SME
Sobota, 27. november, 2021 | Meniny má MilanKrížovkyKrížovky

Dopravcovia protestovali proti nedostatočnej podpore od štátu

Chcú, aby rezort pri udeľovaní príspevku bral do úvahy vek vozidiel.

ilustračná fotoilustračná foto (Zdroj: TASR/Oliver Ondráš)

BRATISLAVA. Segment nepravidelnej autobusovej dopravy je pre nedostatočnú štátnu podporu počas koronakrízy pred kolapsom. Aj z toho dôvodu zorganizovala dnes v uliciach Bratislavy iniciatíva Zaautobusy.sk protestnú akciu.

Jej cieľom bolo upozorniť ministra hospodárstva Richarda Sulíka a premiéra Igora Matoviča na kritickú situáciu dopravcov, ktorí bez adekvátnej štátnej pomoci súčasnú krízu neprežijú.

Štátna podpora nestačí na mesačné náklady

Ako uviedol pre agentúru SITA Peter Mušitz z iniciatívy, minuloročná pomoc z dielne rezortu hospodárstva neodráža reálnu potrebu majiteľov nových, ekologických a drahých autobusov, pri ktorých sa mesačné prevádzkové náklady pohybujú od 7 500 do 8 000 eur.

Skryť Vypnúť reklamu
Súvisiaci článok Ekonomika eurozóny vo štvrtom štvrťroku 2020 klesla, predpovede však boli horšie Čítajte 

Podľa iniciatívy poskytnuté prostriedky postačujú len na pokrytie prevádzkových nákladov starých autobusov, ktoré nie sú zaťažené úvermi, pôžičkami ani lízingmi. Diskriminovaní však ostávajú majitelia nových autobusov emisnej triedy EURO VI., kde nadobúdacia cena 50-miestneho autobusu je 300-tisíc až 350-tisíc eur.

Poskytnutá kompenzácia v tomto prípade pokrýva len okolo 12 percent mesačných nákladov na jeden autobus. Ako upozornil Peter Mušitz, už mnohí podnikatelia, ktorí sú 10 mesiacov bez tržieb, odhlásili svoje autobusy, lebo nemajú z čoho platiť lízingy a pôžičky. Aj preto je podľa neho nevyhnutné čím skôr prepracovať schému pomoci a finančnú pomoc navýšiť.

Sú pripravení rokovať

Hoci iniciatíva dlhšie upozorňuje rezort hospodárstva na nedostatočnú pomoc, podľa Petra Mušitza doteraz nezaznamenali adekvátnu odozvu ani ochotu rokovať o problémoch predmetného segmentu.

Skryť Vypnúť reklamu

Podľa neho ak nepríde v čas pomoc, tak nakoniec zostanú na Slovensku len staré a neekologické autobusy. Navyše hrozí, že uvoľnený priestor obsadia dopravcovia zo zahraničia, napríklad z Maďarska, Poľska, Českej republiky či Rakúska.

"V Čechách dostali dopravcovia mesačne na každý jeden autobus v kategórii EURO VI pomoc vo výške takmer 7 500 eur. Dnes rokujú o tom, že ešte by dostali plus 40-percentnú náhradu z tržieb, ktoré mali v roku 2019," dodal Peter Mušitz.

Chcú, aby dotácie odrážali vek vozidiel

Ministerstvo hospodárstva viackrát avizovalo, že chce pomôcť aj prevádzkovateľom a zamestnávateľom v nepravidelnej autobusovej doprave. Preto plánovalo v priebehu januára 2021 vyhlásiť novú výzvu, v rámci ktorej by bolo možné predkladať žiadosti za obdobie august až december 2020.

Skryť Vypnúť reklamu

Podľa rezortu doterajší mechanizmus pomoci počítal s oprávnenosťou na báze porovnania tržieb s rovnakým obdobím v roku 2019. Rezort prisľúbil, že aj podnety od dopravcov vyhodnotí a zváži možnosti ich zahrnutia do podmienok výzvy. Ako však podotkol Peter Mušitz, do dnešného dňa sa neuskutočnilo žiadne rokovanie s predstaviteľmi ministerstva hospodárstva.

Ako konštatoval Pavol Piešťanský, I. viceprezident združenia ČESMAD Slovakia, v schéme dotácií pre komerčné autobusy by sa nemal dotovať paušálne autobus bez ohľadu na to, aký má vek a emisnú triedu, koľko cestujúcich prepraví a koľko času sa na prepravu využíva. Ak sa princíp dotácie nezmení, príde k likvidácii moderného, bezpečného a ekologického vozidlového parku autobusov na Slovensku.

Aj preto vypracovali ČESMAD Slovakia a Zväz autobusovej dopravy SR aj v zahraničí osvedčenú schému podpory, ktorá je cielená na spoločnosti, ktorých pokles tržieb z činnosti v danom období bol o viac ako 40 percent. Filozofia dotácie však nie je koncipovaná na autobus a mesiac, ale na sedadlo a deň, podľa emisnej triedy, ktorú vozidlo spĺňa.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Ako si zvýšiť penziu aj s priemerným platom?
  2. Vianočné nákupy bez stresu? Pozrite sa, či na to idete správne
  3. inFEEnity posilní Samuel Oriňák
  4. 8 skutočných celebrít. Tieto mozgy ovplyvňujú, ako budeme žiť
  5. Ani najlepšia mama nevie, čo sa deje v tele jej dieťatka
  6. Odsťahovali sa na lazy i do dodávky. Ako sa tam žije?
  7. Volkswagen predstavuje ďalší elektrický model
  8. Firmám sa vyplatí poznať uhlíkovú stopu vlastných výrobkov
  9. Dôchodkové sporenie s rešpektom k budúcnosti
  10. Pomáhajú firmám zarábať viac. Polepšili si aj živnostníci
  1. Mačka, ktorá žerie ľudí, kakajúce polienko, pavúky na stromčeku
  2. Krízové balíčky pre ohrozené domácnosti
  3. Dopyt po bytoch stúpa, ponuka bytov sa neustále zmenšuje
  4. Tatranský buk je Stromom roka 2021
  5. Vianočné nákupy bez stresu? Pozrite sa, či na to idete správne
  6. BLACK FRIDAY: Nakupujte výhodne prírodné produkty
  7. Ako zvýšiť produktivitu vašej prevádzky?
  8. Trojica prestížnych fotografov hovorí o svojich tajomstvách
  9. Spoločnosť v Lipt. Mikuláši dodáva námorný informačný systém
  10. 8 skutočných celebrít. Tieto mozgy ovplyvňujú, ako budeme žiť
  1. Odsťahovali sa na lazy i do dodávky. Ako sa tam žije? 28 086
  2. 8 skutočných celebrít. Tieto mozgy ovplyvňujú, ako budeme žiť 10 200
  3. ARÓNIA - najsilnejšia prírodná prevencia proti koronavírusu 6 563
  4. Ako si zvýšiť penziu aj s priemerným platom? 5 200
  5. Rekonštruujete? Pozor na romantické predstavy o vykurovaní 3 053
  6. Ako ušetriť náklady v sklade? Máme pre vás 9 tipov 2 506
  7. Obľúbená kozmetika, lieky a doplnky stravy so zľavou až 50% 2 373
  8. Volkswagen predstavuje ďalší elektrický model 2 188
  9. TIP: Úspech zakódovaný v DNA? Potvrdil to zlatý hattrick 1 873
  10. Neapolu odpustíte chaos, decentné Sorrento je únikom do pohody 1 789
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Ilustračné foto

Wall Street sa výrazne oslabila.


TASR 6 h
Ilustračné foto

Británia čelí čoraz horšej kríze v zásobovaní.


TASR 7 h
Výroba halloumi siaha až do byzantských dôb a predstavuje hlavný vývozný artikel tohto stredomorského ostrova.

Výrobcovia majú v skladoch už viac ako šesť miliónov kíl nepredaného slaného syra.


TASR 7 h
Minister dopravy a výstavby SR Andrej Doležal.

Zákaz bude predbežne platiť do 13. decembra.


SITA 21 h

Blogy SME

  1. Tomáš Tenczer: Prečo šéfovia neznášajú home office
  2. Jiří Ščobák: Na změnu zdravotní pojišťovny už zbývá jen pár dní
  3. INEKO: Vďaka biosimilárnym liekom Slovensko ušetrí 32 miliónov eur ročne
  4. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí
  5. Miroslav Pollák: Utečenci a „ekonomickí migranti“
  6. Ústav aplikovanej psychológie FSEV UK: Medzipohlavné rozdiely v deľbe práce
  7. Inštitút strategických politík: Ničivá druhá vlna COVID-19 v Indii môže predznamenať úpadok Módího moci
  8. Martin Ondráš: Stratili sme potravinovú sebestačnosť. Stratíme aj bezpečnosť potravín?
  1. Radovan Kazda: Poslanec Blaha a jeho fašisti 8 276
  2. Monika Nagyova: Poďte bližšie, staré dievky nehryzú. 8 212
  3. Jozef Sitko: Pani prezidentka, jej priateľ a jej exporadca Leško 7 216
  4. Lucia Nicholsonová: Otvorený list ministrovi Krajniakovi 6 439
  5. Martin Greguš: Robert Fico a jeho 2 tváre... DNES: "Povinné očkovanie je nechutný fašistický nápad". Čo myslíte, čo "hovoril" SMER v roku 2014? 5 905
  6. Ján Marton: Prezidentka žije v krajine, ktorej nerozumie a ja nerozumiem jej. 5 037
  7. Věra Tepličková: Ako chutí moc alebo Ak budeme dobrí, dostaneme limetku 4 191
  8. Tereza Krajčová: Anglický denník: 18. Najväčší strašiak návratu zo zahraničia? Slovenská mentalita 3 878
  1. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529?
  2. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 3: Viem vyhrať, aj keď mi rozdali horšie karty, ako ostatným
  3. Juraj Hipš: Zvýšenie platov učiteľov na hygienické minimum nezvýši kvalitu vzdelávania, tvrdí analytik.
  4. Juraj Hipš: Prorektor UK: Novelu treba stiahnuť a začať na nej pracovať odznova
  5. Karolína Farská: Dokedy bude koalícia fackovacím panákom Sme rodina?
  6. Milota Sidorová: Pokrivené dáta vytláčajú ženy z pozornosti. Takto to môžeme zmeniť
  7. Juraj Hipš: Učiteľ Čapek: Niektorí učitelia sú machri. Od hodín svojho syna som sa skoro nevedel odlepiť
  8. Katarína Pázmányová: Zabúdate? Možno by ste mali navštíviť odborníka
Skryť Zatvoriť reklamu