BRATISLAVA. Elektronické platby za tovar a služby na Slovensku po prvýkrát v histórii predbehli hotovostné.
Ako ďalej konštatuje metodička stratégie platobných systémov v Národnej banke Slovenska Iveta Behúňová, pandémia nás naučila byť opatrnejší aj pri platení, a preto uprednostňujeme skôr bezkontaktnú platbu kartou ako hotovosť.
Platby kartami budú rásť
Zároveň sa viac presúvame do digitálneho priestoru, keďže viac nakupujeme na internete a viac platíme smart zariadeniami.
Či sa nastavený trend preferencie bezhotovostného platenia pred hotovosťou na slovenskom trhu udrží, ukáže tento rok.
„Predpokladáme, že spomínané trendy budú pokračovať. Používanie kariet bude rásť a bude sa viac presúvať do digitálnej bezhotovosti. Ako dôsledok lockdownu a s tým súvisiacich možných rušení obchodných alebo reštauračných prevádzok môže dôjsť k dočasnému zníženiu počtu POS-terminálov,“ uviedla Behúňová.
Počet obchodníkov, ktorí podnikajú aj na internete, naopak, podľa nej porastie.
Vlani poklesol záujem o poistenie vozidiel ČítajteNa Slovensku platíme kartami už vyše 30 rokov a každoročne rastie objem a počet platieb platobnými kartami.
No až do konca minulého roka stále platilo, že dominovala hotovosť, čo znamená, že ju Slováci uprednostňovali pred kartami.
Hotovosť, ktorú si vybrali z bankomatu, mnohí následne použili v obchode i napriek tomu, že tam mohli rovno zaplatiť prostredníctvom karty.
Lockdown utlmil aj výbery hotovosti
Zavreté obchody, reštaurácie, obmedzenie pohybu a u niektorých aj strata zamestnania v prvom polroku 2020 výrazne znížili výbery hotovosti z bankomatov. Zároveň sa znížila aj hodnota platieb, no menej výrazne než výbery.
V druhej polovici roka prišli lockdowny a nastala výrazná zmena v správaní držiteľov kariet. Hodnota platieb kartou prevýšila výbery hotovosti, ktoré boli v minulosti vždy vyššie ako platby kartami.
Podľa Behúňovej je zaujímavé sledovať vývoj platieb mobilom alebo smart hodinkami. Od roku 2019, keď banky rozbehli mobilné platby prostredníctvom GooglePay a ApplePay a neskôr i GarminPay a FitbitPay, rastie ich podiel na všetkých platbách každý mesiac.
Kým v treťom štvrťroku 2019 tvorili mobilné platby 3,7 percenta, v poslednom štvrťroku minulého roka to už bolo 7,8 percenta.