Slovenská pošta sa pripravuje na liberalizáciu trhu

Banská Bystrica 15. júna (TASR) - Trh s poštovými službami by sa mal úplne liberalizovať o dva roky skôr oproti pôvodnému predpokladu, teda už v roku ...

Banská Bystrica 15. júna (TASR) - Trh s poštovými službami by sa mal úplne liberalizovať o dva roky skôr oproti pôvodnému predpokladu, teda už v roku 2007.

Vyplynulo to z Analýzy možností a návrhu urýchlenia liberalizácie trhu s poštovými službami od 1. januára 2006, ktorý 10. mája schválila vláda SR. Jej zámer o dva roky predbieha odporúčanie Európskej komisie (EK) liberalizovať tento trh od 1. januára 2009.

Slovenská pošta (SP), a. s., Banská Bystrica, podľa informácií jej hovorkyne Bely Lisákovej spracováva možné dôsledky vývoja procesu smerujúceho k úplnej liberalizácii na výsledok hospodárenia a pripravuje možné scenáre tohto vývoja. Konkrétne dôsledky však môže vyčísliť až pri stanovení rozsahu a podmienok poskytovania univerzálnych poštových služieb, ktoré bude v liberalizovanom prostredí musieť ako poskytovateľ univerzálnej poštovej služby a poštového platobného styku zabezpečovať, a po poznaní zmeny konkurenčného prostredia. V tejto súvislosti sa SP zaoberá možnosťami zmien a ich dôsledkov v diferencovaní cien poštových zásielok podľa miesta podania a dodania a diferencovaní druhov zásielok podľa procesov, ktoré bude SP pre podávateľa zabezpečovať (vopred vytriedené respektíve nevytriedené zásielky) a v zrýchlení procesu liberalizácie pri regulovaných produktoch, ktoré už v súčasnosti pôsobia v čiastočne liberalizovanom prostredí (poštový platobný styk).

Liberalizácia poštového trhu by sa mala uskutočniť v troch etapách. Od 1. januára 2006 liberalizujú zásielky spadajúce do univerzálnych poštových služieb s hmotnostným limitom nad 50 gramov alebo 2,5-násobku cenového limitu. Od 1. januára 2007 by mali zrušiť hmotnostný cenový limit. Od 1. januára 2009 by mali byť úplne liberalizované poštové služby, a teda aj prístup k poštovej sieti.

Podľa vyjadrenia ministra dopravy, pôšt a telekomunikácií SR Pavla Prokopoviča po úplnej liberalizácii sa bude musieť zabezpečiť aj iná forma financovania univerzálnej poštovej služby, ktorú v súčasnosti realizuje SP. Riešením by mohol byť podobný systém ako v železničnej doprave, kde si štát objednáva výkony vo verejnom záujme.

Po úplnej liberalizácii SP príde o poštovú výhradu, predstavujúcu jedinú formu kompenzácie za povinnosť poskytovať univerzálnu poštovú službu. Podľa Prokopoviča však SP má všetky predpoklady na zvládnutie náporu konkurencie po úplnej liberalizácii. SP musí reagovať a prispôsobiť sa aktuálnej situácii. Vytvorený projektový tím sa zaoberá "Koncepciou rozvoja Slovenskej pošty do roku 2008". Na základe analýzy definoval strategické priority, a to efektívnosť podnikania, optimalizáciu siete, rozvoj, kvalitu služby a modernizáciu prevádzkových postupov. Každú z nich ďalej rozpracuje.

SP má záujem v budúcnosti sústrediť sa najmä na ťažiskové aktivity, a to listovú a balíkovú poštu a vlastné produkty vo finančných službách (SIPO, Platobný styk). Práve do týchto oblastí i do informačných technológií by mala smerovať väčšina investícií do roku 2008. Jednou z hlavných úloh manažmentu SP je vytvoriť podmienky na dlhodobo udržateľný rozvoj spoločnosti. Pri výkonoch nepatriacich do hlavných činností zváži aj možnosť vytvárania partnerstiev, aliancií, prípadne joint-venture s domácimi a zahraničnými partnermi, uviedla Lisáková.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. V centre našej pozornosti sú zákazníci. Už 50 rokov
  2. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  4. Iba dnes: Narodeninové predplatné SME.sk za 25 eur
  5. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  6. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  7. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate
  8. Kam do tepla v januári?
  9. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely
  10. Konzultácia so svetovými odborníkmi dokáže zachrániť život
  1. V centre našej pozornosti sú zákazníci. Už 50 rokov
  2. Začiatok roka patrí dani z nehnuteľností
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  4. Tipy pre atraktívne poprsie po dojčení. Plastike povedzte nie
  5. Stanovisko spoločnosti Advokátska kancelária JUDr. Radomír Bžán
  6. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy
  7. Iba dnes: Narodeninové predplatné SME.sk za 25 eur
  8. Denník SME oslavuje 25 rokov rekordným počtom predplatiteľov
  9. Najinzerovanejšie zánovné auto roku 2017? Mnohých to prekvapí
  10. Stavebná fakulta STU pozýva na Deň otvorených dverí!
  1. Iba dnes: Narodeninové predplatné SME.sk za 25 eur 16 271
  2. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 7 930
  3. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 4 816
  4. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 2 867
  5. Demänovku mieša iba jeden človek. Ako si strážia receptúru? 2 775
  6. Kam do tepla v januári? 2 370
  7. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 2 321
  8. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 2 074
  9. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate 1 221
  10. Divoký Island: cesta ostrovom ľadu a ohňa 1 186

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Exekučná amnestia sa blíži, štát by odpúšťal dlhy

V poisťovni Dôvera chce dlhy odpustiť štyritisíc ľudí. Či sa s Unionom pripoja k amnestii, ktorú pripravuje štát, zatiaľ nepovedali.

DOMOV

Dobré ráno: Z úst im išli retiazky a klince, opisuje prácu exorcista

Exorcistu vyberie biskup, musí byť kňaz.

Neprehliadnite tiež

Uber zavedie v Británii povinné prestávky pre vodičov

Uber bojuje o udržanie svojich aktív v Londýne.

Sedadlá pre Boeing? Trenčín by ich mohol vyvíjať (rozhovor)

Spoločnosť Adient vyrába sedadlá pre automobilový priemysel. Chce však vstúpiť do leteckého biznisu.

Chýbajú im tisíce ľudí. Dovoľte nám najímať cudzincov, kričia automobilky

Zväz automobilového priemyslu varuje, že tento rok bude kritický. Prístup vlády rozhodne, ako veľmi tu budú koncerny rozširovať investície.

Európska komisia sa zameria na boj proti plastom, musia sa dať recyklovať

Európska komisia vydala smernicu, ktorá ukladá úlohy do roku 2030.