SME
Piatok, 26. február, 2021 | Meniny má ViktorKrížovkyKrížovky

Zväz autobusovej dopravy sa obáva, že sa neujde finančná pomoc väčším dopravcom

Prvá pomoc sa týkala len menších dopravcov do 250 zamestnancov.

Ilustračné fotoIlustračné foto (Zdroj: TASR)

BRATISLAVA. Zväz autobusovej dopravy (ZAD) sa obáva, že sa neujde pomoc väčším dopravcom, ktorí majú viac ako 250 zamestnancov.

Prvá pomoc autobusovým dopravcom v nepravidelnej doprave, organizovaná ministerstvom hospodárstva, sa totiž týkala len menších dopravcov do 250 zamestnancov.

Väčšie podniky špeciálnu pomoc nedostali

Ako však pripomenul prezident zväzu Peter Sádovský, nedotovanú dopravu, a to medzinárodnú aj tuzemskú, linkovú aj občasnú zájazdovú, vykonávajú aj spomínaní veľkí dopravcovia.

Podľa ZAD v prvej vlne korona pomoci sa špeciálna účelová pomoc pre autobusových dopravcov ušla len dopravcom do 250 zamestnancov. Väčšie podniky, ktoré vzhľadom na svoju veľkosť trpia aj rádovo väčšími finančnými problémami, špeciálnu pomoc nedostali.

Skryť Vypnúť reklamu

Financovanie od samospráv z dotovanej dopravy na účely krytia výpadkov komerčnej dopravy použiť nemôžu, keďže krížové dotovanie komerčnej a nekomerčnej dopravy Európska únia zakazuje.

Neoslovení veľkí dopravcovia

Nakoľko sa pripravuje druhá pomoc pre autobusových dopravcov a veľkí dopravcovia k rokovaniam oslovení neboli, dopravcovia združení vo zväzu sa obávajú, že sa im korona pomoc znovu neujde.

„Je v záujme celého odvetvia autobusovej dopravy a všetkých ich zákazníkov, aby sa rokovania o korona pomoci viedli so všetkými relevantnými združeniami, pomoc bola rozdelená alikvótne, a nastavená tak, aby pokryla malých aj veľkých dopravcov, so starším aj novším vozovým parkom," dodal Peter Sádovský.

Česmad a ZAD pripravili návrh pre kompenzácie v autobusovej doprave, ktorý vychádza z českého a nemeckého modelu.

Skryť Vypnúť reklamu

Podľa ZAD pokrýva dopravcov so starším aj novším vozovým parkom.

Dopravcovia s novším vozovým parkom majú spravidla veľké záväzky voči bankám alebo leasingovým spoločnostiam.

Ako dodal Sádovský, relevantné združenia dopravcov v cestnej doprave sú pripravené rokovať o pomoci s rezortom hospodárstva, alebo s ministerstvom dopravy, pokiaľ bude ono určené ako ministerstvo kompetentné viesť rokovania.

Návrh nenašiel podporu v koalícii

Rezort hospodárstva viackrát navrhoval prijatie univerzálneho odškodňovacieho zákona, ktorý by komplexne riešil odškodňovanie firiem a bol by využiteľný aj v prípade segmentu autobusových dopravcov. Tento návrh však nenašiel podporu v koalícii.

Uviedla to Katarína Matejková, hovorkyňa rezortu hospodárstva s tým, že majú obmedzené možnosti.

Skryť Vypnúť reklamu

Jediný dostupný zákonný rámec, ktorý umožňuje relatívne flexibilne kompenzovať škody spôsobené pandémiou, je zákon o podpore malého a stredného podnikania, ktorý však nepokrýva podniky nad 250 zamestnancov.

„Napriek tomu sa ministerstvo hospodárstva snažilo do prípravy výzvy pre kompenzáciu 2. vlny zohľadniť čo najviac z návrhov aj ČESMAD a ZAD. Nový mechanizmus bude odstupňovaný podľa EURO emisných noriem. Nová výzva by mala byť veľkorysejšia pre žiadateľov s novšími autobusmi, no zároveň spravodlivo pokrývať aj tých so staršími. Vyhlásenie výzvy predpokladáme už v najbližšom čase," dodala Katarína Matejková.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Fakulta orientovaná na pútavú výučbu prepojenú s praxou!
  2. Mesto mladých čaká na teba: buď vysokoškolákom v Nitre!
  3. Ivan Krechňák: Robiť niečo, čo máš rád, je na nezaplatenie
  4. Začni svoju budúcnosť v Prahe! Staň sa špičkovým ekonómom!
  5. 5 najčastejších dôvodov, pre ktoré sa v noci budíme
  6. Študuj na univerzite s viac ako 60 ročnou tradíciou!
  7. Maldivy, Emiráty, Egypt z Bratislavy aj s poistením liečby COVID
  8. Žabka expanduje na západe krajiny, hľadá nadšených podnikateľov
  9. Petit Press a RegioMedia rozbiehajú spoločný predaj v regiónoch
  10. Volkswagen Tiguan: takto by malo vyzerať rodinné auto!
  1. Maldivy, Emiráty, Egypt z Bratislavy aj s poistením liečby COVID
  2. Varso Tower od HB Reavis je najvyššou budovou v EÚ
  3. Dáma s pávím pierkom
  4. Slovensko zasiahla vlna nárastu dopytu po produktoch na kĺby!
  5. Spoznajte Olomouc – univerzitné mesto a svoju budúcnosť
  6. Získaj náskok pred štartom
  7. 2. ročník Social Awards Slovakia prichádza
  8. MetLife spustila online nahlasovanie poistných udalostí
  9. Minulý rok boli v priemere ukradnuté takmer tri autá denne
  10. Žabka expanduje na západe krajiny, hľadá nadšených podnikateľov
  1. Dovolenka v Egypte: Vyskúšali sme, ako sa aktuálne cestuje 18 629
  2. 5 najčastejších dôvodov, pre ktoré sa v noci budíme 12 414
  3. Ako vyzerá majetok Slovákov? Zvyšuje sa najmä z jedného dôvodu 8 993
  4. Séria dvoch príloh: Angličtina nielen pre maturantov 7 016
  5. V sobotu do bezpečného Ománu so zľavou 486 eur 6 832
  6. 10 vecí, kvôli ktorým do banky už chodiť nemusíte 6 561
  7. Príbeh Patrika Tkáča a J&T, Lidl verzus Tesco a investičné tipy 6 167
  8. Volkswagen Tiguan: takto by malo vyzerať rodinné auto! 5 898
  9. Zažite farebný Marakéš a hory Atlasu so slovenským sprievodcom 5 155
  10. Trnavská univerzita: 385 rokov akademickej excelentnosti 4 848
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Koronavírus SARS-CoV-2

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Podnikateľ Michal Suchoba.

Ministerstvo spravodlivosti finišuje so žiadosťou o vydanie.

11 h

OĽaNO by volilo podstatne menej ľudí.

8 h
Komentár Zuzany Kepplovej

Zavolajte mi vedcov

Zuzana Kepplová, komentátorka denníka SME.

U Matoviča nepožívajú vedci a odborníci vyšší status ako v režime Fica.

15 h

Neprehliadnite tiež

Budova Astórie v Bratislave.

Budova je roky opustená.

8 h
Ilustračné foto.

Koruna sa prepadla na 26,10 Kč/euro.

9 h
Terasy podnikov musia byť opäť zatvorené.

Obsadenosť podnikov navrhujú stanoviť na 50 percent.

15 h
Veronika Remišová.

"Naším spoločným cieľom je, aby sa eurofondy využívali transparentne," hovorí vicepremiérka.

15 h