacientov
  4. BILLA rodičom radí, ako deťom pripraviť výživnú desiatu
  5. Investovanie sa tento rok oplatí
  6. Prečo McDonald's podniká kroky k udržateľným riešeniam?
  7. Ako môžete z vašej domácnosti spraviť zelenú domácnosť?
  8. V COOP Jednote aj počas pandémie vybavíte všetko
  9. DPDgroup zanalyzovala správanie zákazníkov počas pandémie
  10. Čo bude v 2021 inak pri stavebnom povolení pre domy
  1. Desať obľúbených miest Slovákov na letnú dovolenku v Chorvátsku 24 261
  2. Telefóny čaká zásadná zmena. Z dnešných nezostane takmer nič 21 624
  3. Prihláste sa na odber nových newslettrov od SME 8 649
  4. Slovákom hrozia malé dôchodky. V čom je problém? 8 506
  5. Zo žraloka rybka. Ako sa rozpadlo impérium Maria Hoffmanna? 8 339
  6. Bolesti kĺbov po Corone? Zbystrite pozornosť! 7 978
  7. Plánujete dovolenku na leto? Toto sú najkrajšie pláže Turecka 7 778
  8. Krvou a železom: Ako Bismarck pred 150 rokmi zjednotil Nemecko 7 767
  9. Leto na ostrove Malta: desať najkrajších miest 7 696
  10. Veľkonočné inšpirácie, rozhovor so Zuzanou Šebovou 7 650
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Doprava

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Článok je zaradený aj do ďalších tém
Doprava (Zvolen), Doprava (Senec), Železničná spoločnosť Slovensko, Vlaky
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Novú podobu Námestia Nežnej revolúcie určila architektonická súťaž. Jej víťazom sa stal návrh od nemeckých architektov LOIDL.

Vracajú sa architektonické súťaže.

14. apr
Derek Chauvin s právnikom Ericom Nelsonom.

Výšku trestu oznámia neskôr.

3 h

Neprehliadnite tiež

Marian Kočner si vypočul verdikt súdu.

Prokurátori kritizujú nečinnosť vyšetrovateľky vo viacerých Kočnerových DPH kauzách.

2 h
Ilustračná fotografia.

Peniaze by mali smerovať najmä do solárnej a veternej energie.

7 h
Minister životného prostredia Ján Budaj.

Rada vlády prijala na zasadnutí šesť základných bodov.

7 h