Správu priebežne aktualizujeme
BRATISLAVA. Minister dopravy Andrej Doležal (nom. Sme rodina) oznámil dostavbu diaľničného tunela Višňové.
Komisia vybrala spomedzi uchádzačov spoločnosť Skanska.
Dostavba tunela Višňové
Firma predložila spomedzi troch prihlásených uchádzačov do súťažného dialógu najlepšiu ponuku, zároveň je aj dobre oboznámená s aktuálnou havarijnou situáciou samotného tunelu. Úsek dokončí za zmluvnú cenu 254,83 milióna eur do konca roka 2023.
Okrem dokončenia najdlhšieho tunela s dĺžkou 7 460 metrov bude zhotoviteľ pracovať na siedmich mostoch a zvyšku úseku s celkovou dĺžkou 13 510 metrov. Po dokončení prinesie úsek úsporu času motoristom 15 minút, prepojí novootvorený úsek D1 Hričovské Podhradie - Lietavská Lúčka, čím vznikne úplný obchvat Žiliny s už existujúcim diaľničným obchvatom Martina.
Cena nebola jediným kritériom
Minister o tom informoval v živom vstupe na facebooku. Cena podľa ministra nebola pri výbere víťaza tendra jediným kritériom. Viac ako tretinu z hodnotenia predstavovala lehota sprejazdnenia tunela. Environmentálne kritériá mali viac ako desatinnú váhu na celom hodnotení.
Vo výberovej komisii boli zástupcovia Národnej diaľničnej spoločnosti, INEKO, Útvaru hodnoty za peniaze a Slovenskej technickej univerzity.
V súčasnosti beží lehota desiatich dní pre možné odvolanie neúspešných účastníkov tendra. Pred podpisom samotnej zmluvy musí prebehnúť ešte štandardná tzv. ex ante kontrola Úradom pre verejné obstarávanie.
Prípadné odvolania by podľa Doležala mohli odložiť podpis zmluvy rádovo o tri mesiace.
Minister informoval, že ak by sa niečo nepredvídateľné stalo a z rôznych dôvodov by sa mala predĺžiť lehota výstavby, tak sa bude fázovať medzi Operačný program (OP) Integrovaná infraštruktúra a OP Slovensko.
Doležal pripomenul, že už teraz projekt fázujú medzi dvoma operačnými programami, a to OP Doprava a OP Slovensko.
Predošlý zhotoviteľ konzorcium Salini Impregilo - Dúha odišiel zo stavby kľúčového úseku D1, ktorý odkloní dopravu z cesty I. triedy popod Strečno, v marci 2019. Novú súťaž na dokončenie úseku vyhlásila Národná diaľničná spoločnosť (NDS) formou takzvaného súťažného dialógu v januári 2020. Pred Vianocami v roku 2020 prišli ponuky troch stavebných firiem. Ponuky uchádzačov posudzovala a vyhodnotila 11-členná hodnotiaca komisia.
Doležal sa ešte v polovici januára vyjadril, že ak pôjde všetko podľa plánu, stavbu by mali dokončiť a eurofondy dočerpať do konca roku 2023.