SME
Pondelok, 23. november, 2020 | Meniny má KlementKrížovkyKrížovky

Za výcvik dali milión korún. Českí piloti presadli do kamiónu či metra

Lietanie ovplyvňuje pandémia a s ňou spojené opatrenia.

Ilustračné foto.Ilustračné foto. (Zdroj: SME/Jozef Jakubčo )

PRAHA. Za profesionálny výcvik dali viac než 1 milión Kč (36.696 eur). Teraz českí piloti a pilotky pracujú pre aerolínie na tretinový úväzok, riadia metro a kamióny alebo rozvážajú jedlo.

S prepustením strácajú okrem vysnívanej profesie aj dobré finančné zázemie, ako aj vydreté spoločenské postavenie. Koniec krízy je pritom v nedohľadne.

Namiesto ľudí, rozváža jedlo

Ako uviedol server iDNES.cz, Petr absolvoval odbor profesionálny pilot na Českom vysokom učení technickom v júni 2019. Po štúdiách si rýchlo našiel prácu v maďarskej nízkonákladovej spoločnosti Wizz Air a do rôznych destinácií lietal z bulharskej Sofie.

Skryť Vypnúť reklamu

Dotkla sa ho však už prvá vlna prepúšťania, keď letecký dopravca prepustil naraz tisíc zamestnancov, z toho 265 pilotov.

"Chvíľu som čakal, či nás nezavolajú späť, to sa však nestalo. Takže som si teraz našiel brigádu kuriéra a rozvážam jedlo," povedal pre iDNES.cz mladý pilot. Počas leta sa usiloval nájsť si prácu v odbore, avšak bezvýsledne.

"Skúšal som to od Ázie po Ameriku, ale všetko je márne. Väčšina pilotov, ktorí boli vyhodení, majú od aerolínií prísľub, že ak sa situácia zlepší, prednostne ich vezmú späť. Nikto však nevie, ako to reálne bude. Všetci veria, že budúce leto by mohlo byť lepšie," popisuje mladý muž, ktorý svoje meno, podobne ako väčšina pilotov, s ktorými redakcia MF DNES hovorila, nechcel uviesť.

Skryť Vypnúť reklamu

Mnohým výrazne klesli platy

Podľa leteckého experta a bývalého kapitána Boeingu 737 Ladislava Kellera niektorí piloti odišli do dôchodku. Veľkú väčšinu tých ostatných buď prepustili, alebo majú veľmi krátke úväzky.

Dostali sa na úroveň platu, ktorá je v podstate porovnateľná s platom pokladníčky v Lidli. "Hypotéky a podobné výdavky by z toho neutiahli, takže si berú rôzne vedľajšie zamestnania," uvádza Keller.

Podľa neho sa takíto ľudia boja verejne priznať, aké mali zamestnanie. Na jednej strane kvôli zamestnávateľovi a na druhej preto, že ide o určitú stratu prestíže. Ako povedal, "aby kapitán Airbusu A330 priznal, že dnes rozváža potraviny, to je pochopiteľne obrovská strata prestíže".

Podľa Kellera je získanie nového zamestnania náročné, preto sa piloti často uchyľujú k rekvalifikáciám.

Skryť Vypnúť reklamu

"Dvaja či traja kolegovia riadia metro, niekto jazdí s autobusom, iní si robia papiere na kamión," uvádza s tým, že presadnúť do iného dopravného prostriedku sa často ukazuje ako najjednoduchší variant.

Za normálnych okolností by podľa neho mohli takíto ľudia vďaka svojim skúsenostiam nastúpiť na viacero iných postov na letisku. Lenže teraz aj letiská na zamestnancoch skôr šetria, než aby ich rady ešte rozširovali.

Mnohí taja, že sú piloti

"Poslednýkrát som letel okolo 20. marca," popisuje svoju skúsenosť s hľadaním dočasného zamestnania Jindřich, ktorý lietal najskôr s ČSA a v novembri minulého roka nastúpil do Qatar Airways.

"Do polovice júna som bol ešte zamestnaný, potom sa už začalo prepúšťať," povedal.

Skryť Vypnúť reklamu

"Od augusta som na úrade práce vedený ako nezamestnaný," dodal pilot, ktorý má okrem pilotného odboru vyštudované aj strojné inžinierstvo. Napriek tomu sa mu pri hľadaní práce nedarilo.

"V strojárstve nemám prax, zároveň som šesť rokov po škole, takže nie som čerstvý absolvent. Je teda úplne jedno, či v tejto chvíli mám nejaké vzdelanie," vysvetľuje. Teraz sa preto učí programovať, aby sa mohol uplatniť v IT firme.

Získaniu práce bráni podľa Jindřicha aj opatrnosť zamestnávateľov. "Niektorí kolegovia v životopise vedome neuvedú, že boli pilotmi a uvádzajú iba zamestnanie na letisku. Firmy sa totiž často boja, čo sa dá od takého človeka čakať," domnieva sa.

Ako však dodal, práca pilota nie je iba o riadení lietadla, ale najmä o vysokej zodpovednosti, tímovej spolupráci, vedení a komunikácii. "Sme zvyknutí na stresové situácie a riešenie problémov," dodal Jindřich.

Skryť Vypnúť reklamu

Vrátia sa hneď, ako to bude možné

Zvýšená obozretnosť firiem voči kapitánom lietadiel však vyplýva aj z toho, že by mohli pre ne pracovať iba krátkodobo. "Väčšina pilotov, ktorí začnú robiť inú prácu, sa k letectvu vráti ihneď, ako to bude možné. A zamestnávatelia to vedia," tvrdí Jindřich.

Na druhej strane, samotný návrat nie je pre mnohých pilotov jednoduchý. Týka sa to napríklad tých, ktorí lietali z Prahy s firmou Ryanair. Írska nízkonákladová spoločnosť totiž pilotov najíma ako samostatne zárobkovo činné osoby.

Ako povedal pilot Petr, "dostávajú peniaze podľa toho, koľko nalietajú hodín, fixný plat nemajú. Ak nemáte žiadne hodiny, potom je váš zisk nula".

Navyše, ako dodal bývalý kapitán Keller, keďže teraz je tu druhá vlna pandémie nového koronavírusu, kríza leteckých firiem sa predlžuje minimálne o rok. "Aké to bude mať dôsledky pre leteckú dopravu, to asi nikto nedokáže predvídať," dodal.

Skryť Vypnúť reklamu

(1 EUR = 27,251 CZK)

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny
  2. Vianočnú edíciu kávy Starbucks tento rok kúpite už aj v obchode
  3. Vyšperkujte Vianoce - tipy na vianočné darčeky
  4. Rozbiehať biznis v čase korony? Ide to
  5. Neberieme štúdium športovo, ale športujeme
  6. Investície s fixným ročným výnosom 5,5 % - 8 %
  7. Nástrahy online vyučovania, o ktorých sa nehovorí
  8. Kaufland na Slovensku testoval novinku, ktorú zavádza v Európe
  9. Predplatená telefónna karta s kreditom 10 € v denníku SME
  10. Mercedes-Benz EQV je elektrické riešenie všestranného vozidla
  1. Imunitnú bombu do tela dostanete vďaka Vitaglucanu
  2. Get our subscription and support the Online Charity Auction
  3. Ako overiť či máte aktívny druhý pilier?
  4. Kurzarbeit – then, now and tomorrow
  5. Fanshop HC Košice prichádza s novinkami
  6. Nástrahy online vyučovania, o ktorých sa nehovorí
  7. Kaufland na Slovensku testoval novinku, ktorú zavádza v Európe
  8. Rozbiehať biznis v čase korony? Ide to
  9. Vianočnú edíciu kávy Starbucks tento rok kúpite už aj v obchode
  10. Predplatená telefónna karta s kreditom 10 € v denníku SME
  1. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny 30 143
  2. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami 10 438
  3. Príbehy vyhorených, tandem okolo Bödöra a nová trať v Bratislave 10 154
  4. Oslávte nový rok v teple: Cestujte na Zanzibar úplne bezpečne 9 517
  5. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 9 357
  6. Učiteľka roka 2018: Koľko času by malo dieťa tráviť za počítačom 9 111
  7. Čo ovplyvňuje chuť kačacieho mäsa? Tieto dve veci 9 069
  8. Viete, aká je skutočná cena smartfónu? Číslo vás prekvapí 8 846
  9. Ako nahradiť fosílne palivá geotermálnou energiou? 8 643
  10. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci 8 373
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Koronavírus SARS-CoV-2

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Článok je zaradený aj do ďalších tém
Práca, Česká republika
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Richard Sulík
Komentár Tomáša Prokopčáka

Jedna zlá a dve dobré správy o novej vakcíne

Očkovanie je jeden z najúžasnejších objavov ľudstva.

Tomáš Prokopčák.
Tibora Gašpara poslal súd do väzby.
KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Sulík zasa berie Matovičovi hračku

Premiér sa vyhráža zatváraním a otvára maturitné ročníky.

Peter Tkačenko
BLOG INEKO

Rozbité vozovky sa dočkajú veľkých opráv

Opravy za 200 miliónov eur sa rozbehnú až v roku 2021.

Nový asfaltový koberec v časti Lán.

Neprehliadnite tiež

Doležal: Otvorenie zimnej sezóny v lyžiarskych strediskách stále nie je isté

Rezort dopravy má vypracovaný plán a čaká na vyjadrenie odborníkov.

Minister dopravy a výstavby SR Andrej Doležal.

Kvalitný plán obnovy si vyžaduje čas. Ale tomu Fico nerozumie, odkázal Heger

Minister financií reagoval na kritiku predsedu Smeru na absenciu plánu obnovy pre EÚ.

Minister financií Eduard Heger na tlačovej konferencii o národnom reformnom pláne.

Portugalsko dopláca na závislosť od turizmu, vláda vyzvala na zmeny

V roku 2019 navštívilo Portugalsko viac než 16,4 milióna zahraničných turistov.

Centrum Lisabonu 11. októbra.

Nových malých úžitkových vozidiel medziročne ubudlo takmer o polovicu

V kategórii nákladných automobilov nad 12 ton to bol pokles o 38 percent.

Ilustračné foto.