Železničnú infraštruktúru v SR čaká modernizácia

Vysoké Tatry 13. júna (TASR) - Zlepšiť železničnú infraštruktúru Slovenskej republiky a dostať ju na úroveň vyspelých európskych krajín sa má docieliť ...

Vysoké Tatry 13. júna (TASR) - Zlepšiť železničnú infraštruktúru Slovenskej republiky a dostať ju na úroveň vyspelých európskych krajín sa má docieliť modernizáciou vybraných tratí. "Naša infraštruktúra musí byť konkurencieschopná na európskom trhu. Ak by sme nemodernizovali, Slovensko by obišli dôležité prepravy," konštatovali na minulotýždňovom stretnutí s novinármi vo Vysokých Tatrách predstavitelia Železníc SR (ŽSR).

Modernizácia sa dotýka celej železničnej infraštruktúry - koľají, troleje, zabezpečovacích zariadení i nástupíšť v železničných staniciach. Územím Slovenska prechádzajú tri eurokoridory. Trasa koridoru IV. (Berlín - Praha - Budapešť) meria na území SR 203 kilometrov, km, (štátna hranica s ČR - Kúty - Bratislava - Štúrovo - štátna hranica s MR). Slovenská trasa koridoru VI. (Gdansk - Varšava - Katovice -Žilina) meria 5l km (štátna hranica s PR - Skalité - Čadca - Žilina).

Najdlhšiu trasu na Slovensku má koridor V. (Taliansko - Slovinsko - Chorvátsko - Maďarsko - Slovensko - Ukrajina). Slovenská vetva je dlhá 536,2 km, čo je 19 % z celkovej dĺžky koridoru (2 831 km). Vedie od Bratislavy cez Žilinu a Košice do Čiernej nad Tisou. Patrí k slovenským prioritám.

Modernizácia V. koridoru je rozdelená do niekoľkých častí. V roku 2000 sa začala v úseku Bratislava Rača - Trnava - Piešťany s dĺžkou 78 km. Ukončená má byť v roku 2008. Je taktiež rozdelená do niekoľkých častí, pričom niektoré už boli ukončené. Medzistaničný úsek Cífer - Trnava v dĺžke asi 5,8 km bol ukončený v roku 2001, Bratislava Rača - Svätý Jur v roku 2003 v dĺžke asi 4,7 km. V roku 2005 sa modernizujú úseky Svätý Jur - Pezinok (6,7 km), Pezinok - Šenkvice (6,8 km), Vršok - Cífer (3,9 km), Šenkvice - Vršok (7,6 km), Brestovany - Leopoldov (8,5 km), Veľké Kostoľany - Piešťany (10,4 km), Trnava - Brestovany (8,8 km), Trnava - Sereď a priľahlé železničné stanice Pezinok a Trnava. Do roku 2007 sa zmodernizujú aj stanice Bratislava Rača, Svätý Jur, Šenkvice a Cífer.

Modernizácia V. koridoru cez SR si vyžiada asi 2 miliardy EUR, v prepočte 77 miliárd SKK. Financovanie prebieha kombináciou Kohézneho fondu a štátneho rozpočtu, pričom maximálna hranica participácie z Kohézneho fondu je 85 % z celkových nákladov. Priniesť má zvýšenie traťových rýchlostí na 160 km/h a vyššiu bezpečnosť, keďže súčasťou modernizácie majú byť mimoúrovňové križovania tratí s cestnou sieťou. Z pohľadu železníc prínosom budú nižšie náklady a rast konkurencieschopnosti.

(1 EUR = 38,578 SKK)

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku
  2. Aké sú gastrotrendy pre rok 2018?
  3. Chcete bývať na dobrom mieste? Zakotvite v Adlerovej!
  4. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  5. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  6. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  7. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  8. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  9. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate
  10. Kam do tepla v januári?
  1. Attracting talent – Why Millennials are choosing to join Johnson
  2. Aké sú gastrotrendy pre rok 2018?
  3. Chcete bývať na dobrom mieste? Zakotvite v Adlerovej!
  4. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku
  5. Alarica – new business project in the market of shoes
  6. Ako jazdiť na snehu alebo ľade?
  7. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  8. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  9. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali
  10. Vlani sme si vyberali z vyše pol milióna inzerovaných áut
  1. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie? 11 445
  2. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli? 7 220
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 3 131
  4. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku 2 098
  5. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 2 006
  6. Kam do tepla v januári? 1 741
  7. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 1 360
  8. Chcete bývať na dobrom mieste? Zakotvite v Adlerovej! 1 193
  9. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 1 055
  10. Aké sú gastrotrendy pre rok 2018? 932

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Stačilo by, keby sa nekradlo. Základy politického hochštaplerstva

Iste, politici ani zajtra neprestanú nepoctivo zavádzať, ale aspoň by sme im to nemali uľahčovať.

KULTÚRA

Prečo maďarský sranda pre slovenský koňha nechce vyčpieť

V žánrovej vernosti niet čo Susedom vytknúť.

DOMOV

Po streľbe v petržalskom paneláku zostali dvaja mŕtvi

Na chodbe tam našli telo ženy a muža, na mieste našli dieťa.

ŠPORT

Hantuchová: Život, ktorý žijú tenisti, nie je normálny

Australian Open prvý raz sleduje na plný úväzok spoza mikrofónu.

Neprehliadnite tiež

Prerušenie financovania federálnych úradov neohrozuje najvyšší rating USA

Agentúra Moody's reagovala na shutdown opatrne, aj keď to ekonomika pocíti.

Únia začína hovoriť o zdanení plastov, zdražieť môžu nápojové fľaše

V Nemecku sú plastové flaše zálohované. O podobnom opatrení uvažovala SNS na ministerstve životného prostredia v roku 2008.

Poisťovňa Dôvera si vzala úver, časť peňazí dá Pente

Zdravotná poisťovňa Dôvera si v Tatra banke refinancovala osem rokov starú pôžičku. Súvisí s neobvyklou účtovnou transakciou.

Najväčšia škandinávska banka zakázala zamestnancom obchodovať s kryptomenami

Banka vyhlásila, že nebude nútiť zamestnancov, ktorí aktuálne vlastnia kryptomeny, aby ich predali.