Frankfurt nad Mohanom 10. júna (TASR) - Len 3 z 10 fúzií a akvizícií podnikov prinášajú skutočné zlepšenie výsledkov. Na základe skúmania 1 700 prípadov z posledných 15 rokov v USA, západnej Európe a Japonsku to uvádza mníchovská poradenská firma Bain & Company.
Kritériom úspešnosti veľkých fúzií a akvizícii bolo, či sa po ich uskutočnení hodnota nového podniku zvýšila. Podľa tohto kritéria medzi nevydarené a drahé akcie v nedávnej minulosti patrilo spojenie firiem AOL a Time Warner, Vivendi a Univesal, DaimlerChrysler a Mitsubishi a veľa ďalších.
Podobné poznatky sa získali aj z fúzií bánk v Nemecku. V posledných 6 rokoch sa ich počet znížil o viac ako 25 % a zostalo ich ešte 2 200. Düsseldorfská poradenská firma A.T. Kearneys tvrdí, že len v tretine nových bánk sa ziskovosť výrazne zlepšila.
Autorka štúdie o fúziách nemeckých bánk Kirsten Brenkeová tvrdí, že 80 % fúzií potvrdzuje svoju opodstatnenosť len na papieri. V praxi však manažment často premrhá potenciál, ktorý fúzia obsahuje. Po realizovaní operácie a vytvorení nového celku dlho nie je totiž jasné, ktoré zmeny by sa mali urobiť a ako by mali efektívne spolupracovať dva kolektívy pod spoločným vedením.
Dva z 3 manažmentov preceňujú dosiahnuteľné synergie. Príčiny neúspechov v tejto oblasti treba hľadať v prvom rade vo vlastných firmách, lebo v mnohých prípadoch sa pre fúzie nastavia nesprávne výhybky od samého začiatku. Po fúziách sa v podnikoch objavuje atmosféra rozladenia. Možno ju rozptýliť efektívnou komunikáciou, kultúrnou a osobnou integráciou. Treba podstatne viac osobne komunikovať, iba tak môže dôjsť k pochopeniu rozličných podnikových kultúr a k ich integrácii.
Informoval o tom nemecký denník Handelsblatt.