BRATISLAVA. Nepotravinový maloobchod prišiel pre zatvorenie kamenných predajní na Slovensku za osem dní pred a medzi vianočnými sviatkami 2020 približne o 45 percent svojich decembrových tržieb v porovnaní s rokom 2019.
Vyplýva to z prieskumu Iniciatívy slovenských maloobchodníkov (ISKM). Z výsledkov prieskumu ďalej vyplýva, že takmer 30 percent firiem prišlo až viac ako o polovicu celkovej tržby za december. Obchodníci sa zhodujú, že situácia je už neúnosná.
Tieto čísla podľa ISKM už len zavŕšili veľmi zlý rok v maloobchode, ktorého sa opatrenia spolu s gastro segmentom a cestovným ruchom dotkli najviac. Aj napriek nárastu v e-commerce nie sú maloobchodníci schopní pokryť tento obrovský výpadok.
„Opätovným predĺžením zákazu vychádzania budú naše prevádzky zatvorené minimálne sedem týždňov, čím sa dostávame k podobnej dĺžke trvania ako na jar pri prvej vlne. V spojení s obrovským výpadkom našich tržieb v decembri sme už na hranici možností, ktoré sme schopní zniesť,“ povedal predseda ISKM Daniel Krakovský.
Zároveň upozorňuje na skutočnosť, že zatiaľ čo okolité krajiny spolu s predĺžením lockdownu okamžite pridávajú opatrenia, ktoré kompenzujú straty, na Slovensku sa táto diskusia ani nedostáva na stôl.
Mnohí obchodníci stále márne čakajú na čiastočné preplatenie miezd svojich zamestnancov za október a nasledovné mesiace, pričom už museli uhradiť všetky minuloročné mzdy. Rovnako tak sa dotácie na nájomné skončili koncom roka a ich predĺženie je otázne.
„S údivom sa pozeráme na Rakúsko, ktoré podnikateľom dotuje celý výpadok ich tržby, a to aj nad rámec existujúcich opatrení. Podnikateľom tam v novembri preplatili 75 percent celkových tržieb z roku 2019,“ dodal Krakovský s tým, že napríklad v Českej republike sú zatvoreným prevádzkam preplácané mzdové náklady vo výške 100 percent, nájomné vo výške 100 percent bez nutnosti dohody s prenajímateľom a aktuálne aj príspevok vo výške 400 Kč (cca. 15 €) za jedného zamestnanca za každý zatvorený deň.
Iniciatíva preto opätovne vyzýva vládu, aby urýchlene začala riešiť kritickú situáciu v nepotravinovom maloobchode. Obchodníkom sa hromadia nepredané zásoby sezónneho tovaru, ktoré nie je z čoho splácať, čo bude mať za následok krach mnohých slovenských firiem s dlhoročnou históriou.
Súčasné schémy ani zďaleka nepokrývajú fixné náklady zatvorených predajní a ďalšie zadlžovanie sa už prestáva dávať zmysel.
Iniciatíva slovenských maloobchodníkov združuje viac ako 70 maloobchodných spoločností, od najmenších prevádzok zamestnávajúcich niekoľko zamestnancov až po veľké siete s tisíckami zamestnancov.
Medzi jej zakladateľov patria firmy Nay, Martinus, LPP Slovakia, Regal Burger, Phočkáren a Sportsman. Maloobchod v SR zamestnáva približne 300-tisíc ľudí.