SME
Sobota, 8. máj, 2021 | Meniny má IngridaKrížovkyKrížovky

Dopravcovia protestovali proti nedostatočnej podpore od štátu

Chcú, aby rezort pri udeľovaní príspevku bral do úvahy vek vozidiel.

ilustračná fotoilustračná foto (Zdroj: TASR/Oliver Ondráš)

BRATISLAVA. Segment nepravidelnej autobusovej dopravy je pre nedostatočnú štátnu podporu počas koronakrízy pred kolapsom. Aj z toho dôvodu zorganizovala dnes v uliciach Bratislavy iniciatíva Zaautobusy.sk protestnú akciu.

Jej cieľom bolo upozorniť ministra hospodárstva Richarda Sulíka a premiéra Igora Matoviča na kritickú situáciu dopravcov, ktorí bez adekvátnej štátnej pomoci súčasnú krízu neprežijú.

Štátna podpora nestačí na mesačné náklady

Ako uviedol pre agentúru SITA Peter Mušitz z iniciatívy, minuloročná pomoc z dielne rezortu hospodárstva neodráža reálnu potrebu majiteľov nových, ekologických a drahých autobusov, pri ktorých sa mesačné prevádzkové náklady pohybujú od 7 500 do 8 000 eur.

Skryť Vypnúť reklamu
Súvisiaci článok Ekonomika eurozóny vo štvrtom štvrťroku 2020 klesla, predpovede však boli horšie Čítajte 

Podľa iniciatívy poskytnuté prostriedky postačujú len na pokrytie prevádzkových nákladov starých autobusov, ktoré nie sú zaťažené úvermi, pôžičkami ani lízingmi. Diskriminovaní však ostávajú majitelia nových autobusov emisnej triedy EURO VI., kde nadobúdacia cena 50-miestneho autobusu je 300-tisíc až 350-tisíc eur.

Poskytnutá kompenzácia v tomto prípade pokrýva len okolo 12 percent mesačných nákladov na jeden autobus. Ako upozornil Peter Mušitz, už mnohí podnikatelia, ktorí sú 10 mesiacov bez tržieb, odhlásili svoje autobusy, lebo nemajú z čoho platiť lízingy a pôžičky. Aj preto je podľa neho nevyhnutné čím skôr prepracovať schému pomoci a finančnú pomoc navýšiť.

Sú pripravení rokovať

Hoci iniciatíva dlhšie upozorňuje rezort hospodárstva na nedostatočnú pomoc, podľa Petra Mušitza doteraz nezaznamenali adekvátnu odozvu ani ochotu rokovať o problémoch predmetného segmentu.

Skryť Vypnúť reklamu

Podľa neho ak nepríde v čas pomoc, tak nakoniec zostanú na Slovensku len staré a neekologické autobusy. Navyše hrozí, že uvoľnený priestor obsadia dopravcovia zo zahraničia, napríklad z Maďarska, Poľska, Českej republiky či Rakúska.

"V Čechách dostali dopravcovia mesačne na každý jeden autobus v kategórii EURO VI pomoc vo výške takmer 7 500 eur. Dnes rokujú o tom, že ešte by dostali plus 40-percentnú náhradu z tržieb, ktoré mali v roku 2019," dodal Peter Mušitz.

Chcú, aby dotácie odrážali vek vozidiel

Ministerstvo hospodárstva viackrát avizovalo, že chce pomôcť aj prevádzkovateľom a zamestnávateľom v nepravidelnej autobusovej doprave. Preto plánovalo v priebehu januára 2021 vyhlásiť novú výzvu, v rámci ktorej by bolo možné predkladať žiadosti za obdobie august až december 2020.

Skryť Vypnúť reklamu

Podľa rezortu doterajší mechanizmus pomoci počítal s oprávnenosťou na báze porovnania tržieb s rovnakým obdobím v roku 2019. Rezort prisľúbil, že aj podnety od dopravcov vyhodnotí a zváži možnosti ich zahrnutia do podmienok výzvy. Ako však podotkol Peter Mušitz, do dnešného dňa sa neuskutočnilo žiadne rokovanie s predstaviteľmi ministerstva hospodárstva.

Ako konštatoval Pavol Piešťanský, I. viceprezident združenia ČESMAD Slovakia, v schéme dotácií pre komerčné autobusy by sa nemal dotovať paušálne autobus bez ohľadu na to, aký má vek a emisnú triedu, koľko cestujúcich prepraví a koľko času sa na prepravu využíva. Ak sa princíp dotácie nezmení, príde k likvidácii moderného, bezpečného a ekologického vozidlového parku autobusov na Slovensku.

Aj preto vypracovali ČESMAD Slovakia a Zväz autobusovej dopravy SR aj v zahraničí osvedčenú schému podpory, ktorá je cielená na spoločnosti, ktorých pokles tržieb z činnosti v danom období bol o viac ako 40 percent. Filozofia dotácie však nie je koncipovaná na autobus a mesiac, ale na sedadlo a deň, podľa emisnej triedy, ktorú vozidlo spĺňa.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Ako sa dostať do formy? Padel je ako tenis, no ďaleko zábavnejší
  2. Tatra banka ako prvá banka na Slovensku vydala zelené dlhopisy
  3. Pätnásť gréckych ostrovov, kde strávite skvelú letnú dovolenku
  4. SME.sk prináša nové Prémiové predplatné
  5. Najkrajší darček? Nielen maminy poteší večer plný dobrej hudby
  6. Boj Grékov za slobodu prebudil solidaritu v celej Európe
  7. Televízory budúcnosti: Keď sa skĺbi umenie so sci-fi
  8. Prečo držia Slováci peniaze na účtoch, keď im nezarábajú?
  9. SME Elektromobilita: Ako nabíjať? Aký majú dojazd?
  10. O pro-agingu so Soňou Müllerovou, Deň matiek a ekošpeciál
  1. Blíži sa Deň matiek. Pripravme im raňajky ako pre kráľovnú
  2. Pätnásť gréckych ostrovov, kde strávite skvelú letnú dovolenku
  3. Jarná očista organizmu – ako sa do nej pustiť naplno?
  4. Ako sa dostať do formy? Padel je ako tenis, no ďaleko zábavnejší
  5. Kancelársky trh ožíva, potvrdzuje to aj najväčší developer
  6. Najkrajší darček? Nielen maminy poteší večer plný dobrej hudby
  7. SME.sk prináša nové Prémiové predplatné
  8. Televízory budúcnosti: Keď sa skĺbi umenie so sci-fi
  9. Prečo držia Slováci peniaze na účtoch, keď im nezarábajú?
  10. Boj Grékov za slobodu prebudil solidaritu v celej Európe
  1. Zaočkovaní dostávajú pivo zdarma alebo 350 eur 51 816
  2. Ste finančný guru? Otestujte sa a investujte s mobilom 19 139
  3. Deti sa počas pandémie vrátili dozadu, hovorí pedagogička 15 549
  4. Prečo držia Slováci peniaze na účtoch, keď im nezarábajú? 14 139
  5. Máte 30 a začínate investovať? Týchto 6 vecí potrebujete vedieť 8 759
  6. Čo ľuďom chýba počas práce z domu najviac? Káva to nie je 7 889
  7. Zaujímavé príležitosti po kríze. Analytici radia, kam investovať 7 527
  8. SME Elektromobilita: Ako nabíjať? Aký majú dojazd? 7 393
  9. Investuje od dvanástich. Najväčší rast dosiahol o 1 600 percent 7 278
  10. Minerálky pod lupou. Kedy nám škodia a kedy prospievajú? 6 825
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Nezažili SME, ale nezabudli sme.

Dnes si pripomíname, prečo je dôležité, aby sa z našej pamäti nestratili príbehy z čias vojny.

10 h
Predseda poslaneckého klubu OĽaNO Michal Šipoš.

OĽaNO začalo pozíciu Kolíkovej spochybňovať, keď je premiér Heger v zahraničí

10 h
Víkendový výber SME

Pravidelná dávka víkendového čítania i tipov na voľné chvíle.

10 h
Pamätník osloboditeľom v Jelšave.

Nemusíme pripomínať, že nočný vlk a zajac je pôvodom kriminálny gang.

5. máj

Neprehliadnite tiež

Lietadlo Viper SD4 prešovskej spoločnosti Tomark Aero

Projekt sa uchádza o peniaze z EÚ.

21m
Na trhové pozície Tesly útočí konkurencia.

Automobilky investujú miliardy.

16 h
Ilustračná fotografia.

Na Slovensku sa vyberie na dani z nehnuteľností len 0,4% HDP.

32m
Ilustračné foto.

Firmy poukazujú na zásadnú chybu a žiadajú rýchlu nápravu.

13 h