BRUSEL. Európska únia vo štvrtok schválila spoločnosti Google kúpu Fitbit, výrobcu tzv. smart náramkov, smart hodiniek a ďalších produktov, za 2,1 miliardy USD (1,71 miliardy eur), ale s podmienkami.
Európska komisia vo štvrtok stanovila niekoľko podmienok, ktoré musí Google dodržiavať po dobu najmenej 10 rokov. Nesmie napríklad byť schopný využiť zdravotné údaje z produktov od Fitbitu na reklamu v Európskom hospodárskom priestore (EEA), kam okrem členských štátov EÚ patria aj Island, Lichtenštajnsko a Nórsko. Komisia požaduje tiež technickú separáciu údajov spoločnosti Fitbit od údajov Google.
Skupiny ochrancov ľudských práv a spotrebiteľské skupiny pritom vyzvali úrady v EÚ, aby dohodu zablokovali. Ako dôvod uviedli práve obavy z ochrany súkromia a protimonopolné zákony. Dohodu podrobne skúmali aj regulačné úrady v Austrálii, ktoré zvažujú podobné podmienky.
Google dodal, že s regulačnými úradmi EÚ "konštruktívne spolupracoval" na vyriešení ich obáv vrátane súboru právnych záväzkov, ktoré Európska komisia akceptovala.
Spoločnosť Google prijala tieto záväzky po tom, ako Komisia začala vyšetrovať jeho dohodu s Fitbit. EÚ sa spočiatku obávala, že dohoda rozšíri "dátové výhody" Google a zvýši bariéry pre súperov v priemysle online reklám.
Európska komisárka pre hospodársku súťaž Margrethe Vestagerová ale nakoniec dohodu schválila, pretože záväzky Google "zabezpečia, aby trh s nositeľnými pomôckami a vznikajúci digitálny zdravotný priestor zostali otvorené a konkurencieschopné".
"Záväzky určia, ako môže Google použiť zhromaždené údaje na reklamné účely, ako sa zabezpečí interoperabilita medzi konkurenčnými zariadeniami a Androidom, a ako môžu používatelia pokračovať v zdieľaní údajov o zdraví a kondícii, ak sa tak rozhodnú," vyhlásila.
EÚ schválila dohodu v čase, keď sa chystá zaviesť rozsiahle digitálne reformy zamerané na obchodné modely veľkých amerických technologických spoločností. Únia chce, aby technologickí giganti prevzali väčšiu zodpovednosť za nezákonný obsah a tovar distribuovaný na ich platformách.