Firma Elektro Recycling zhodnotila takmer 1 800 ton elektroodpadov

Banská Bystrica 13. júna (TASR) - Takmer 1 800 ton elektrických a elektronických odpadov zhodnotila banskobystrická firma Elektro Recycling, s. r. o., ...

Banská Bystrica 13. júna (TASR) - Takmer 1 800 ton elektrických a elektronických odpadov zhodnotila banskobystrická firma Elektro Recycling, s. r. o., od júna 2004, keď v Slovenskej Ľupči neďaleko Banskej Bystrice spustila do prevádzky prvú recyklačnú linku v štátoch bývalej východnej Európy, do konca mája 2005. Jej projektovaná kapacita 10 000 až 14 000 ton ročne podľa predstaviteľov spoločnosti stačí na pokrytie požiadaviek výrobcov a dovozcov elektrospotrebičov aj z okolitých krajín.

Uvedené moderné zariadenie splnilo očakávania z technickej a technologickej stránky. "Vonkajšie podmienky na spracovanie elektroodpadov môže zabezpečiť len realizácia vyhlášky č. 208/2005 Ministerstva životného prostredia SR z mája 2005. Určujú sa v nej konkrétne pravidlá hry pre výrobcov a dovozcov, ako aj pre spracovateľov," konštatoval konateľ firmy Elektro Recycling Jozef Vašina. Poznamenal, že kapacita modernej linky na zhodnocovanie elektrozariadení na Slovensku by síce postačovala, ale neznamená to, že nebudú zhodnocovať aj iní. Trh je otvorený pre všetkých, ktorí budú disponovať autorizáciou na túto činnosť. "Treba sa skôr zamerať na prípravu materiálu pred spracovaním elektroodpadov a využiť na to dobré podmienky na separáciu v externých zberných dvoroch," zdôraznil konateľ.

Linka umožňuje minimálne 80-% recyklovateľnosť. To znamená zníženie záťaže skládok tuhého komunálneho odpadu - konkrétne u elektroodpadu o 80 % v prepočte na ich váhovú jednotku. Nevyrecyklované zvyšky zatiaľ ukladajú ako deponované na skládku, maximálne rozdrvené a nevyžadujú si ďalšiu úpravu.

Elektro Recycling je už dnes pripravený na skutočnosť, že od polovice augusta prejde zodpovednosť za zhodnocovanie elektroodpadov na výrobcov a dovozcov. "Ale rozdané karty majú v rukách práve oni. Musia si určiť stratégiu a my sa im budeme snažiť prispôsobiť. Dôležité budú kontrolné mechanizmy. Očakávam, že výrobcovia budú na zhodnocovateľov veľmi prísni a dôslední," poznamenal Vašina. Za najväčší problém v súčasnosti považuje systém zberu a zhromažďovania elektrických a elektronických odpadov na Slovensku. "My sme od začiatku tohto roka začali realizovať vlastný projekt, zameraný na externé zmluvné vzťahy s existujúcou štruktúrou spoločností zaoberajúcich sa separovaným zberom. Treba využiť ich dlhoročné skúsenosti, lebo oni majú najbližšie k občanom, teda pôvodcom elektroodpadov. Výrobcovia musia po 13. auguste povedať, či tento systém akceptujú a posilnia, alebo pôjdu inou cestou. Nevidím po roku 2010 problém s elektrozariadeniami, ale výrobcovia a dovozcovia sa musia teraz vyrovnať s historickými odpadmi pochádzajúcimi najmä z domácností," uviedol konateľ. "K zámerom firmy Elektro Recycling do budúcnosti sa vyjadrím až po 13. auguste 2005. Samozrejme, máme záujem rozšíriť zhodnocovanie o ďalší sortiment elektrozariadení," doplnil Vašina.

V súčasnosti pri modernej recyklačnej linke v hodnote 217 miliónov Sk, ktorú pomohol úverom 86 miliónov Sk zabezpečiť Recyklačný fond SR, pracuje 10 ľudí. Prijatie ďalších bude podľa Vašinu závisieť od množstva spracovávaného materiálu a od spolupráce s povinnými osobami, výrobcami a dovozcami, lebo práve tí preberajú na seba po 13. auguste 2005 povinnosť a zodpovednosť za zhodnocovanie elektroodpadov.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  4. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  6. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  8. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  9. Jarné prázdniny pri mori?
  10. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta
  1. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  2. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  3. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  4. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  5. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  6. Svadba v kraji lietajúceho mnícha Cypriána
  7. Vecný dar pre Detské kardiocentrum v Bratislave
  8. VZN o hazarde sa dá zachrániť
  9. Prieskum: Ako si Slováci požičiavajú? Hlavne rýchlo
  10. Čo prinieslo tohtoročné Záhradnícke fórum?
  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 9 975
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 9 844
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 8 044
  4. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 7 420
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 893
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 5 259
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 089
  8. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 3 621
  9. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet 2 756
  10. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 2 736

Hlavné správy zo Sme.sk

KULTÚRA

Únos. Film, ktorý vznikol napriek výstrahám právnikov

Pri nakrúcaní prvého slovenského trileru bola aj mama Roberta Remiáša.

BLOG TRANSPARENCY

Keď biznis v zdravotníctve roztočí bývalý šéf daňovákov

Doktor Kostka nebol jediný, komu v posledných rokoch darilo.

DOMOV

Prieskum Focusu: Smer mierne klesá, vládu by skladal ťažko

Ak by boli voľby tento mesiac, v parlamente by bolo osem strán.

Neprehliadnite tiež

Šéf PSA: Opel zostane aj po prevzatí nemeckou firmou

Existujú totiž zákazníci, ktorí nekupujú francúzske značky.

Posúvanie dôchodku sa nepáči ľuďom ani odborom. Štát nevylučuje zmenu

V roku 2017 sa dôchodok posunul o dva a pol mesiaca, v roku 2018 sa má posunúť o dva mesiace.

RegioJet posilní spoje z Košíc do Prahy o pár vlakov

Rozšíriť plánujú aj prevádzku autobusovej linky zo Zvolena a Banskej Bystrice.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop