SME
Nedeľa, 28. november, 2021 | Meniny má HenrietaKrížovkyKrížovky

ZSSK podľa analytikov nakupovala neefektívne za viac ako miliardu eur

Tvrdia tiež, že ZSSK nekupuje vozidlá, ktoré najviac potrebuje.

Súprava Panter.Súprava Panter. (Zdroj: TASR)

BRATISLAVA. Investičná politika Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK) je v rozpore s cieľom EÚ znižovať negatívny vplyv dopravy na životné prostredie. Zároveň je to mrhanie investíciami do elektrifikácie železničných tratí na Slovensku.

ZSSK v poslednom desaťročí nakúpila vozidlá za vyše miliardu eur, ale starých vlakov sa pre neefektívne investovanie nezbavila.

Upozornil na to Útvar hodnoty za peniaze pri ministerstve financií s tým, že výsledkom investícií sú nákupy pomalších vagónov na modernizované trate a rýchlych vagónov na lokálne trate.

Skryť Vypnúť reklamu

Ako podotkli Matej Petroci a Rastislav Farkaš z útvaru, nákupy ZSSK musia zohľadňovať skutočné priority, dostupné zdroje a blížiacu sa liberalizáciu železničnej dopravy.

Neefektívne míňanie od buka do buka

Podľa útvaru je potrebný stredno a dlhodobý plán ministerstva dopravy týkajúci sa úpravy cestovného poriadku, posilňovania alebo útlmu liniek a liberalizácie dopravy.

„Eurofondy, z ktorých štátna firma robila väčšinu investícií, nemôžu byť výhovorkou pre neefektívne míňanie peňazí od buka do buka," zdôrazňujú analytici, podľa ktorých je problematické, že ZSSK investovala bez cieľa, plánu a za nadmerné ceny.

„Väčšinu vlakov za posledných desať rokov sa ZSSK podarilo vymeniť alebo zmodernizovať. Ďalšie nové vlaky sú objednané, štátny dopravca ich postupne nasadzuje na trate. Paradoxne, výnimkou sú elektrické rušne, ktoré sú kľúčové pre zabezpečenie dopravy väčšiny cestujúcich na Slovensku. Polovica z nich je na hranici životnosti," upozorňuje útvar.

Skryť Vypnúť reklamu

Chýbajú nové elektrické jednotky

Podľa útvaru v roku 2024, keď prídu posledné doposiaľ objednané rušne, vozne a jednotky, nepriaznivá situácia zostane pri rýchlikových elektrických rušňoch a prímestských vlakoch na elektrifikovaných tratiach.

„Elektrické vlaky vozia na Slovensku približne 80 percent cestujúcich. V roku 2024 bude takmer polovica elektrických rušňov a jednotiek v bežnej prevádzke staršia ako tri desaťročia. Napriek tomu ZSSK dlhodobo investuje do dieselových vozidiel viac ako je primerané ich podielu na doprave," upozorňuje útvar, podľa ktorého chýbajú nové elektrické jednotky s kapacitou 200 – 300 miest.

„Pri starých rušňoch môžeme očakávať častejšie poruchy, meškania, vyššie náklady a pomalšiu jazdu oproti moderným rušňom," dodávajú analytici útvaru.

Skryť Vypnúť reklamu

Nekupujú vozidlá, ktoré najviac potrebujú

V rokoch 2005 až 2015 sa za približne 75 miliónov eur modernizovali motoráky určené pre lokálne trate, ktoré boli vyrobené v 70. a 80. rokoch.

Od roku 2008 sa najmä na neelektrifikované trate kupujú nové jednotky. Klimatizované, nízkopodlažné a rýchle. Nahradili súpravy zložené z rušňa a niekoľkých vozňov.

Celkovo ZSSK nakúpila 53 jednotiek približne za 230 miliónov eur. Tieto vozidlá pokrývajú takmer kompletne regionálnu dopravu na neelektrifikovaných tratiach, ale len kým sa nepokazia.

Podľa útvaru ZSSK nekupuje vozidlá, ktoré najviac potrebuje, ale investuje do nových jednotiek za nadmerné ceny na trate, kde ich netreba, alebo zlepšenie kvality dopravy pocíti menej cestujúcich.

Agentúra SITA osloví so žiadosťou o reakciu ZSSK aj rezort dopravy.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. inFEEnity posilní Samuel Oriňák
  2. Trojica prestížnych fotografov hovorí o svojich tajomstvách
  3. Vianočné nákupy bez stresu? Pozrite sa, či na to idete správne
  4. Ako si zvýšiť penziu aj s priemerným platom?
  5. 8 skutočných celebrít. Tieto mozgy ovplyvňujú, ako budeme žiť
  6. Ani najlepšia mama nevie, čo sa deje v tele jej dieťatka
  7. Odsťahovali sa na lazy i do dodávky. Ako sa tam žije?
  8. Volkswagen predstavuje ďalší elektrický model
  9. Firmám sa vyplatí poznať uhlíkovú stopu vlastných výrobkov
  10. Dôchodkové sporenie s rešpektom k budúcnosti
  1. Tipy na darčeky, ktoré potešia každú ženu
  2. Mačka, ktorá žerie ľudí, kakajúce polienko, pavúky na stromčeku
  3. Krízové balíčky pre ohrozené domácnosti
  4. Dopyt po bytoch stúpa, ponuka bytov sa neustále zmenšuje
  5. Tatranský buk je Stromom roka 2021
  6. Vianočné nákupy bez stresu? Pozrite sa, či na to idete správne
  7. BLACK FRIDAY: Nakupujte výhodne prírodné produkty
  8. Ako zvýšiť produktivitu vašej prevádzky?
  9. Trojica prestížnych fotografov hovorí o svojich tajomstvách
  10. Spoločnosť v Lipt. Mikuláši dodáva námorný informačný systém
  1. Odsťahovali sa na lazy i do dodávky. Ako sa tam žije? 28 737
  2. 8 skutočných celebrít. Tieto mozgy ovplyvňujú, ako budeme žiť 10 866
  3. ARÓNIA - najsilnejšia prírodná prevencia proti koronavírusu 6 222
  4. Ako si zvýšiť penziu aj s priemerným platom? 5 765
  5. Rekonštruujete? Pozor na romantické predstavy o vykurovaní 3 100
  6. Volkswagen predstavuje ďalší elektrický model 2 405
  7. Ako ušetriť náklady v sklade? Máme pre vás 9 tipov 2 404
  8. Obľúbená kozmetika, lieky a doplnky stravy so zľavou až 50% 2 383
  9. TIP: Úspech zakódovaný v DNA? Potvrdil to zlatý hattrick 1 877
  10. Ako predísť intímnym problémom? Vyvolať ich môže aj bežná vložka 1 794
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Bratislavský diaľničný obchvat.

Úsek R7 citeľne uľahčil dopravu medzi Bratislavou a Dunajskou Stredou na ceste prvej triedy I/63.


SITA 43m
Minister dopravy Andrej Doležal.

Harmonogram železníc pôjde na rokovanie vlády budúci týždeň.


TASR 2 h
Ilustračné foto.

Najviac dlhodobo nezamestnaných sa nachádza v Prešovskom kraji.


SITA 2 h
Ilustračné foto.

Cez Slovensko pretekajú v rámci tohto roka rekordné množstvá zemného plynu.


TASR 2 h

Blogy SME

  1. INEKO: Vďaka biosimilárnym liekom Slovensko ušetrí 32 miliónov eur ročne
  2. Tomáš Tenczer: Prečo šéfovia neznášajú home office
  3. Jiří Ščobák: Na změnu zdravotní pojišťovny už zbývá jen pár dní
  4. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí
  5. Miroslav Pollák: Utečenci a „ekonomickí migranti“
  6. Ústav aplikovanej psychológie FSEV UK: Medzipohlavné rozdiely v deľbe práce
  7. Inštitút strategických politík: Ničivá druhá vlna COVID-19 v Indii môže predznamenať úpadok Módího moci
  8. Milan Kuruc: Čomu pomohol odporúčaný homeoffice?
  1. Radovan Kazda: Poslanec Blaha a jeho fašisti 8 873
  2. Monika Nagyova: Poďte bližšie, staré dievky nehryzú. 8 262
  3. Jozef Sitko: Pani prezidentka, jej priateľ a jej exporadca Leško 7 405
  4. Lucia Nicholsonová: Otvorený list ministrovi Krajniakovi 6 448
  5. Martin Greguš: Robert Fico a jeho 2 tváre... DNES: "Povinné očkovanie je nechutný fašistický nápad". Čo myslíte, čo "hovoril" SMER v roku 2014? 5 996
  6. Ján Marton: Prezidentka žije v krajine, ktorej nerozumie a ja nerozumiem jej. 5 082
  7. Věra Tepličková: Ako chutí moc alebo Ak budeme dobrí, dostaneme limetku 4 443
  8. Tereza Krajčová: Anglický denník: 18. Najväčší strašiak návratu zo zahraničia? Slovenská mentalita 3 965
  1. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529?
  2. Juraj Hipš: Zvýšenie platov učiteľov na hygienické minimum nezvýši kvalitu vzdelávania, tvrdí analytik.
  3. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 3: Viem vyhrať, aj keď mi rozdali horšie karty, ako ostatným
  4. Juraj Hipš: Prorektor UK: Novelu treba stiahnuť a začať na nej pracovať odznova
  5. Karolína Farská: Dokedy bude koalícia fackovacím panákom Sme rodina?
  6. Milota Sidorová: Pokrivené dáta vytláčajú ženy z pozornosti. Takto to môžeme zmeniť
  7. Juraj Hipš: Učiteľ Čapek: Niektorí učitelia sú machri. Od hodín svojho syna som sa skoro nevedel odlepiť
  8. Katarína Pázmányová: Zabúdate? Možno by ste mali navštíviť odborníka
Skryť Zatvoriť reklamu