Železničnú infraštruktúru v SR čaká modernizácia

Vysoké Tatry 13. júna (TASR) - Zlepšiť železničnú infraštruktúru Slovenskej republiky a dostať ju na úroveň vyspelých európskych krajín sa má docieliť ...

Vysoké Tatry 13. júna (TASR) - Zlepšiť železničnú infraštruktúru Slovenskej republiky a dostať ju na úroveň vyspelých európskych krajín sa má docieliť modernizáciou vybraných tratí. "Naša infraštruktúra musí byť konkurencieschopná na európskom trhu. Ak by sme nemodernizovali, Slovensko by obišli dôležité prepravy," konštatovali na minulotýždňovom stretnutí s novinármi vo Vysokých Tatrách predstavitelia Železníc SR (ŽSR).

Modernizácia sa dotýka celej železničnej infraštruktúry - koľají, troleje, zabezpečovacích zariadení i nástupíšť v železničných staniciach. Územím Slovenska prechádzajú tri eurokoridory. Trasa koridoru IV. (Berlín - Praha - Budapešť) meria na území SR 203 kilometrov, km, (štátna hranica s ČR - Kúty - Bratislava - Štúrovo - štátna hranica s MR). Slovenská trasa koridoru VI. (Gdansk - Varšava - Katovice -Žilina) meria 5l km (štátna hranica s PR - Skalité - Čadca - Žilina).

Najdlhšiu trasu na Slovensku má koridor V. (Taliansko - Slovinsko - Chorvátsko - Maďarsko - Slovensko - Ukrajina). Slovenská vetva je dlhá 536,2 km, čo je 19 % z celkovej dĺžky koridoru (2 831 km). Vedie od Bratislavy cez Žilinu a Košice do Čiernej nad Tisou. Patrí k slovenským prioritám.

Modernizácia V. koridoru je rozdelená do niekoľkých častí. V roku 2000 sa začala v úseku Bratislava Rača - Trnava - Piešťany s dĺžkou 78 km. Ukončená má byť v roku 2008. Je taktiež rozdelená do niekoľkých častí, pričom niektoré už boli ukončené. Medzistaničný úsek Cífer - Trnava v dĺžke asi 5,8 km bol ukončený v roku 2001, Bratislava Rača - Svätý Jur v roku 2003 v dĺžke asi 4,7 km. V roku 2005 sa modernizujú úseky Svätý Jur - Pezinok (6,7 km), Pezinok - Šenkvice (6,8 km), Vršok - Cífer (3,9 km), Šenkvice - Vršok (7,6 km), Brestovany - Leopoldov (8,5 km), Veľké Kostoľany - Piešťany (10,4 km), Trnava - Brestovany (8,8 km), Trnava - Sereď a priľahlé železničné stanice Pezinok a Trnava. Do roku 2007 sa zmodernizujú aj stanice Bratislava Rača, Svätý Jur, Šenkvice a Cífer.

Modernizácia V. koridoru cez SR si vyžiada asi 2 miliardy EUR, v prepočte 77 miliárd SKK. Financovanie prebieha kombináciou Kohézneho fondu a štátneho rozpočtu, pričom maximálna hranica participácie z Kohézneho fondu je 85 % z celkových nákladov. Priniesť má zvýšenie traťových rýchlostí na 160 km/h a vyššiu bezpečnosť, keďže súčasťou modernizácie majú byť mimoúrovňové križovania tratí s cestnou sieťou. Z pohľadu železníc prínosom budú nižšie náklady a rast konkurencieschopnosti.

(1 EUR = 38,578 SKK)

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Najvyššie ocenenie štvrtýkrát pre Martinus
  2. Šokujúce: ako sa každý Slovák dokáže ľahko naučiť po anglicky
  3. Katarína (28): Z bývania na Nobelovej mám dobrý pocit
  4. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy?
  5. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie
  6. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne
  7. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  8. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  9. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji
  10. Inteligencia vo všetkom
  1. Znížená sadzba pri pôžičke v mBank už len štyri dni
  2. Odborníci poradia, komu sa oplatí využívať obnoviteľné zdroje
  3. Katarína (28): Z bývania na Nobelovej mám dobrý pocit
  4. Šokujúce: ako sa každý Slovák dokáže ľahko naučiť po anglicky
  5. Poslanci dnes dali jasne najavo, že plot na námestí nechcú
  6. HB Reavis so silnými výsledkami za rok 2016
  7. 3 šťavnaté spôsoby, ako povzbudiť výkon mozgu
  8. Najvyššie ocenenie štvrtýkrát pre Martinus
  9. Budúcnosť EÚ a inteligentných miest
  10. Todos predstaví 4 americké premiéry na Autosalóne
  1. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family 15 465
  2. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz 8 717
  3. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie 6 727
  4. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji 6 306
  5. 5 krokov k vlastnému bývaniu 5 839
  6. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne 4 644
  7. Nové auto alebo radšej jazdenka? 9 rád pre správne rozhodnutie 4 408
  8. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy? 3 907
  9. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo 2 809
  10. Moderný bungalov očami mladých architektov 1 493

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Prečo Slováci nechcú prísť na MS? Na vine nie sú hráči, tvrdí Staňa

Hokejová reprezentácia nemá pred majstrovstvami sveta ani jedného hráča z NHL.

PLUS

Kňažko: Usadilo sa tu klamstvo a zakráda sa k nám aj strach

Keď nie ste aktívny v obrane svojich práv, prídete o ne.

SVET

Preteky v zbrojení? KĽDR sa vyhráža útokmi, Trump presúva armádu

Američania chcú posilniť Južnú Kóreu, ich severný sused môže o pár rokov ohrozovať aj Kaliforniu.

KOMENTÁRE

Dankova čitáreň búra hranice slovenskej politiky

Aký trest by si aktéri kauzy zaslúžili?

Neprehliadnite tiež

Nezmyselné zákazy aj bezbrehé rozdávanie peňazí. Sedem príkladov, kedy Smer pochybil

Pod vedením ministrov či poslancov za stranu Smer už bolo napísaných, aj prijatých veľa nezmyselných zákonov.

Richter zavádza 90-ročných dôchodcov, penzie všetkým nezvýši

Minister práce sľubuje, že zvýši penzie najstarším dôchodcom. Viac dostane len každý štvrtý.

Biely dom predstavil daňovú reformu, najväčšiu od čias Reagana

Zníženie daní bolo tiež jedným zo základných pilierov Trumpovej predvolebnej kampane.

Európska komisia prijala návrh piliera sociálnych práv

Pilier pozostáva z 20 kľúčových zásad a práv na podporu dobre fungujúcich trhov práce a systémov sociálneho zabezpečenia.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop